Met een elektrische auto naar Duitsland: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Duitsland
Elektrisch rijden in Duitsland is eenvoudig, het laadnetwerk is namelijk behoorlijk goed. Zeker langs de grote wegen vind je veel snelladers. Wel zijn er in dorpen en steden wat minder publieke laadpunten dan bij ons, waardoor je soms net wat verder moet lopen.
Snelladen in Duitsland
Voor veel Nederlanders is Duitsland niet zozeer de vakantiebestemming zelf, maar het land dat ze doorkruisen op weg naar hun vakantiebestemming. Of je nu naar de Alpen, Italië, Kroatië, Polen of Tsjechië gaat, je kunt niet om Duitsland heen. Zeker in vakantietijd kom je op de routes naar deze populaire bestemmingen een hoop gele kentekens tegen, steeds vaker ook op elektrische auto’s.
Gelukkig staan er veel snellaadstations van allerlei aanbieders langs deze routes, vooral in het Ruhrgebied en rondom de grotere steden in het zuiden is er veel aanbod. Daartussen staan langs de snelwegen wel snellaadstations maar daar kan het in de weekenden van de Nederlandse vakantieseizoenen wel druk zijn.
Het is dus niet meer de vraag of er snelladers zijn, maar steeds vaker of ze beschikbaar zijn. Omdat de meeste Nederlanders die door Duitsland reizen na het Ruhrgebied wel aan een verse lading stroom toe zijn zoeken zij in hetzelfde gebied naar snellaadstations.
Meer laadpunten, minder wachtrijen
Bij bekende stations in die omgeving, zoals bijvoorbeeld Ionity Bad Honnef, langs de A3 op zo’n 268km vanaf Utrecht, waren in het verleden geregeld wachtrijen. Veel stations zijn daarom recent uitgebreid, dit station is bijvoorbeeld van vier naar twaalf snelladers gegaan, om ook op piekmomenten aan de vraag te kunnen voldoen. Fastned Limburg-Süd, zo’n 50 kilometer verderop, is om diezelfde reden uitgebreid. Hier is om de hoek overigens ook een groot plein met Tesla Superchargers (die eveneens te gebruiken zijn door andere elektrische auto’s met CCS-aansluiting), wat de kans op een vrije stekker aanzienlijk groter maakt.
Kies niet alleen voor Nederlandse aanbieders
Veel Nederlanders zijn geneigd de Nederlandse snellaadaanbieders te bezoeken, zoals Fastned en Allego, omdat ze dan zeker weten dat hun laadpas wordt geaccepteerd en/of dit bekend terrein is. Echter werken Nederlandse laadpassen over het algemeen ook prima bij andere snellaadstations van bijvoorbeeld Aral Pulse of EnBW, en daar is het rustiger. Wees dus niet bang een beetje uit je comfort zone te gaan.
Ontloop de drukte
Reis je op een populaire reisdag met de elektrische auto richting Oostenrijk, dan kun je met wat tips de meeste laadfiles ontwijken. Laad bijvoorbeeld wat eerder op je route, zoals bij Kreuz Hilden op 196km vanaf Utrecht, waar 62 CCS snelladers van Tesla (ook voor auto’s van andere merken) en Fastned op je staan te wachten.
Andere aanraders zijn de Allego hub langs de A61 (Mainz – Worms) bij het Rheinhessen Center in Alzey, (412km van Utrecht) en Oberhonnefeld langs de A3, wat 285km vanaf Utrecht ligt. Hier hebben zowel Tesla, Allego als Ionity snelladers geplaatst zodat er in totaal maar liefst 46 CCS-laders tot je beschikking staan.
Op deze stations is het rustiger en zijn er bovendien betere voorzieningen dan bij veel laadstations direct aan de Autobahn. Hierdoor zijn laadsessies goed te combineren met je lunch, diner, of gewoon een ijsje. Bovendien zijn ze altijd vanuit beide richtingen te benaderen, dus ook geschikt voor je terugreis. Zo reis je stressvrij Duitsland door.
Publiek laden in Duitsland
In Nederland staan op vrijwel elke straathoek publieke (langzame) laadpalen, in Duitsland is dat niet zo vanzelfsprekend. Vooral in woonwijken vind je nog nauwelijks publieke laadpunten, waarbij met name het noorden en oosten van Duitsland achterblijven.
Het aanbod van reguliere laadpalen is versnipperd door de organisatiestructuur van de Duitse overheid, met deelstaten en honderden bijbehorende nutsbedrijven of Stadtwerke. Ongeveer 80 procent van deze Stadtwerke zijn aan elkaar gekoppeld via het samenwerkingsverband Ladenetz.
De ANWB-laadpas wordt op alle laadpalen van dit samenwerkingsverband geaccepteerd. Hierdoor is er altijd wel ergens in de buurt van je bestemming een laadpaal waar je met onze laadpas terecht kan. Je zult alleen vaak net iets verder moeten lopen van je auto naar de bestemming dan je in Nederland gewend bent.
Gratis laden zonder laadpas
In sommige plaatsen zijn de 'stadspalen' gratis. Deze staan dan vaak op een dorpsplein nabij het gemeentehuis of het plaatselijke marktplein. Handig als je in een hotel in het dorpscentrum zit. Je hebt dan geen laadpas of app nodig. Het laden begint als je de laadkabel op de auto en de paal hebt aangesloten, de kabel zal dan vergrendelen. Het stoppen van het laadproces doe je door de kabel aan de autozijde los te koppelen. Het laadpunt ontgrendelt vervolgens ook je laadkabel, waardoor je hem weer mee kunt nemen.
Let op: dit zijn vaak wel betaalde parkeerplaatsen! Wel worden er in Duitsland nog veel uitzonderingen op de parkeerkosten gemaakt voor elektrische voertuigen, bijvoorbeeld dat je twee uur gratis mag laden met een parkeerschijf. Check dus even de borden.
Welke laadpassen heb je nodig in Duitsland?
De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz. Sommige andere Nederlandse laadpasaanbieders bieden laadpassen aan die niet werken op de laadpalen van Ladenetz, dus check dit even van te voren bij jouw eigen laadpasaanbieder.
Andere (Duitse) laadpassen
Hoewel je met de ANWB Laadpas bij het overgrote deel van de Duitse laadpalen terecht kunt, is altijd prettig om een extra (lokale) laadpas achter de hand te hebben. De Duitse laadpas van Elli (zonder capriolen aan te vragen vanuit Nederland, maar hoge tarieven) en de Nederlandse passen van Shell Recharge en Vattenfall zijn goed om als reserve laadpas bij je te hebben. Maingua, voorheen een veelgebruikte kaart door Nederlanders in Duitsland, is helaas gestopt met het aanbieden van kaarten aan niet-Duitse klanten.
Wat kost laden in Duitsland?
Gemiddeld is het tarief bij een reguliere laadpaal rond de 50 cent per kilowattuur, bij snelladers liggen deze tarieven nu rond de 75 cent. Diverse laadpasaanbieders bieden verschillende abonnementsvormen die je voor gereduceerde tarieven toegang geven tot alle Duitse laadpunten, zoals de laadpassen van Elli of EnBW. Handig voor wie vaak in Duitsland moet laden, al zijn lang niet al deze abonnementen vanuit Nederland af te sluiten.
Duur laden bij campings en hotels
De ANWB adviseert verder om altijd vooraf in de app van je laadpaal te controleren wat de daar geldende tarieven zijn. In Duitsland zijn tijdsgebonden tarieven veelvoorkomend en soms zitten daar zeer hoge tarieven tussen. We hebben al diverse laadsessies in Duitsland gezien van ruim boven de honderd euro door zulke blokkeertarieven. Dit zien we met name bij laadpalen bij campings en hotels. Dat maakt een klein stukje rijden en lopen naar een publieke laadpaal of voor aankomst wat langer bij een snellader laden al snel aantrekkelijk.
Abonnement op snelladen
Ben je op doorreis of maak je een flinke reis door Duitsland, dan kan een abonnement van Fastned, Tesla of Ionity zomaar heel voordelig zijn. De abonnementskosten van deze maandelijks opzegbare abonnementen heb je vaak al binnen twee keer laden terugverdiend, waardoor je bij één vakantierit zomaar tientallen euro’s goedkoper uit bent. Bovendien zijn deze abonnementen ook in de landen rondom Duitsland te gebruiken.
Let op voor bijkomende kosten
Onze Oosterburen zijn dol op start-, parkeer- en blokkertarieven en andere uitzonderingen. Zo kan het zijn dat je bij overdag laden met 10 cent per minuut aan extra kosten wordt geconfronteerd, maar dat dit 's avonds en in het weekend niet geldt. Of dat na vier uur een blokkeertarief van 10 cent per minuut in rekening wordt gebracht. Dat kan flink in de papieren lopen als je einde van de middag je elektrische auto nietsvermoedend aan de lader hangt en hem pas de volgende ochtend na het ontbijt weer loskoppelt.
Ook de meeste snelladers werken met blokkeertarieven, die over het algemeen na één uur laden beginnen te lopen. Bekijk daarom goed de app van je laadpasaanbieder voor de exacte tarieven en voorwaarden en check de aangegeven bebording.
Ons advies: beperk snelladen tot maximaal één uur en gewoon laden tot vier uur. Dan is de kans dat je blokkeertarief moet betalen niet zo groot. Wil je wel ’s nachts laden, controleer dan vooraf of op die laadpaal geen blokkeertarief geldt.
Wat je verder moet weten
Al komt het weinig meer voor, er zijn nog altijd plekken waar de laadpalen nog niet geopend zijn voor roaming (het gebruik van buitenlandse laadpassen) en je dus een lokaal pasje of lokale app nodig hebt. De kans dat je ze tegenkomt is klein, maar loop je toch tegen zo'n laadpaal aan dan kun je het beste kijken welke laadpalen in de omgeving wél reguliere laadpassen accepteren. Dat is vaak sneller dan proberen die laadpaal alsnog aan het laden te krijgen. Op sommige laadlocaties is het gebruik van een parkeerschijf verplicht.
Voor je elektrische autoreis naar Duitsland moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals millieustickers, verschillende verplichte uitrusting en eventueel winterbanden.