Dekking consument & wonen
Juridische hulp rond transacties, je woning of bezit
Met deze dekking ben je verzekerd voor de kosten van juridische hulp in situaties rondom je bezittingen, transacties of je woning. Je kan deze dekking los afsluiten of combineren met aanvullende dekkingen.
Snel naar
Wat valt onder de dekking | Vergoedingen | Veelgestelde vragen
Voorbeelden van verzekerde situaties
Er zijn verschillende conflicten waarbij de dekking consument & wonen goed van pas komt. We lichten een aantal veelvoorkomende situaties uit waarbij onze experts kunnen helpen.
Conflict met een aannemer
Steeds vaker zien wij conflicten ontstaan rond verbouwingen. Mensen willen hun huis laten isoleren, van het gas af of zonnepanelen op het dak. Tegelijkertijd stijgen de arbeidskosten en is materiaal slecht leverbaar. Dit alles leidt tot een grote vraag naar aannemers en tot meer problemen met verbouwingen. Werk wordt niet goed geleverd of afspraken worden niet nagekomen. Raak je in een conflict met een aannemer? Dan kan je terecht bij onze juridisch experts.
Conflict over een aankoop of contract
Ook zijn er veel conflicten rond de aankoop van producten. Heb je een product gekocht dat kapot blijkt te zijn of wordt je aankoop niet geleverd? We helpen je wanneer hier een juridisch conflict over ontstaat.
Burenruzie
Een ander type conflict dat veel voorkomt is ruzie tussen buren. Zo’n ruzie gaat bijvoorbeeld over geluidsoverlast, de schutting of over een boom die in de weg staat. Onze experts helpen je om een conflict met je buren op te lossen voordat dit verder escaleert. Zo voorkom je hoge juridische kosten of een slepend proces met de mensen direct naast je.
Wat valt onder de dekking?
De dekking van consument & wonen verschilt per verzekeringsgebied. Hieronder vind je per gebied alle situaties waarin je juridische kosten zijn verzekerd.
Wereldwijd
- Bij schade aan jou of je persoonlijke eigendommen die is veroorzaakt door anderen (met uitzondering van schade door verkeerssituaties).
Binnen de Europese Unie
- Bij conflicten over afgenomen diensten of gekochte goederen. Let op: jouw belang in een conflict moet minstens € 175,- zijn.
- Bij conflicten met een financiële instelling, zoals een bank of verzekeraar.
In de Benelux en Duitsland
- Bij conflicten over de koop, verkoop, bouw, verbouwing, bezit, huur en gebruik van je woning of vakantiewoning. Ook als je tijdelijk vanwege persoonlijke omstandigheden zonder zakelijk belang je woning verhuurt. Je woning moet in Nederland staan.
- Bij conflicten met buren.
- Juridische kosten als bewoner of als bestuurder van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Let op: Als bestuurder zijn je kosten alleen gedekt als je voor deze rol niet betaald wordt.
In Nederland
- Bij conflicten met de plaatselijke of landelijke overheid.
Wat is de vergoeding?
De vergoeding binnen deze dekking verschilt per conflict. Bekijk de vergoeding voor het conflict waar jij mee te maken hebt in de voorwaarden.
Veelgestelde vragen
Bij de ANWB Rechtsbijstandverzekering geldt een wachttijd van 3 maanden. Dit betekent dat je vanaf drie maanden na het afsluiten van je verzekering bij ons terecht kan voor juridische hulp. In sommige situaties kan je wel direct na het afsluiten bij ons terecht, bijvoorbeeld als je de dekking verkeer hebt afgesloten.
In bepaalde gevallen kan je gebruik maken van een eigen juridisch expert. Is het nodig om een gerechtelijke of administratieve procedure te voeren, en wil je een eigen expert inschakelen? Overleg dit dan met de deskundigen van ARAG. Als zij toestemming geven, kunnen ze namens jou de externe rechtshulpverlener inschakelen.
Nee, wij vergoeden alleen juridische hulp voor particuliere conflicten. Je bent verzekerd als privépersoon voor jouw particuliere activiteiten en persoonlijke belangen.
Deel deze pagina