Goed schadeherstel noodzakelijk bij auto met rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen kunnen ontregeld zijn na schade
Rijhulpsystemen helpen jou als bestuurder om veiliger te rijden. Zo wordt je gewaarschuwd als je buiten de rijstrook komt en helpt het systeem je met achteruit rijden en inparkeren. Heel fijn en veilig natuurlijk, maar wat als je schade hebt aan je auto? Hoe zorg je er dan voor dat je weer veilig de weg op kunt?
Veel nieuwe auto’s zijn voorzien van slimme rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. De Europese Commissie heeft zelfs besloten dat vanaf 2022 iedere nieuw verkochte auto ADAS moet hebben. Hieronder zie je welke systemen er allemaal in een moderne auto kunnen zitten.
Uitleg rijhulpsystemen
Waar een gewone cruise control een vooraf ingestelde snelheid zal vasthouden, past een adaptieve cruise control die snelheid ook aan op de auto voor je. Heb je 100 km/u ingesteld, maar rijdt de auto voor je 90, dan zal jouw auto ook iets vertragen tot die snelheid. Gaat de auto voor je harder rijden of haal je de voorligger in, dan zal de auto weer versnellen tot de ingestelde 100 km/u.
Vaak biedt adaptive cruise control ook de mogelijkheid om de afstand die jouw auto moet houden tot zijn voorganger in te stellen. Ook werken niet alle systemen bij lage snelheid of tot aan stilstand.
Parkeersensoren en camera's ten spijt, netjes inparkeren blijft een vak apart. Wie geen held is in inparkeren vindt gelukkig in steeds meer auto's Assisted Parking. Deze parkeerassistent neemt al het stuurwerk van je over, zelf hoef je alleen nog voorzichtig gas te geven en te remmen.
Veel ongelukken zijn zogenaamde kop-staartongelukken, waarbij een auto op een andere auto botst. Autonomous Emergency Braking (autonoom noodremsysteem) kan dankzij camera's en/of radar naderend gevaar detecteren én ook zelf ingrijpen wanneer je de waarschuwingen negeert. Daardoor kan het ongelukken voorkomen of in ieder geval de schade beperken.
Er zijn ook moderne systemen die niet alleen andere auto's kunnen detecteren, maar ook voetgangers en fietsers herkennen. Zo kan de auto ingrijpen wanneer een voetganger of fietser plotseling oversteekt of de bestuurder iemand over het hoofd ziet.
Met sensoren of camera's kan de auto zien wat jij niet ziet: andere weggebruikers in je dode hoek. In de meeste gevallen waarschuwt de auto je met een oplichtend waarschuwingslampje in de buitenspiegel waar er iets in je dode hoek zit. Als je eigen auto dit systeem niet heeft, zal het je misschien wel eens opgevallen zijn bij medeweggebruikers. Als je ze passeert, dan gaat er een lampje in hun buitenspiegel branden. Het is nog steeds belangrijk om goed in de spiegel en over je schouder te kijken wanneer je van richting of rijbaan verandert, het is bedoeld als extra waarschuwing om goed op te letten.
Collision Avoidance helpt je bij het voorkomen van een aanrijding door middel van waarschuwingen, automatisch remmen en stuurhulp.
Wat is het?
Cross Traffic Alert detecteert kruisend gemotoriseerd verkeer tijdens het achteruitrijden en geeft een signaal af om de bestuurder te waarschuwen.
Waarmee helpt het je?
Het systeem waarschuwt automobilisten of er verkeer van links of rechts nadert tijdens het achteruit rijden. Zo kun je daarop anticiperen zonder de bewuste verkeersdeelnemers daadwerkelijk te zien.
De lidar zendt signalen uit om de precieze afstand tot objecten in de omgeving te bepalen. Het systeem heeft 360 graden zicht en kijkt continu mee rondom de auto.
Met een camera kan de auto in de gaten houden of je netjes binnen de lijnen van je eigen rijstrook blijft. Doe je dit niet én heb je niet met je knipperlichten kenbaar gemaakt dat je van baan wil wisselen, dan zal Lane Departure Warning een waarschuwing geven. Wanneer je in een moment van onoplettendheid de rijstrook verlaat wordt je hierop geattendeerd, daarnaast bevordert het ook het gebruik van knipperlichten bij het wisselen van rijstrook.
Sensoren in de achter- en soms ook voorbumper helpen je met inparkeren. Met geluid en beeld geven ze aan hoever je van obstakels verwijderd bent. Inpakeren wordt een eitje met parkeersensoren!
Het systeem detecteert voetgangers in de baan van de auto en waarschuwt je hiervoor.
Dit systeem waarschuwt je als je zelf stil staat of langzaam rijdt en achteropkomend verkeer te snel nadert. Dat geeft je zelf wellicht de kans om weg te sturen, vaak gaan ook de waarschuwingslampen van de auto branden om het achteropkomende verkeer te waarschuwen en kunnen sommige auto's ook de gordels alvast aanspannen.
Een stapje luxer dan de parkeersensoren is de achteruitrijcamera. Deze laat je precies zien wat er achter je auto gebeurt en maakt achteruit inpakeren nog eenvoudiger. Er zijn ook nog andere soorten omgevingscamera's. Zo zijn er auto's die camera's net voor de voorwielen hebben. Zo kun je alvast om een hoekje kijken zonder half de weg op te hoeven rijden. Ook zijn er auto's met camera's rondom, zodat je tijdens het achteruit rijden of langzaam manoeuvreren een vogelperspectief van je auto te zien krijgt. Je ziet dan precies wat er aan alle kanten om je auto gebeurt, zodat je eenvoudiger in krappe straten of garages kunt manoeuvreren.
Dankzij een camera achter de voorruit kan de auto verkeersborden langs de weg lezen. In tegenstelling tot snelheidslimietherkenning zal verkeersbordherkenning niet alleen de huidige snelheidslimiet op een display in de auto tonen, maar bijvoorbeeld ook waarschuwingsborden voor een scherpe bocht, oversteekplaats of gevaar op overstekend wild.
Laat je auto repareren bij een erkende hersteller
Het herstellen van autoschade is met de komst van ADAS een stuk complexer geworden. Niet alleen de auto zelf moet gerepareerd worden, maar ook de systemen die in de auto zitten. Deze schade is vaak niet zichtbaar, maar kan wel grote gevolgen hebben.
De meest kleine schade aan een auto kan de hulpsystemen ontregelen, waardoor ze niet meer betrouwbaar zijn. Bij adaptive cruisecontrol kan net dat ene graadje verschil bij de sensor heel veel uitmaken. En als de camera achter de voorruit een paar graden afwijkt, kan het zijn dat de auto niet op tijd tot stilstand komt en je op je voorganger botst.
Natuurlijk wil je niet dat deze systemen je de verkeerde informatie geven. Het is daarom belangrijk dat bij schadeherstel na bijvoorbeeld een aanrijding, ook de sensoren van de systemen (computers, radars, camera’s, lidar) opnieuw uitgelezen en afgesteld worden. Als dit niet gebeurt, ga je niet langer veilig de weg op met alle gevolgen van dien.
Goed schadeherstel is dus noodzakelijk voor een goedwerkend systeem. Het repareren en vervangen van ADAS vereist specialistische kennis. Het is daarom verstandig om je auto te laten repareren bij een gecertificeerde schadehersteller. Deze bedrijven hebben kennis van de laatste technieken en de benodigde apparatuur in huis. Zo weet je zeker dat de camera’s en sensoren ook na reparatie perfect zijn afgesteld en net zo goed werken als voorheen.
Auto repareren bij een ANWB-schadeherstelbedrijf
Heb je schade en wil je jouw auto met rijhulpsystemen laten nakijken? Met een ANWB Autoverzekering ben je gegarandeerd van deskundig en professioneel schadeherstel. Wij hebben een netwerk opgezet van geselecteerde schadeherstelbedrijven die precies weten hoe ze met jouw auto moeten omgaan en ervoor zorgen dat je weer met een veilig gevoel de weg op kunt. Wij zorgen voor een vervangende auto totdat je auto gerepareerd is. Daarnaast krijg je maar liefst vier jaar garantie op het schadeherstel.
Deel deze pagina