Even voorstellen: Viola Boomman
24 maart 2023 Interview met nieuwe Operationeel Manager Personenhulpverlening
Sinds november 2022 is Viola Boomman Operationeel Manager Personenhulpverlening bij de ANWB Alarmcentrale. We spraken Viola over haar nieuwe functie en waar ze op dit moment aan werkt.
Viola Boomman: Operationeel Manager van de afdeling Personenhulpverlening
Viola werkt al sinds 2006 voor de ANWB en heeft uiteenlopende functies bekleed. Ze vertelt: “Ik ben in 2006 begonnen als hulpverlener op de Personenhulpverlening en ben daar doorgegroeid naar Teammanager. Daar heb ik als leidinggevende o.a. het GGD-project (het bron- en contactonderzoek tijdens de coronacrisis) in 2020 gedraaid. Daarna heb ik op interim basis een jaar als Operationeel Manager Voertuigenhulpverlening gewerkt en sinds een paar maanden werk ik als Operationeel Manager Personenhulpverlening. Stiekem is daar altijd mijn hart blijven liggen”, aldus Viola.
“De afdeling Personenhulpverlening is erg wendbaar”
Wat maakt werken op de Personenhulpverlening zo bijzonder? Viola: “Wat ik bijzonder vind is het dynamische karakter van personenhulpverlening. Dit zagen we tijdens de coronacrisis: de reisbewegingen kwamen plotsklaps stil te liggen, maar vanuit de wendbaarheid van onze afdeling pakten wij enthousiast de mogelijkheden op. Dat vind ik erg mooi om te zien”.
Viola vervolgt: “Daarnaast heeft dit werk een wereldwijd karakter. Het is heel divers en ik vind het mooi om te zien wat we voor mensen kunnen betekenen. Op de afdeling Personenhulpverlening werken we eigenlijk voor de klant van de verzekeraar. Het is belangrijk om zowel het belang van de verzekeraar als de verzekerde goed te bewaken. Dit kan soms tegenstrijdig zijn. We houden ons bijvoorbeeld bezig met kostenbesparing. Ten opzichte van Nederland heb je in het buitenland veel meer te maken met staat- en privéziekenhuizen. Die berekenen soms een heel ander tarief dan wij gewend zijn”.
Digitalisatie en een nieuwe strategie
Het takenpakket als Operationeel Manager is divers en geen dag is hetzelfde. Waar houdt Viola zich op dit moment mee bezig? “Ik zie een aantal verbeterpunten waar ik aan wil werken. Graag zou ik onze systemen verder willen optimaliseren en de mogelijkheden van een verdere digitalisering willen benutten. Op die manier kunnen onze hulpverleners hun tijd besteden aan wat er echt toe doet: verzekerden de juiste hulpverlening bieden. Zonder gehinderd te worden door ruis op bepaalde systemen”.
De afdeling Personenhulpverlening kijkt ook naar de toekomst. Viola: “We zijn op dit moment bezig om onze hulpverlening-strategie te optimaliseren, waar ik enthousiast van word. We denken na over hoe de Personenhulpverlening er over een aantal jaar uit zou kunnen zien en waar interessante kansen liggen. Ook vind ik het heel belangrijk dat we het komende jaar de afgesproken KPI’s (Key Performance Indicators, waarmee je de prestaties van je organisatie of team kunt meten, red.) blijven halen. Dit houdt in het borgen van onze bereikbaarheid en onze servicelevels, maar ook dat we de bijhorende kosten goed in het oog houden. We willen dus de zorg voor onze klanten optimaliseren wat betreft kosten en kwaliteit”.
Daarnaast vindt Viola het belangrijk om goed zichtbaar te zijn voor haar medewerkers. Zo maakt ze actief tijd vrij in haar drukke agenda om op de werkvloer in gesprek te gaan met haar directe medewerkers en de hulpverleners die het dagelijks werk doen. Viola: “De uiteenlopende casussen, die kunnen variëren van algemeen tot enorm impactvol, benadrukken het belang van goede communicatie. Uiteindelijk doen we het allemaal samen”.
Bekijk ook
Planbare zorg in het buitenland
Turkse douane geeft medicijnen niet vrij
Helikoptervlucht of grondtransport?
Bewonderenswaardige samenwerking na ernstig ongeluk
Deel deze pagina