Banden vervangen
Waarom en wanneer doe je dat?
Bij een goed onderhouden auto horen ook banden die in goede staat zijn. Rijden met versleten banden is namelijk een veiligheidsrisico. Op tijd je banden vervangen is dus heel belangrijk. Maar wanneer weet je of dat nodig is?
Wanneer moet je je banden vervangen?
Banden hebben een zekere profieldiepte die gedurende het gebruik langzaam afneemt.
- Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren.
- Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit. Winterbanden met minder profiel hebben namelijk veel moeite met de natte sneeuwpap die na strooi of dooi op de weg ontstaat. Bovendien is 4 millimeter in Oostenrijk - de bestemming van veel Nederlanders in de winter - het wettelijke minimum voor winterbanden.
Let op: in Nederland geldt een wettelijke minimale profieldiepte voor banden. Voldoen je banden hier niet aan, dan riskeer je een boete. Zorg daarom dat je regelmatig de profieldiepte van je banden checkt.
Hoe zie ik of mijn banden een gebrek hebben?
Banden krijgen het nodige te verduren. Check ze daarom regelmatig op verschillende soorten beschadigingen.
- Er mag geen bult of uitstulping op de zijkant van de band zitten. Dat duidt op een karkasbreuk en daar kun je niet mee blijven rijden.
- Een scheur of gat in de zijkant van de band is meestal onschuldig, zolang die niet te diep is. Kun je de staaldraden van het karkas zien? Dan moet de band vervangen worden.
- Als er heel veel kleinere scheurtjes zichtbaar zijn, dan is de band sterk verouderd. Vervanging is dan aan te raden.
- Controleer ook het loopvlak. Het komt wel eens voor dat er een schroef of een spijker in zit die het gat dicht houdt. Maar die band is toch echt lek en moet gerepareerd of vervangen worden.
Hoe lang gaan autobanden mee?
Hoe lang autobanden meegaan, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo hebben je rijstijl, de bandenspanning en wielstanden invloed op hoe snel je banden slijten. Vocht, temperatuur en zon- of UV-licht spelen een rol bij de veroudering van banden.
Doordat er zo veel omstandigheden zijn die een rol spelen, is het lastig om een levensduur van autobanden te noemen. Dat geldt ook voor hoeveel kilometer banden meegaan. Als grof gemiddelde kun je het volgende aanhouden:
- Na 40.000 kilometer is een autoband toe aan vervanging door slijtage.
- Na 8 tot 10 jaar is een autoband toe aan vervanging door veroudering.
Wat is de DOT-code op banden?
Banden hebben een DOT-code. Deze code geeft informatie over de productie van de band. Om precies te zijn over de locatie waar en wanneer de band is geproduceerd. DOT is een afkorting die staat voor Department of Transport. De laatste vier cijfers van de code geven altijd de week en het jaar van productie aan. De DOT-code helpt je dus om te zien hoe oud jouw banden zijn. Maar het is ook slim om de DOT-code te checken wanneer je bijvoorbeeld een gebruikte set (winter) banden koopt. Zoals we hierboven schreven, een set banden gaat los van de kilometerstand maar acht tot tien jaar mee.
Waar staat de DOT-code op een band?
De productiedatum van een band staat, in code, op de wang, vier cijfers in een ovaal (zie foto). De vier cijfers geven de week en het jaar van productie aan. 2215 uit het voorbeeld betekent dus dat deze band geproduceerd is in week 22 van 2015.
Geen DOT-code op jouw band?
Het is mogelijk dat je bij de banden op jouw auto niet direct een DOT-code ziet. Hou er rekening mee dat de code vaak maar aan 1 zijde van de band vermeld. Zie je hem dus niet direct, dan zal de code dus aan de binnenkant staan. Een DOT-code is namelijk verplicht. Voor 2000 bestond de code overigens uit drie cijfers, daarna uit vier. Het mag duidelijk zijn, als je nu nog banden hebt met een DOT-code van drie cijfers, dan dien je deze snel te vervangen.
Welke nieuwe banden moet ik nemen?
Als je toe bent aan nieuwe banden, kun je ze helaas niet eerst even testen. Daarom doet de ANWB dat voor je. Met onze (anonieme) bandentests proberen wij verschillende soorten banden uit, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Zo helpen we je om de juiste keuze te maken voor je nieuwe banden.
Kosten van het vervangen van banden
Banden vervangen kun je niet zelf, dat moet in een garage of door een vakman gebeuren. De kosten lopen per bandenmaat en per merk en type band sterk uiteen. In de regel zijn de grotere bandenmaten een stuk duurder en er is een duidelijke relatie met hoeveel een bepaalde maat wordt toegepast. Een bijzondere bandenmaat die maar weinig voorkomt, is in de regel erg duur.
Per merk en type zie je dat er een prijsspectrum is dat uiteenloopt van premium merken, via B-merken naar budgetbanden. Laat je niet verleiden door de goedkoopste budgetband op internet, want uit onze tests blijkt maar al te vaak dat die niet goed presteren. B-merken kosten vaak helemaal niet zoveel meer, maar zijn meestal wel beter en veiliger.
Moet je alle banden tegelijk vervangen?
In een ideale situatie vervang je alle banden tegelijk. Dat zorgt namelijk voor een optimale balans van de auto. Als je om welke reden dan ook niet alle banden tegelijkertijd kunt vervangen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwe banden van hetzelfde type, merk en model zijn als de oude banden. Hierdoor minimaliseer je de verschillen in prestaties en gedrag tussen de nieuwe en oude banden.