Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
De tijd die opladen in beslag neemt, is voor veel mensen reden om nog niet elektrisch te gaan rijden. Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan een tankbeurt. Maar scheelt het in de praktijk nou écht zo veel tijd? We zochten het uit.
Laden geeft je tijd
In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg. Als je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. Tanken lijkt dus sneller.
Toch is er één heel belangrijk verschil. Voor een volle tank benzine of diesel moet je altijd naar een tankstation. Een elektrische auto zet je thuis of op kantoor aan een laadpaal. Hij laadt op wanneer je bijvoorbeeld ligt te slapen of aan het werk bent. Dit kost je dus nauwelijks extra tijd.
Rijd je meer kilometers dan de actieradius van jouw EV aan kan, dan moet je langs de weg (snel)laden. Maar het voordeel hiervan is dat je even de benen kan strekken, kan lunchen of misschien zelfs even kan winkelen. In Nederland hoef je trouwens nooit lang te zoeken naar een oplaadpunt, we zijn rijkelijk bedeeld.
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
Afhankelijk van het type laadpaal en de auto duurt het laden van een elektrische auto tussen de vier en tien uur aan een laadpaal thuis of aan de publieke laadpaal. Gemiddeld genomen wordt er voor 90% gewoon geladen, en 10% snel geladen. Je bent dus maar voor 10% van al je kilometers aangewezen op (snel)laden langs de weg. Terwijl je met een brandstofauto altijd langs de kant van de weg moet tanken, vaak in de rij staat om af te rekenen en misschien ook wel in de rij om überhaupt te kunnen tanken. Dan hebben we het over ongeveer tien minuten.
Laadtijd afhankelijk van elektrische auto
Niet elke elektrische auto laadt even snel. Het is van twee factoren afhankelijk: de maximale laadsnelheid van je auto en de grootte van de batterij van je auto. Bij snelladen reken je bovendien vaak met een batterij die nog voor 20 procent vol zit en die je oplaadt naar 80 procent. Veelal zul je immers bij nog maar 20 procent acculading op zoek gaan naar een laadmogelijkheid. Vervolgens gaat het opladen tot 80 procent redelijk snel. Die laatste twintig procent duurt onevenredig lang. Als het niet echt hoeft kun je dat beter achterwege laten.
De standaard voor snelladen is voor elektrische gezinsauto's van zo'n 40 tot 50.000 euro momenteel 125 tot 150 kW. Daarmee ben je over het algemeen een half uur bezig om de accu van 20 procent leeg weer 80 procent vol te krijgen aan een snellader. Daarvoor moet je dan natuurlijk wel bij een snellaadpaal staan die dat ook aan kan. Dat is in Nederland geen probleem.
Ook de snelheid van laden aan een publieke laadpaal hangt af van de laadsnelheid van jouw auto en van de batterijgrootte. Vaak laden EV's met 7,4 of 11 kW. Sommige autofabrikanten bieden tegen een meerprijs een boordlader aan waarmee je de laadsnelheid kunt verhogen tot 22 kW.
Hoe lang duurt opladen langs de snelweg?
De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal. Maar omdat auto’s steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto steeds meer toeneemt, sta je in de toekomst alleen maar korter langs de weg te laden.
Het klopt dus dat laden langer duurt dan tanken, maar je staat in totaal minder lang stil langs de kant van de weg.
Deel deze pagina