Miniatuurauto's Wegenwacht
Verzamel ze allemaal!
Ter ere van het 70-jarige bestaan kwamen we met miniatuurauto's van onze Wegenwacht.
Citroën 2CV 1959 - 1973
De Citroën 2CV was de eerste auto van de Wegenwacht. Tot die tijd reden de mannen op motoren. De 'Eenden' waren veiliger en boden meer ruimte voor gereedschap, onderdelen en natuurlijk de mobilofooninstallatie. De laatste generatie van deze auto had een verhoogde laadruimte, een lichtbak en een zwaailicht dat bij noodgevallen omhoog geschoven kon worden.
Deze auto's hebben veel kilometers gemaakt, want toen reed de wegenwacht nog rondes. De schaal is 1 op 43.
DAF 33 1965 - 1970
Het product van Nederlandse bodem was een experiment. Kon het een goede opvolger worden van de 2CV? Een voordeel van de DAF 33 Combi zou de Variomatic moeten zijn, waardoor de wegenwacht alleen op de weg hoefde te letten en niet op het schakelen. In de praktijk bleken de DAF's te licht om het vele gereedschap te vervoeren.
Citroën AMI 1973 - 1976
De ANWB was op zoek naar een opvolger voor de windgevoelige Citroën 2CV en kwam uit bij de Citroë Ami. In de praktijk bevielen de Ami's niet echt, maar hun bijzondere vorm maakte ze wel geliefd.
Renault 4 1973 - 1982
In 1973 nam de Wegenwacht de Renault 4 in bedrijf. De auto was groter dan de Bestel-Eend waarmee de Wegenwacht al 13 jaar reed. de Renault was voor de bestuurder bijna even spartaans, maar reed wel prettiger dan de 2CV. Het grootste probleem van de Renault 4: roest. Handige wegenwachten wisten hun auto waterdicht te houden.
Volkswagen Golf 1978 - 1984
In 1978 Stapte de Wegenwacht over op het merk waarmee nu nog steeds gereden wordt. De Volkswagen Golf type 1 was aanzienlijk veiliger en comfortabeler dan de Renault 4. Maar de belangrijkste reden voor de aanschaf van de Golf was zijn dieselmotor.
Overige Wegenwacht miniatuurauto's
Inmiddels is het aantal miniatuurauto's uitgebreid en zijn ook de Volkswagen Transporter, Volkswagen Caddy en motor met zijspan (BSA m21 600cc) opgenomen in het assortiment.
Deel deze pagina