Veelgestelde vragen over brandstof
Antwoord op vragen over benzine, diesel, LPG, CNG en elektriciteit
Ik heb de verkeerde brandstof getankt: wat nu? Waar kan ik goedkoop tanken? We beantwoorden deze en andere veelgestelde vragen over brandstof.
Eenvoudig het goedkoopste tankstation in jouw buurt vinden én altijd de actuele brandstofprijzen op zak?
Ja. Leegrijden tot je stilvalt is slecht, omdat de motor vlak voor het stilvallen niet mooi rond loopt en je werkelijk de laatste druppel door het systeem jaagt. Brandstof wordt hevig verwarmd en bij auto’s van vijftien jaar en jonger is dat vanwege de hoge druk niet goed voor de brandstofpomp (dat geldt zowel voor diesel- als benzinemotoren). Het is de hitte en het arme brandstofmengsel die schadelijk zijn. Moderne auto’s hebben vaak de brandstofpomp in de tank. Deze wordt gekoeld door de brandstof. Bij langdurig rijden met weinig brandstof komt de koeling van de pomp in gevaar, met extra slijtage tot gevolg. Bij auto’s met LPG is het aan te raden de tank minimaal voor een kwart gevuld te houden.
Een merkloze of 'witte' pomp koopt de brandstof niet bij een enkele oliemaatschappij, maar daar waar het goedkoopst kan worden ingekocht. Die brandstof is echter afkomstig uit dezelfde depots en moet aan gelijke Europese kwaliteitsnorm voldoen. Per regio kunnen er wel kleine verschillen bestaan, omdat de brandstof uit een depot in het oosten van ons land bijvoorbeeld uit een ander marktdeel afkomstig is dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat de kwaliteit (iets) anders is.
Nee. Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent, dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die 'premium' brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is zo'n 'premium' brandstof wel aan te bevelen.
Het antwoord op die vraag is afhankelijk van het type auto. Gemiddeld heeft een personenwagen zeven à acht liter brandstofreserve. Hoe ver je nog kunt rijden, hangt af van het gemiddelde verbruik. Over het algemeen moet 50 kilometer haalbaar zijn; in het instructieboekje vind je of dat ook voor jouw auto geldt.
De brandstofprijs is opgebouwd uit de elementen productie, marge, accijns en BTW. De productieprijs wordt bepaald door de inkoopprijs van olie, plus de raffinagekosten voor de brandstofproductie. Dit prijsonderdeel wisselt dagelijks, vanwege de olieprijs en raffinagecapaciteit. Accijns is een vast bedrag. De BTW staat ook vast: 21 procent. Dan blijft de marge nog over, die weer is opgebouwd uit de onderdelen distributiekosten, marketingkosten, de marge van de oliemaatschappij en die van de tankstationexploitant.
Over het algemeen is de brandstofprijs langs autosnelwegen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders: daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge, om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.
Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners voor hun brandstof naar het buitenland doorrijden.
Wil je weten waar jij het voordeligst tankt? Gebruik dan de ANWB Onderweg app. Die laat alle brandstofprijzen in jouw directe omgeving of langs de route zien. Je kunt dan meteen de routeplanner instellen naar het tankstation van jouw keuze.
Wanneer je verkeerd hebt getankt, neem je contact op met de Wegenwacht. Zij beschikken over voertuigen met een 'verkeerd-getankt'-installatie, waarmee de brandstof op een veilige en verantwoorde manier kan worden afgetapt en afgevoerd.
Benzine bij diesel
Wanneer je een moderne dieselauto bezit, beschikt deze over een zogenaamde elektronische regeling. Tank je daar benzine mee en ga je vervolgens rijden, dan ontstaat er bij de minste hoeveelheid al schade aan het brandstofsysteem. Diesel heeft namelijk een smerende functie en benzine niet. Wanneer je een dieselmotor hebt met een 'ouderwets' mechanisch systeem, dan kan dat maximaal 10% bijmenging hebben.
Diesel bij benzine
Diesel in een benzinemotor is ook niet aan te bevelen, zeker in het geval van nieuwere benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in.
Andere brandstoffen
Naast benzine en diesel zijn er aan de pomp tegenwoordig ook andere brandstoffen verkrijgbaar. Denk hierbij aan biodiesel, E85 (ethanol) en benzine met toevoeging van een bio-component. Kijk voordat je dit soort brandstoffen tankt in het instructieboekje van je auto, of de motor daar wel geschikt voor is. Je kunt het ook navragen bij de Wegenwacht.
AD BLUE in de tank gegooid
Heb je per ongeluk AD BLUE in de benzine- of dieseltank gegooid? Dan moet het gehele brandstofsysteem worden vervangen en dat is een dure reparatie.
Er zal niet gauw benzine uit je tank lopen, maar er kunnen wel gassen ontsnappen. Staat je auto in een afgesloten ruimte, dan hoeft er maar een vonkje bij te komen en er kan brand ontstaan. Bij veel benzinestations en autoshops kun je een nooddop kopen. Monteer die zolang en ga snel op zoek naar een originele dop, bij de dealer of – veel goedkoper – op de sloop.
E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De 'e' staat voor ethanol en de '10' geeft het percentage daarvan aan.
Lees meer over E10
Deel deze pagina