Skoda Enyaq iV opladen
Alles over het opladen van de Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq iV is een echte Skoda: een SUV met een zee aan ruimte voor een scherpe prijs in zijn segment. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Skoda Enyaq.
Batterijpakketten Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq iV is sinds 2020 geleverd met verschillende batterijpakketten.
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
58 kWh | 300 km | 5,2 km |
77 kWh | 390 km | 5,1 km |
Het pakket van 77 kWh wordt ook gebruikt op de Volkswagen ID.3 en Volkswagen ID.4.
Hoelang duurt het opladen van een Skoda Enyaq iV?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de Skoda Enyaq iV tussen de 27 minuten (snelladen) en 39 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8 uur en 15 minuten.
De Skoda Enyaq iV laadt aan een openbare laadpaal met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Snelladen doet de Enyaq met maximaal 143 kW per uur en maakt daarvoor gebruik van een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan de Enyaq vooralsnog niet.
58 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 28 uur en 45 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 6 uur en 15 minunten |
Snelladen | 124 kW | 31 minuten |
77 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 39 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 8 uur en 15 minunten |
Snelladen | 143 kW | 27 minuten |
Wat kost het opladen van een Skoda Enyaq iV?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
58 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 50
Aansluiting | Gem. laadkosten per sessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 26,68 | € 1.334,00 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 26,18 | € 1.309,00 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 25,65 | € 1.282,50 |
Dynamisch | € 23,59 | € 1.179,00 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 23,18 | € 1.159,00 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 10,46 | € 523,00 |
77 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 39
Aansluiting | Gem. laadkosten per sessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 35,42 | € 1.381,38 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 34,78 | € 1.356,42 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 34,39 | € 1.341,21 |
Dynamisch | € 31,32 | € 1.221,48 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 30,80 | € 1.201,20 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 17,15 | € 676,65 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina