Laadkabel type 1 en 2: wat is het verschil?
Het valt misschien niet direct op, maar net zoals er verschillende soorten elektrische auto’s zijn, bestaan er ook diverse laadkabels: type 1 en type 2. Wat zijn de verschillen, wanneer gebruik je welke en wat is eigenlijk de reden?
Waarom zijn er verschillende soorten laadkabels?
Elektrische auto's en plug-in hybrides hebben een oplaadkabel nodig om te kunnen laden. Tijdens de ontwikkeling van de eerste elektrische auto's hanteerde iedere autofabrikant daarvoor een ander systeem. Er dreigde vervolgens een woud aan verschillende laadpoorten en -kabels te ontstaan. De Europese Unie pleitte daarom voor universele stekkertypes en zodoende ontstonden er twee standaarden: de type 1 stekker en type 2 stekker.
Een laadkabel loopt van jouw elektrische auto naar de laadpaal. De verschillen tussen de laadkabels hebben alles te maken met de laadpoort van de auto. Dat kan er eentje zijn van het type 1 of 2. De aansluiting aan de laadpaalzijde is altijd van het type 2.
Laadkabel type 1
De type 1 stekker is voornamelijk ontwikkeld voor landen zoals China, Japan en Amerika. In deze landen komen hoofdzakelijk huisaansluitingen van een enkele fase (1-fase) voor. In Europese landen zoals Nederland heeft vrijwel ieder huishouden een 3-fasen meterkast. Een type 1 laadkabel is daarom alleen geschikt voor 1-fase opladen. Autofabrikanten rusten zowel plug-in hybrides als volledig elektrische modellen met deze aansluiting uit. Hoeveel ampère de auto kan ontvangen, verschilt per merk en model.
De type 1 stekker is uitgerust met een ontgrendelingsmechanisme door middel van een knop. Tijdens het opladen klikt de stekker zich vast in de auto. Zelfs wanneer het laadproces is gestopt, zal de kabel vast blijven zitten, totdat je de auto van het slot haalt. Dat is een maatregel om diefstal tegen te gaan. Het laadvermogen van een type 1 laadkabel is bepaald op 3,7 kW bij 16A of 7,4 kW bij 32A.
Laadkabel type 2
Type 2 stekkers komen in Europa het meeste voor, op zowel elektrische auto's als plug-in hybrides. Dit type geldt als Europese standaard en wordt ook wel 'Mennekes' genoemd, naar de eerste fabrikant van deze laadkabels. In tegenstelling tot de type 1 stekker kan een type 2 laadkabel op zowel 1-fase als 3-fase laden, mits de bijbehorende elektrische auto die mogelijkheid ondersteunt. Dat is bij de meeste plug-in hybrides nog niet het geval.
Hoe zie ik het verschil tussen een type 1 en type 2 laadkabel?
Laadkabels van het type 1 en type 2 zijn qua uiterlijk eenvoudig van elkaar te onderscheiden. Een type 1 stekker is smal, heeft een aansluiting met 5 pinnen en is bovenop voorzien van een drukknop. Een type 2 laadkabel is breed, beschikt over 7 pinnen en mist een drukknop bovenop.
Welke laadkabel heb ik nodig voor mijn auto?
Jouw elektrische auto bepaalt de laadkabel die je nodig hebt. Voorbeelden van EV’s / PHEV’s met een type 1 stekker zijn de Mitsubishi Outlander, Opel Ampera en modellen die uitsluitend nog tweedehands verkrijgbaar zijn, zoals de Ford Focus Electric, de drieling Citroën C1 / Mitsubishi iMiEV / Peugeot iOn en de eerste generatie van de Nissan Leaf.
Omdat de type 2 laadkabel als Europese standaard geldt, worden veruit de meeste (semi-)elektrische auto’s inmiddels met een dergelijke stekker aangeboden. De Hyundai IONIQ 5, Lynk&Co 01, Polestar 2, Skoda Enyaq iV, en Tesla Model 3: ze hebben allemaal een type 2 laadkabel.
Deel deze pagina