Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volvo XC40 opladen

Alles over het opladen van de Volvo XC40

De Volvo XC40 is er zowel als benzine, plug-in hybride en volledig elektrisch aangedreven. In geval van die laatste heet hij de Volvo XC40 Recharge. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de volledig elektrische Volvo XC40.

Batterijpakketten Volvo XC40

De Volvo XC40 kent twee verschillende batterijpakketten.

BatterijpakketActieradius in de praktijkActieradius per kWh
69/70 kWh355 km5,1 km
78/82 kWh370 km4,6 km

Als onderdeel van Volvo vind je batterijen met dezelfde grootte ook terug op de Polestar 2. Dat geldt ook voor modellen van het eigen merk: Volvo EX30 en Volvo C40.

Hoelang duurt het opladen van een Volvo XC40?

Afhankelijk van de uitvoering van en de manier van laden duurt het opladen van een Volvo XC40 tussen de 28 minuten (snelladen) en 40 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8 uur en 30 minuten.

De Volvo XC40 laadt aan een laadpaal met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Snelladen kan de volledig elektrische XC40 met maximaal 205 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan de Volvo niet.

69/70 kWh batterij:

AansluitingMax. laadsnelheidLaadtijd
Stopcontact2.3 kW33 uur en 45 minuten
3 fase 25A11 kW7 uur en 15 minuten
Snelladen (10-80%)135 kW34 minuten


78/82 kWh batterij:

AansluitingMax. laadsnelheidLaadtijd
Stopcontact2.3 kW40 uur en 30 minuten
3 fase 25A11 kW8 uur en 30 minuten
Snelladen (10-80%)205 kW28 minuten

 

Wat kost het opladen van een Volvo XC40?

Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.

Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.

69/70 kWh batterij:

Aantal laadsessies per jaar: 43

TypeGemiddelde kosten per laadsessieKosten per jaar
Vast of variabel€ 31,97€ 1.374,71
Vast of variabel met zonnepanelen€ 31,38€ 1.349,34
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden€ 30,94€ 1.330,42
Dynamisch€ 28,27€ 1.215,61
Dynamisch met zonnepanelen€ 27, 79€ 1.194,97
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden€ 14,41€ 619,63


78/82 kWh batterij:

Aantal laadsessies per jaar: 41

TypeGemiddelde kosten per laadsessieKosten per jaar
Vast of variabel€ 36,80€ 1.508,80
Vast of variabel met zonnepanelen€ 36,14€ 1.481,74
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden€ 35,77€ 1.466,57
Dynamisch€ 32,55€ 1.334,55
Dynamisch met zonnepanelen€ 32,01€ 1.312,41
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden€ 18,89€ 774,49

 

Slim Laden met ANWB

Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.