Extra inspanningen voor liggend vervoer en heropname
1 december 2022
De vele personeelstekorten in binnen- en buitenland hebben invloed op de dienstverlening rondom liggend vervoer van patiënten met het vliegtuig. En dit geldt ook voor het organiseren van heropnames in Nederlandse ziekenhuizen. Wij leggen je uit hoe dat zit.
Geen stretchers meer op lijnvluchten
Om verzekerden liggend te vervoeren, kunnen vliegtuigmaatschappijen op lijnvluchten een aantal stoelen vervangen voor een stretcher. Zo kan een patiënt liggend worden vervoerd, omdat dit in sommige situaties gewenst of zelfs noodzakelijk is. Sinds kort stellen vliegtuigmaatschappijen deze stretchers in vliegtuigen in mindere mate beschikbaar. Dat heeft enerzijds te maken met een nieuwe type vliegtuig dat niet meer geschikt is om stretchers in te plaatsen. Sommige maatschappijen geven aan geheel te stoppen met het aanbieden van stretcher-plaatsen tijdens lijnvluchten. Anderzijds kampt Schiphol met personeelstekorten, waardoor er geen mankracht beschikbaar is om een stretcher in te bouwen.
De alternatieven voor een stretcher zijn beperkt als we een verzekerde liggend moeten vervoeren. Een optie is het inzetten van een ambulancevlucht – een vlucht die speciaal is ingericht om een patiënt liggend te vervoeren – maar de kosten hiervan zijn een stuk hoger. In enkele gevallen kunnen we een ‘empty leg’ gebruiken; een ambulancevlucht die een lege heen- of terugreis heeft en die de vliegmaatschappij goedkoper aanbiedt. Soms combineren we twee patiënten in één ambulancevliegtuig. Daarvoor moet de vlucht wel geschikt zijn voor beide patiënten en moeten zij dezelfde bestemming hebben. Een andere oplossing is een patiënt alleen te vervoeren wanneer deze zittend vervoerd kan worden. Dit betekent soms dat de duur van het verblijf in het buitenland langer duurt.
Deze verandering vraagt meer creativiteit en organisatievermogen van onze hulpverleners waarbij goede zorg voor de patiënt natuurlijk de belangrijkste prioriteit blijft.
Personeelstekort maken heropname moeilijk
Voor de hulpverleners op de Alarmcentrale is het op dit moment moeilijker om heropnames in Nederland te organiseren, omdat veel ziekenhuizen in Nederland te maken hebben met personeelstekort. Wegens het MRSA protocol (als een patiënt besmet is met MRSA, zijn beschermende maatregelen nodig bij de uitvoering van directe zorgcontacten) is een quarantaine bed nodig. Dit vraagt extra personeel en dat is er momenteel niet. Het gevolg is uitstel van vervoer, omdat dit pas georganiseerd kan worden als er een ziekenhuisbed in Nederland beschikbaar is. Bovendien duurt het boeken van een ambulancevlucht langer, omdat ook vliegtuigmaatschappijen met personeelstekort kampen. Verzekerden blijven daardoor langer opgenomen in een buitenlands ziekenhuis. Dit gaat gepaard met hogere kosten.
Een pasklare oplossing is er momenteel helaas nog niet. Onze hulpverleners blijven in dit soort situaties regelmatig contact houden met de ziekenhuizen en vliegtuigmaatschappijen. Uiteindelijk lukt het hen meestal wel om een heropname plek te vinden, zodat de patiënt de zorg verder in Nederland krijgt. Daarbij proberen onze hulpverleners de extra duur van verblijf in het buitenland zo kort mogelijk te houden.
Deel deze pagina