'Naast flexibele ook slimme mobiliteit nodig'
1 mei 2022 Ook als ondernemer nadenken over je mobiliteit
Mobiliteit wordt steeds flexibeler. Omdat het drukker wordt in de stad en op de wegen, is het belangrijk dat de manier waarop we ons van A naar B verplaatsen, verandert. We moeten flexibeler gaan reizen, zowel qua vervoer, frequentie als de tijden waarop.
De ontwikkelende technologie maakt het steeds makkelijker om dit te plannen, te reserveren en te betalen. Wat doet de ANWB op het gebied van flexibele mobiliteit voor ondernemers en wat is de toekomst hiervan? We spraken hierover met Willem Aal, directeur van ANWB Zakelijk.
Willem: “De prognose is dat we in 2050 maar liefst 20 miljoen inwoners in Nederland hebben. Dat betekent een behoorlijke uitdaging om mensen te verplaatsen. Het gaat dan niet meer alleen om flexibiliteit, maar ook om aanbod en frequentie. De klant moet genoeg hebben om uit te kiezen. Aanbieders moeten daarom ook concepten aanbieden die zorgen voor genoeg beweging en flexibiliteit. Het aanbod moet slim, duurzaam en toepasbaar zijn: qua infrastructuur, aanbod en informatievoorziening. Een mobiliteitskaart is een mooi voorbeeld, want daar zit al veel verschillende services achter.”
Tijd en ruimte slim verdelen
Volgens Willem moeten we de tijd en ruimte slim met elkaar gaan verdelen. Maar wat betekent dat concreet? “Waar het uiteindelijk om gaat is dat we met elkaar de bewegingen in de dag moeten verzetten. Dat betekent dat we ons niet meer allemaal op hetzelfde moment moeten verplaatsen en dat piek en dal meer naar elkaar toe moeten groeien. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor vakanties. We moeten groter gaan denken in dit kleine land en de overheid moet hier ook een rol gaan innemen. Data gedreven ontwikkelingen zullen helpen, want hiermee kunnen we bewegingen goed monitoren.”
Andere concepten voor mobiliteit
Om ervoor te zorgen dat mensen – consumenten maar ook ondernemers - zich kunnen blijven verplaatsen van A naar B zonder dat er teveel opstoppingen ontstaan, is er volgens Willem nog heel wat werk te verzetten:
“Dat zit met name in het verder uitbreiden van infrastructuren. Niet alleen wegen, maar ook de frequentie. Ik vind het bijvoorbeeld nu al heel goed dat er in sommige steden elke tien minuten treinen rijden en dat je dan dus geen reisapp meer nodig hebt. Ook internationaal moeten aanbieders met andere concepten komen. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld de discussie over de 750 kilometer: ga je die nog vliegen of niet? De trein is voor deze afstanden veel comfortabeler. Dat geldt ook voor zakelijke reizen. Aan deze vraagstukken zitten wel uitdagingen. Uiteindelijk weten we wel wát er moet gebeuren, maar nog niet hóe we dat moeten doen.”
Willem Aal, directeur ANWB Zakelijk “Mobiliteitsaanbieders moeten concepten aanbieden die zorgen voor genoeg beweging en flexibiliteit”.
Flexibele mobiliteitsoplossingen voor ondernemers
ANWB is een actiever speler bij de ontwikkeling van flexibele mobiliteitsoplossingen voor ondernemers. Waar houden we ons op dit moment mee bezig en wat zijn de ambities voor de leden en de zakelijke markt?
Willem: “Onze ambitie is om meer service concepten te bedenken voor ondernemers, betaalbare opties te bieden en voor goede informatievoorziening te zorgen. Op dit moment zijn we met diverse partijen in gesprek die vernieuwende concepten aan het ontwikkelen zijn. Hiermee gaan we allianties aan, want nieuwe diensten ontwikkelen kunnen we niet altijd alleen.
Ook willen we ondernemers blijven helpen in hun keuze voor een vervoersmiddel. Daarbij willen we echt advies geven: ik heb een bepaald budget, waar moet ik nu voor kiezen? Maar ook helpen bij het netjes registreren van dagen dat ondernemers vanuit huis werken.
Een belangrijke kwestie bij ondernemers hierbij is de downtime (niet beschikbare tijd) van voertuigen. Wij helpen hen bij hun keuze om die downtime zo laag mogelijk te houden, want dat scheelt in kosten. Het maakt daarbij niet uit of het om fietsers, bakfietsers of elektrische busjes gaat. Ook de mobiliteitskaart biedt een goede oplossing voor ondernemers, aangezien dit een manier biedt om hun kosten scherp te krijgen.”
Vernieuwde mobiliteitskaart
Vanaf 1 februari lanceert de ANWB een nieuwe mobiliteitskaart speciaal voor ondernemers. Deze kaart maakt het mogelijk om zo flexibel mogelijk te reizen. Met deze vernieuwde mobiliteitskaart kun je als ondernemer nog steeds kiezen voor het vervoer dat het beste bij je past. Er zijn drie kaarten, zodat ondernemers kunnen kiezen welke kaart het beste bij hun past en worden alle gemaakte reizen op één factuur gezet.
Deel deze pagina