Volkswagen ID.4 opladen
Alles over het opladen van de Volkswagen ID.4
Volkswagen heeft in rap tempo hun elektrische modellijn geïntroduceerd. De Volkswagen ID.4 is de eerste SUV in die lijn
Batterijpakketten Volkswagen ID.4
De Volkswagen ID.4 is sinds 2020 geleverd met twee verschillende batterijpakketten.
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
52 kWh | 270 km | 5,2 km |
77 kWh | 390 km | 5,1 km |
Het batterijpakket van 77 kWh wordt ook gebruikt op de Volkswagen ID.3 en Skoda Enyaq iV.
Hoelang duurt het opladen van een Volkswagen ID.4?
Afhankelijk van de uitvoering van en de manier van laden duurt het opladen van een Volkswagen ID.4 tussen de 27 minuten (snelladen) en 39 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8 uur en 30 minuten.
De meeste uitvoeringen van de Volkswagen ID.4 laden met maximaal 11 kW aan een normale laadpaal, publiek of thuis. Een enkeling is gemaximeerd op 7.2 kW per uur. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Snelladen kan de ID.4, afhankelijk van het batterijpakket, met maximaal 175 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden behoort met de VW ID.4 nog niet tot de mogelijkheden.
52 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 26 uur en 45 minuten |
3 fase 25A | 7.2 kW | 8 uur en 30 minuten |
Snelladen (10-80%) | 118 kW | 33 minuten |
77 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 39 uur en 30 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 8 uur een 15 minuten |
Snelladen (10-80%) | 143 kW | 27 minuten |
Wat kost het opladen van een Volkswagen ID.4?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
52 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 56
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 23,92 | € 1.339,52 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 23,26 | € 1.302,56 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 22,89 | € 1.281,84 |
Dynamisch | € 21,15 | € 1.184,40 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 20,61 | € 1.154,16 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 11,53 | € 645,68 |
77 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 39
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 35,42 | € 1.381,38 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 34,78 | € 1.356,42 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 34,39 | € 1.341,21 |
Dynamisch | € 31,32 | € 1.221,48 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 30,80 | € 1.201,20 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 17,35 | € 676,65 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.