Een grillig en bijzonder jaar voor Logicx
27 januari 2021 Dochteronderneming van de ANWB moest kort op de bal spelen om de coronacrisis goed te managen
Logicx helpt gestrande berijders aan vervangend vervoer en zorgt tevens voor berging en transport. Hoe hebben zij als mobiliteitshulpverlener 2020 ervaren? We gingen in gesprek met de managing director, Bart Loozen, over het effect van corona en wat de verwachtingen voor 2021 zijn.
“Iedereen zat in hetzelfde schuitje”
Hoe hebben jullie 2020 ervaren? Bart: “2020 was een bijzonder jaar, waarbij zowel de flexibiliteit van onszelf als onze partners – dat zijn de autofabrikanten en het partnernetwerk van bergers en transporteurs – doorslaggevend was. Vooral in maart en april hebben we onze capaciteit behoorlijk moeten afschalen. Iedereen zat in hetzelfde schuitje, daarom hoefden we het ook niet uit te leggen. De transporteurs begrepen immers dat als er niets vervoerd kan worden, ze minder ingezet worden”.
Logicx zag vooral het volume in het buitenland afnemen, terwijl het binnenland nog redelijk doorliep, vooral in de zomer. “We hebben ervoor gezorgd dat we na het afschalen ook weer bij konden huren, zowel qua auto’s als transportcapaciteit, en dat bleek uiteindelijk ook nodig te zijn. In juli en augustus hebben we topmaanden gehad, zeker in vergelijking met de maanden ervoor. We hebben zelfs moeten opschalen met partners om aan de extra vraag te voldoen. Zij waren blij dat we weer aan de deur klopten. Het jaar was grillig, maar met de interne en externe flexibiliteit hebben we het goed gemanaged”, aldus Bart.
Vervangende auto nu direct naar de plek van de gestrande berijder
Door corona heeft Logicx verschillende aanpassingen doorgevoerd om door te kunnen blijven werken. Bart: “Voor onze kantoormedewerkers hebben we het thuiswerken versneld ingevoerd. Daarnaast moesten we kijken naar onze acht vestigingen en partners: hoe gaan we met de nieuwe protocollen om? Zo moesten onze chauffeurs allemaal nieuwe spullen krijgen: handschoenen, desinfectiemiddelen en schermen in de auto’s, zodat ze voldoende beschermd zijn”.
Ook eerdere plannen zijn in deze periode versneld doorgevoerd, zoals een aanpassing rondom vervangend vervoer. “Als een gestrande berijder vervangend vervoer nodig heeft, dan reed hij voorheen mee naar de vestiging en kreeg hij daar een auto. Maar dan zitten er meerdere personen in de cabine van de vrachtauto. Daarom nemen we het vervangend voertuig nu direct mee naar de plek waar de berijder gestrand is. Dan hoeft hij niet meer mee in de vrachtauto. Over deze aanpassing, maar ook bijvoorbeeld het faciliteren van thuiswerken, hebben we het al vaker gehad en konden we nu snel doorvoeren”, legt Bart uit.
Bart Loozen, Managing director Logicx
“We willen niet alleen met vandaag bezig zijn”
Op dit moment is Logicx begonnen met de planning voor de komende maanden. Bart: “De uitgiftepunten in het buitenland, we hebben er in totaal zo’n 100, zijn op dit moment beperkt geactiveerd. We hadden bijvoorbeeld 100 auto’s met winterbanden klaarstaan voor- en op weg naar de wintersportgebieden. Maar daar zijn er uiteindelijk maar 10 of 15 van richting een aantal punten gereden. Het volume van de consumentenmarkt in het buitenland is momenteel heel laag, terwijl de zakelijke markt nog aardig doorloopt. We zijn nu begonnen met het maken van scenario’s voor de zomer en het voorseizoen en we verwachten dat we al onze uitgiftepunten van de zomer weer gaan gebruiken”.
Bart vervolgt: “We zijn ook bezig met andere projecten rondom digitalisering en innovatie. We willen niet alleen met vandaag bezig zijn, maar zoals het hoort ook met morgen en overmorgen. Zo willen we de hele klantreis nog verder digitaliseren. We hebben straks een eigen app om het voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Denk aan de huurovereenkomst die volledig gedigitaliseerd wordt, maar ook het digitaal kunnen openen van de huurauto. Hierdoor hoeft er niet per se iemand van ons aanwezig te zijn en kan de klant zoveel mogelijk zelf doen”.
“We hopen dat we een hele drukke zomer krijgen”
Een hoogtepunt in de afgelopen maanden was het verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Bart: “We hebben gekeken naar een plek waar we helemaal opnieuw konden beginnen. We konden een goede deal sluiten voor een duurzaam bedrijfspand met een moderne en frisse uitstraling. In ons oude pand hadden we vier verspreide units, nu zitten we met het hoofdkantoor allemaal op dezelfde verdieping. We verwachten dat er nog meer samengewerkt gaat worden en dat we sneller dingen oppikken van elkaar. We zijn heel blij dat we dit kunnen huren en voor de mensen die er al gewerkt hebben, voelt het goed”.
Wat verwacht je van 2021 en waar kijk je het meest naar uit? “Ik kijk het meest uit naar een biertje op het terras”, lacht Bart. “Qua werk hopen we dat we een hele drukke zomer krijgen, want dat betekent dat we allemaal weer mobiel zijn. Wat we vorig jaar gezien hebben, is dat we heel flexibel kunnen zijn als bedrijf. We kunnen goed op- en afschalen. Voor 2021 is het belangrijk om al die opties weer open te houden. Uiteindelijk willen we onze klanten, of dat nu consumenten of zakelijke partners zijn, weer goed bedienen. Dat is waarom we hier zitten”.
Deel deze pagina