Zijn elektrische auto's brandgevaarlijker?
Vooral het moment waarop brand ontstaat, is anders bij een elektrische auto
Zo nu en dan haalt een brandende elektrische auto het nieuws, maar over een brandende auto met verbrandingsmotor lees je vrijwel nooit iets. Klopt het dat elektrische auto’s veel vaker in brand vliegen en hoe ontstaat zo’n brand?
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto’s? Nee, alleen zijn ‘gewone’ autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto’s minstens zo brandveilig als conventionele auto’s. Ze zijn echter relatief nieuw en liggen daarom vaker onder een vergrootglas.
Elektrische autobrand moeilijker te blussen
Problemen treden op als er sprake is van een defect en warmteontwikkeling daardoor kan leiden tot brand. Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een ‘gewone’ auto. Dat komt door de lithium-accu’s. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren. Het kan tot wel 24 uur duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.
Total loss na brand en dompelbak
Je kunt je voorstellen dat een etmaal blussen voor de brandweer geen optie is. Daarom wordt door de Nederlandse brandweer geëxperimenteerd met een zogenaamde dompelbak, een met water gevulde container waarin een elektrische auto ondergedompeld wordt nadat de eerste brand is geblust. Hierin blijft de auto dan 24 uur staan, zodat men er zeker van is dat er geen nieuwe brand kan ontstaan. Dat betekent uiteraard dat de auto daarna total loss is. Maar dat is bij een autobrand, of het nu om een gewone of elektrische auto gaat, sowieso bijna altijd het geval.
Brandveiligheid van laadvoorzieningen
Het moment waarop brand ontstaat, is verschillend bij een EV en ‘gewone’ auto. Bij een auto met verbrandingsmotor gebeurt dat vooral tijdens het rijden. Een elektrische auto heeft ook bij het opladen te maken met warmteontwikkeling, doordat er meer technische handelingen nodig zijn bij dit proces. Het is dus belangrijk dat bij plaatsing van laadpalen goed over de brandveiligheid wordt nagedacht. En er moet kritisch worden gekeken naar de potentiële risico’s, zeker als het inpandige laadvoorzieningen betreft.
Lees ook: Laadpalen voor de VvE
Conclusie
Het risico op en de autobranden zelf komen niet vaker voor bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor. De impact ervan is alleen groter doordat de accu langer blijft branden.
Deel deze pagina