Rijden in een bestelbus? Zo doe je dat veilig
20 september 2021 Veiliger rijden zorgt voor minder ongevallen
Heb je voor je werkzaamheden een bestelbus nodig? Zorg dan dat je hier veilig in rijdt om ongevallen te voorkomen. In dit artikel delen we tips om veilig in jouw busje te rijden. Ook kijken we naar nieuwe technologieën en oplossingen die het zakelijke verkeer veiliger maken.
Aanrijdingen met een bestelbus twee keer zo dodelijk als met een personenauto
Op dit moment kan iedereen met een rijbewijs B in een bestelbus of wagen van maximaal 3500kg rijden. Maar rijden in een busje is niet hetzelfde als rijden in een kleine personenauto. Onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) toont aan dat aanrijdingen met een bestelbus twee keer zo dodelijk zijn als aanrijdingen met een personenauto. Gemiddeld vallen er 67 doden door een aanrijding met een bestelbus per jaar. Dat komt neer op zo’n 10% van alle verkeersdoden in Nederland. SWOV onderzoekt daarom mogelijkheden om de veiligheid van bedrijfsauto’s te verbeteren.
Factoren die bijdragen aan ongevallen
Volgens SWOV zijn er belangrijke factoren die bijdragen aan ongevallen met bestelauto’s. De vaak jonge bestuurders hebben tijdens hun werk te maken met vermoeidheid, taakbelasting en worden onderweg afgeleid. De busjes krijgen klapbanden en worden vaak instabiel of te zwaar beladen. Het is daarom de taak van de berijder en de werkgever of opdrachtgever om aandacht te besteden aan veilig rijden.
Grotere wagens, zoals vrachtwagens en grotere bestelbussen, hebben ook de zogenaamde ‘dode hoek’. Dit houdt in dat de bestuurder voetgangers en fietsers, voor of rechts naast de wagen, niet altijd goed kan zien. Een dodehoekspiegel voor en rechts naast de cabine helpt hierbij. Ook is het belangrijk om alle andere spiegels goed af te stellen.
Tips om veilig te rijden in een bestelbus
Neem voordat je gaat rijden de tijd om de handleiding van de wagen te lezen en leer alle veiligheidsvoorzieningen en apparatuur in de wagen kennen. Oefen daarna op een veilige plek met het rijden, bijvoorbeeld op een parkeerplaats of in een rustige omgeving, en houd rekening met de grotere afmetingen van de wagen.
Let erop dat je op de weg altijd voldoende afstand houdt tot overige verkeersdeelnemers. Bestelauto’s hebben doorgaans een langere remweg dan personenauto’s. Rij daarom niet te snel en let vooral op bij het nemen van bochten. Let bij het parkeren op dat je op een ruime en toegestane plek parkeert en dat je niemand in de weg staat. En maak zoveel mogelijk gebruik van de – indien aanwezig – parkeersensoren en achteruitrijcamera’s in de auto om veilig te parkeren.
Vervoer je bestellingen, gereedschap of overige hulpmiddelen? Let erop dat je het maximaal toegestane laadgewicht nooit overschrijdt. Een afscheidingsschot tussen de laadruimte en de passagierscabine zorgt ervoor dat losliggende spullen niet naar voren kunnen vliegen bij hard remmen. Het is ook mogelijk om de laadruimte apart te beveiligen en vergrendelen. Zorg er in ieder geval voor dat alle items in de laadruimte goed vastgezet worden.
Technologieën die bestelbussen veiliger maken
Nieuwe bestelbussen zijn vaak voorzien van sensoren en camera’s die het rijden en parkeren makkelijker en veiliger maken. Ook zitten er in nieuwe modellen extra veiligheidshulpmiddelen, zoals ABS-remmen en stabiliteitcontroles. De nieuwste rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, maken het rijden in een bestelauto nog veiliger.
In tegenstelling tot personenauto’s wordt er in bestelbussen nog niet veel gebruik gemaakt van ADAS. Terwijl deze systemen botsingen kunnen voorkomen, door middel van bijvoorbeeld Emergency Brake en voetgangers- en fietsersdetectie. Een ander hulpmiddel is een intelligente snelheidsbegrenzer (ISA). Deze volgt het rijgedrag en geeft een signaal wanneer het snelheidslimiet wordt overschreden. Vanaf 2022 wordt er in de EU een aantal rijhulpsystemen verplicht in nieuwe auto’s en busjes.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Veilig rijgedrag is de verantwoordelijkheid van de berijder en de werkgever of opdrachtgever. Een goede veiligheidscultuur binnen het bedrijf kan leiden tot veiliger rijgedrag van de berijders. Het is daarom aan te raden om goede afspraken rondom rijgedrag te maken. Denk daarbij ook aan afspraken rond ongestoord onderweg zijn, één van de oorzaken van ongelukken in het verkeer. De MONO campagne, waar ANWB Zakelijk partner van is, focust zich op ongestoord rijden en biedt tips voor berijders en werkgevers.
Bron: SWOV (2020). Vracht- en bestelauto's. SWOV-factsheet, april 2020, SWOV Den Haag.
Deel deze pagina