Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Van snelladen tot thuis en openbaar laden
Voor een benzine- of dieselauto kun je de brandstofkosten vrij eenvoudig uitrekenen. Bij de kosten voor het opladen van een EV ligt dit ingewikkelder. Wij hebben het rekenwerk alvast voor je gedaan: dit kost het elektrisch laden van je auto.
Waar de benzineprijs voor een belangrijk deel wordt bepaald door de olieprijs en de accijnzen, speelt bij het opladen van een elektrische auto de manier van laden een grote rol. We onderscheiden daarin drie varianten: thuis opladen, opladen aan een openbaar laadpunt en snelladen.
Als rekenvoorbeeld nemen we één laadbeurt voor een middenklasse auto, zoals de Peugeot 2008 met een 50kWh groot batterijpakket. De Peugeot in kwestie heeft volgens de fabrieksopgave een verbruik van 15,3 kWh/100 kilometer. Wij gaan uit van 15.000 kilometer per jaar. De laadbeurt is inclusief laadverlies. Bij het opslaan van stroom gaat namelijk energie verloren in de vorm van warmte.
1. Thuis opladen
De kosten voor het thuis opladen van een elektrische auto liggen vaak het laagst. Dat kan op twee manieren: aan het stopcontact of een eigen laadpaal. Het voordeel van de laatste is, dat je daarmee sneller kunt opladen. Je betaalt in beide gevallen de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier. Het tarief daarvan verschilt per leverancier en het type contract dat je hebt afgesloten. Bij een dynamisch energiecontract kan zelfs het weer een rol spelen bij de hoogte van het tarief.
Uiteenlopende tarieven
Omdat energietarieven vandaag de dag enorm uiteen kunnen lopen, is het bij een eigen laadpaal raadzaam om na te gaan welk elektriciteitstarief je hebt. Heb je onlangs een nieuw contract afgeloten, is je contract variabel of ben je door je elektriciteitsplafond geschoten, dan kan het dus zomaar zijn dat laden bij een openbaar laadpunt voordeliger is dan thuis laden.
Gemiddelde prijs
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een variabel energiecontract nemen we voor deze rekensommen € 0,28 (gemiddelde prijs over 2023 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 4,28. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo’n € 642 per jaar (€ 0,04 per km).
Dynamisch laden
Naast vaste en variabele energiecontracten bestaat er ook een zogenaamd dynamisch energiecontract. Hiermee kun je gemiddeld 30 procent besparen op laadkosten door je auto op te laden als stroom goedkoop is. Beschik je over zonnepanelen? Dan valt het sommetje mogelijk nog voordeliger uit wanneer je oplaadt op de momenten dat je zelf stroom opwekt.
Lees meer over het dynamisch opladen van je elektrische auto.
2. Opladen aan een openbare laadpaal
Wanneer je een elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal, betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van het laadpunt moet immers voorzien in kosten voor aanleg en onderhoud en wil ook nog wat winst maken.
- Sinds de oorlog van Oekraïne fluctueren de energieprijzen. Sindsdien kan laden aan een openbare laadpaalvoordeliger of juist duurder uitvallen dan laden thuis. Dit hangt allemaal van het exacte tarief af. En juist die tarieven liggen nu sterk uit elkaar, van 20 tot 90 cent per kWh.
- Omdat er ook grote verschillen zitten in regio's is niet eenduidig vast te stellen wat voor jou gunstiger is. Zo betaal je in Noord Holland gemidddeld 62 cent per kWh waar dit in Gelderland 30 cent bedraagt. Maar dit kan ook in dezelfde straat het geval zijn.
- Er zijn ook snellaadpalen met dynamische tarieven. Daar laadt je op een zomerse middag (bijna) gratis en betaal je meer op een donkere winteravond.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Met de ANWB Laadpas betaal je overigens meestal een stuk minder per kWh. Download de app om de tarieven van laadpunten bij jou in de buurt te zien. Het kan lonen om even door te rijden naar een ander laadpunt omdat het daar goedkoper is.
3. Snelladen
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is zo'n € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar.
Steeds meer aanbieders van snellaad infrastructuur hanteren overigens dynamische tarieven op bepaalde tijden (Tesla, Spirii). Ook zie je dat via abonnementsstructuren van bijvoorbeeld Fastned, Tesla, Audi of BMW het kWh-bedrag daalt - soms zelfs aanzienlijk lager dan wat je thuis of bij een openbare laadpaal moet betalen - tot wel 22 cent per kWh.
Kosten elektrisch laden in de praktijk
In de praktijk zul je de verschillende oplaadmogelijkheden combineren. Een 'normale' prijs is immers niet meer te noemen in de huidige energiemarkt. Check daarom tarieven bij je energie- en/of laadpasleverancier en vervang de hier genoemde kWh-tarieven met die van jou persoonlijk.
Goedkoper opladen? Bekijk onze 5 tips!