Polestar 2 opladen
Alles over het opladen van de Polestar 2
De Zweden van Volvo zijn volledig eigenaar van Polestar. De Polestar 2 is daarmee een exclusieve auto met de betrouwbaarheid van een Volvo. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Polestar 2.
Batterijpakketten Polestar 2
De volgende batterijpakketten zijn geleverd op een Polestar 2:
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
64 kWh | 335 km | 5,2 km |
69 kWh | 335 km | 4,8 km |
78 kWh | 375 km | 4,8 km |
82 kWh | 395 km | 4,8 km |
Omdat Polestar een onderdeel is van Volvo zijn een aantal batterijpakketten die op de Polestar 2 zijn ook gebruikt op de Volvo XC40 Recharge, Volvo EX30 en Volvo C40.
De pakketten van 64 en 78 kWh vind je alleen nog terug op de occasions van de Polestar 2.
Hoe lang duurt opladen van een Polestar 2?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de Polestar 2 tussen de 26 minuten (snelladen) en ruim 40 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8,5 uur.
De Polestar 2 kan aan een normaal laadpunt, thuis of publiek, met maximaal 11 kW laden. Daarop is de laadsnelheid per uur bij normaal laden dan begrensd. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Een Polestar 2 kan met maximaal 205 kW per uur snelladen en gebruikt daar een Combo-stekker (CCS) voor. Bidirectioneel laden behoort nog niet tot de mogelijkheden van e Polestar 2.
64 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 31 uur en 15 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 6 en 45 minuten |
Snelladen | 136 kW | 23 minuten |
69 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 34 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 7 uur en 15 minuten |
Snelladen | 135 kW | 26 minuten |
78 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 38 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 6 uur en 30 minuten |
Snelladen | 129 kW | 30 minuten |
82 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 40 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 8 uur en 30 minuten |
Snelladen | 205 kW | 28 minuten |
Wat kost opladen van een Polestar 2?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
64 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 46
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 29,44 | € 1.354,24 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 28,92 | € 1.330,32 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 28,41 | € 1.306,86 |
Dynamisch | € 26,03 | € 1.197,38 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 25,61 | € 1.178,06 |
Dynamisch en slim laden | € 14,63 | € 672,98 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 12,56 | € 577,76 |
69 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 46
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 31,74 | € 1.460,04 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 31,15 | € 1.432,90 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 30,71 | € 1.412,66 |
Dynamisch | € 28,07 | € 1.291,22 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 27,59 | € 1.269,14 |
Dynamisch en slim laden | € 16,48 | € 758,08 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 14,21 | € 653,66 |
78 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 41
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 35,88 | € 1.471,08 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 35,22 | € 1.444,02 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 34,85 | € 1.428,85 |
Dynamisch | € 31,73 | € 1.300,93 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 31,19 | € 1.278,79 |
Dynamisch en slim laden | € 20,04 | € 821,64 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 18,07 | € 740,87 |
82 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 39
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 37,22 | € 1.471,08 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 37,06 | € 1.445,34 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 36,69 | € 1.430,91 |
Dynamisch | € 33,36 | € 1.301,04 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 32,82 | € 1.279,98 |
Dynamisch en slim laden | € 21,67 | € 845,13 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 19,70 |
€ 768,30 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina