Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zijn elektrische auto's brandgevaarlijker?

Vooral het moment waarop brand ontstaat, is anders bij een elektrische auto

Zo nu en dan haalt een brandende elektrische auto het nieuws, maar over een brandende auto met verbrandingsmotor lees je vrijwel nooit iets. Klopt het dat elektrische auto’s vaker in brand vliegen en hoe ontstaat zo’n brand?

Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto’s? Nee, alleen zijn ‘gewone’ autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto’s minstens zo brandveilig als conventionele auto’s. Ze zijn echter relatief nieuw en liggen daarom vaker onder een vergrootglas.

Elektrische autobrand moeilijker te blussen

Problemen treden op als er sprake is van een defect. Warmteontwikkeling kan daardoor leiden tot brand. Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een ‘gewone’ auto. Dat komt door de lithium-accu’s.

De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren. Het kan tot wel 24 uur duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.

LFP accu's brandveiliger

Inmiddels gebruiken autofabrikanten steeds vaker LFP-accu's in hun elektrische auto's. Door het ontbreken van zeldzame materialen zijn deze goedkoper om te gebruiken. Bovendien zijn ze minder brandgevaarlijk.

Dat komt omdat de negatieve pool in een LPF-batterij is gemaakt van ijzerfosfaat. Dat materiaal is minder gevoelig voor spontane ontbranding.

Total loss na brand en dompelbak

Je kunt je voorstellen dat een etmaal blussen voor de brandweer geen optie is. Daarom wordt door de Nederlandse brandweer geëxperimenteerd met een zogenaamde dompelbak, een met water gevulde container waarin een elektrische auto ondergedompeld wordt nadat de eerste brand is geblust.

Hierin blijft de auto dan 24 uur staan, zodat men er zeker van is dat er geen nieuwe brand kan ontstaan. Dat betekent uiteraard dat de auto daarna total loss is. Maar dat is bij een autobrand sowieso bijna altijd het geval, of het nu gaat om een gewone- of een elektrische auto.

Brandveiligheid van laadvoorzieningen

Het moment waarop brand ontstaat, is bij een EV en een brandstofauto verschillend. Bij een auto met verbrandingsmotor gebeurt dat vooral tijdens het rijden. Een elektrische auto heeft ook bij het opladen te maken met warmteontwikkeling, doordat er bij dit proces meer technische handelingen nodig zijn. Het is dus belangrijk dat bij het plaatsen van een laadpaal goed wordt nagedacht over de brandveiligheid. Er moet bovendien kritisch worden gekeken naar de potentiële risico’s, zeker als het inpandige laadvoorzieningen betreft.

Lees ook: Laadpalen voor de VvE

Conclusie

Het risico op een autobrand en de branden zelf komen niet vaker voor bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor. De impact ervan is alleen groter, doordat met name lithium-ion-accu's langer blijven branden. De autoindustrie past inmiddels ook andere batterijtypes toe, die minder ontvlambaar zijn.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Wat je pech ook is, met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij. Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.