Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Je elektrische auto laden in het buitenland: tips

Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe. Ook gaat snelladen steeds sneller. Hierdoor worden verre bestemmingen beter bereikbaar. Maar: helaas is laden in het buitenland nog niet overal zo makkelijk als in Nederland. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat jouw Nederlandse laadpas daar werkt. Met deze tips ga je goed voorbereid op reis.

1. Check vooraf: werkt je laadpas in het buitenland?

De kans bestaat dat je Nederlandse laadpas niet op elk laadpunt in Europa wordt geaccepteerd. Check dit in de app van je laadpasaanbieder. Als het laadpunt daar te zien is, is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.

Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering op jouw pad treft. Goed om te weten is dat de ANWB laadpas bijna overal in Europa dekking biedt.

Vraag een ANWB Laadpas aan 

Lokale laadpas

Voor BelgiëDuitsland, EngelandFrankrijk, Italië, KroatiëLuxemburg, NoorwegenOostenrijk, PortugalSpanje en Zwitserland kan het verstandig zijn om een lokale laadpas aan te vragen. Ga je bijvoorbeeld naar Duitsland, controleer dan of je laadpas werkt op Ladenetz. In Frankrijk kun je met de laadpassen van Chargemap of Freshmile vrijwel overal terecht en in Italië met die van Enel-X en NextCharge. Vraag zo’n pas op tijd aan, want het kan even duren voordat je ’m in huis hebt.

Andere betaalmethoden

Het is een geruststellende gedachte dat bijna elke publieke laadpaal in Europa inmiddels met andere betaalmethodes kan worden gebruikt. Door een QR-code te scannen bijvoorbeeld, zodat je met een creditcard of PayPal alsnog een laadsessie kunt starten. Dit wordt ‘ad-hoc' laden genoemd. Ook snellaadstations accepteren steeds vaker je bankpas of creditcard. Maar er zijn geen garanties: een goede voorbereiding en enige stressbestendigheid kunnen dus van pas komen.

2. Plan je reis goed

Een lange reis met een elektrische auto is een reis van snellader naar snellader. Maar met welke afstand moet je rekening houden tussen de verschillende laadstops? De ANWB routeplanner voor elektrische autos rekent dit voor je uit, op basis van de standaardgegevens van jouw EV.

Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waaronder grote namen die in heel Europa actief zijn (Allego, Fastned, IONITY). Een belangrijk voordeel is dat bij de grotere stations vrijwel alle Europese laadpassen worden geaccepteerd. 

3. Reken met 80 procent actieradius

De werkelijke actieradius hangt nauw samen met je rijstijl. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer of reis je alleen? Houd je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?

Om zo efficiënt mogelijk te laden, kun je het best rekenen met 80 procent van het opgegeven rijbereik. Zo bouw je een reserve in, mocht een geplande laadstop in het water vallen vanwege drukte of defecte laadpunten. Bovendien gaat snelladen vlugger tot maximaal 80 procent; daarboven neemt de laadsnelheid behoorlijk af. Maak je langere stops - bijvoorbeeld om te eten - dan heb je mogelijk tijd genoeg om tot 100 procent te laden. Zo kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.

4. Pas je snelheid aan

Boven de 96 km/u stijgt het energieverbruik van een elektrische auto exponentieel. Bij lange reizen is een kruissnelheid van ongeveer 100 km/u daarom voor veel EV-rijders een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.

5. Download een laadpalen app

De laadpaal op je bestemming vinden, vergt wat meer voorbereiding. Soms biedt het navigatiesysteem van je elektrische auto uitkomst. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je het beste een app downloaden die een overzicht van laadpalen in Europa biedt, zoals de ANWB Onderweg app. Hiermee vind je snel een laadpaal in de buurt.

Download de ANWB Onderweg app 

Goed om te weten: Tesla stelt steeds vaker Supercharger-stations open voor eigenaren van niet-Tesla’s. Dat werkt vrij eenvoudig. Wetende dat het merk ondertussen zo’n tienduizend laadpunten in Europa heeft, is dit goed nieuws.

6. Check vooraf de kosten van laden in het buitenland

In het buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland. De onderlinge prijsverschillen zijn ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen. Ook zijn er laadpalen met een tijdtarief. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut. 

Veel aanbieders van laadpassen rekenen de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die, met name in Duitsland en Oostenrijk, voor zeer kleine volumes hoge prijzen hebben betaald.

Check dus de laadtarieven voordat je je auto aan een laadpaal koppelt. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.