ANWB werkt samen met business partners aan verkeersveiligheid
25 oktober 2021
Het aantal verkeersdoden loopt al jaren op en het appen en internetten achter het stuur wordt als een belangrijke oorzaak gezien. ANWB is partner van MONO: rijden zonder afleiding. MONO richt zich ook op werkgevers. Daarmee ziet ANWB Zakelijk een kans om met haar business partners te kijken wat er mogelijk is om deze boodschap te communiceren richting de berijders.
Voor elke automobilist is het een dagelijks beeld op de snelweg: die auto voor je, die half over de vluchtstrook slingert. Vrijwel altijd gaat het goed; soms niet. Want een auto besturen én appen of internetten op de smartphone gaan niet samen. Het jaarlijks aantal verkeersdoden is sinds 2015 aan het stijgen, nadat decennia lang een dalende lijn te zien was. Zelfs vorig jaar, toen er veel minder autokilometers werden gemaakt dan in 2019, is het aantal verkeersdoden maar heel weinig gedaald.
Teams-meeting achter het stuur
“De oorzaak ligt in het steeds meer gebruik maken van de mobiele telefoon tijdens het rijden”, weet Arne de Greeff, Manager Sales bij ANWB Zakelijk. “En ik zie dat dat steeds erger wordt. Eerst was het alleen appen. Maar tijdens de gedwongen periode van thuiswerken is iedereen overgestapt op online vergaderen, via Teams en Zoom. Nu merk ik dat steeds meer mensen tijdens een online vergadering gewoon in de auto zitten. Dat is niet te vergelijken met handsfree bellen, omdat je toch telkens naar het scherm kijkt. Berijders moeten zich realiseren dat dat echt levensgevaarlijk is. Daarom willen we graag samen met onze business partners communiceren over MONO.”
Bewustwording van de berijders
“We zien MONO als mooie kans om samen met onze business partners het verkeer een beetje veiliger te maken”, vertelt De Greeff. “Zo kunnen we de bestaande samenwerking uitbreiden en op een andere manier relevant zijn voor de berijders van onze zakelijke klanten.” Volvo en International Car Lease Holding (Van Mossel) zijn de eerste business partners waarmee de ANWB samenwerkt. Het draait daarbij vooral om bewustwording.
“Volvo communiceert onze boodschap nu naar de dealers en naar de eigen medewerkers. Die kunnen het weer verder uitdragen naar de berijders. Wie een nieuwe Volvo koopt krijgt een MONO-sleutelhanger. Die sleutelhanger is ook terug te vinden in het welkomstpakket voor nieuwe leaserijders van onder andere Van Mossel Autolease. In dat pakket vinden de berijders ook informatie over het belang van MONO rijden. Bovendien heeft Van Mossel Autolease een overtuigend filmpje op Instagram gezet, waarin de focus ligt op de € 340,- boete die je krijgt als je de smartphone gebruikt tijdens het rijden.”
De focus in de campagne ligt op actief smartphonegebruik onderweg. Uit onderzoek blijkt dat ook handsfree bellen al leidt tot extra ongevallen, maar daar ligt niet de nadruk. “We moeten ergens een grens trekken”, stelt De Greeff vast. “Handsfree bellen is wettelijk toegestaan. Maar we adviseren berijders wel: ga je een wat complexer gesprek voeren, zoals een onderhandeling, zet dan de auto even stil.”
Arne de Greeff, Manager Sales bij ANWB Zakelijk
Een paradox: de bereider voelt zich steeds veiliger in de auto
Het doel is dat MONO net zo’n begrip wordt als de BOB. Een paradox is daarbij dat auto’s steeds veiliger worden, mede door adaptive cruise control en onder andere ADAS. “Maar daarmee gaat de berijder zich ook steeds veiliger voelen. Het gevolg is dat die smartphone weer tevoorschijn komt. Het gaat echt om het gedrag van de persoon achter het stuur. Dus rij zonder afleiding. Dat willen we bij alle zakelijk rijders tussen de oren krijgen.” zegt De Greeff hierover.
Boodschap blijven herhalen
Doet ANWB zelf ook iets aan bewustwording richting de eigen medewerkers? “Jazeker! We hebben bij de ANWB ook onze spelregels voor smartphonegebruik in het verkeer. Dit is onderdeel van onze interne gedragscode. We besteden hier doorlopend aandacht aan richting onze medewerkers (sinds COVID wel wat minder). Dat doen we op natuurlijke momenten, bijvoorbeeld via ons intranet en dan gelinkt aan de actualiteit. Maar soms ook heel specifiek via directieblogs, in ons personeelsmagazine, of een lunchlezing over de psychologie van afleiding. Niets is natuurlijk zo lastig als gedrag veranderen, dus we zullen in onze organisatie de MONO boodschap blijven herhalen.”
Wie doet er mee?
Met MONO zoekt ANWB Zakelijk de samenwerking op met bestaande business partners. “Wij vragen aandacht voor MONO, maar dat moet ook in de campagne-kalender van onze partners passen. Vandaar dat deze gezamenlijke campagnes echt een kwestie zijn van de lange adem. Voor ons is het een belangrijke verbreding van onze zakelijke dienstverlening. We moeten nu samen verantwoordelijkheid nemen, om te voorkomen dat het met de verkeersveiligheid nog verder achteruit gaat.”
Deel deze pagina