Met een elektrische auto naar Zweden: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Zweden
Scandinavische landen zijn bij uitstek geschikt voor een elektrische autovakantie en Zweden is daarop geen uitzondering. Het laadnetwerk is enorm en hoofdstad Stockholm wordt ook wel de EV-hoofdstad van Europa genoemd. Toch hebben we nog een paar handige tips voor je.
Snelladen in Zweden
Zweden heeft voor een groot en relatief dun bevolkt land een goed snellaadnetwerk. Zeker in het zuiden is de dichtheid van laadpalen groot. Hoe noordelijker van Stockholm je gaat, hoe groter de afstanden tussen snellaadstations worden, al bedragen de onderlinge afstanden zelden meer dan 150 kilometer. Met een moderne elektrische auto kun je daardoor de meeste plekken in Zweden prima bereiken.
Houdt er wel rekening mee dat de meeste snelladers in het noordelijke deel van Zweden maar twee aansluitingen hebben. Het kan dus zijn dat je even moet wachten voor er een plekje vrij is. Doorrijden naar een volgende lader is door de grote onderlinge afstanden vaak geen optie.
Aanbieders van snelladers in Zweden
Grote aanbieders van snelladers in Zweden zijn E.ON, Vattenfall, Allego, Virta Sweden, Monta, Inonity en Tesla. Bij Tesla kun je alleen laden met de Tesla-app, bij de andere genoemde aanbieders werkt de ANWB Laadpas en de ANWB Laadpas app.
Lees hier meer over laden bij een Tesla Supercharger met een andere elektrische auto
Tip: neem een of meerdere fysieke laadpassen mee als je naar het Noorden van Zweden gaat. Zo kun je ook laden als je geen mobiel bereik hebt en je laadapp niet werkt.
Op doorreis naar Noorwegen of Finland
Wil je via Zweden naar de Noordkaap in Noorwegen, dan kun je eigenlijk niet om het Supercharger-netwerk van Tesla heen, tenzij je een elektrische auto met een zeer grote actieradius hebt. Alle Superchargers in Zweden zijn ook geschikt voor elektrische auto’s van andere merken en de laadtarieven zijn doorgaans aan de lage kant.
De route van Zweden naar Finland is voorzien van voldoende snellaadstations. Ga je met de ferry vanuit Kapelskär naar Finland, houdt er dan rekening mee dat er op het haventerrein geen laadmogelijkheden zijn. Het laatste snellaadstation vind je 25 kilometer eerder, bij Norrtälje.
Publiek laden in Zweden
In veel grote Nederlandse steden wordt het plaatsen van laadpalen geregeld in een concessie. Daardoor zijn er vaak maar één of twee grote aanbieders in zo’n stad actief. In Zweden is dat anders, daar tref je in elke grotere plaats een wirwar van aanbieders aan. Elk met hun eigen tarieven en betaalmogelijkheden.
Laden met de ANWB Laadpas in Zweden
In de ANWB Laadpas app vind je alle publieke laadpalen waar je ANWB Laadpas werkt, je ziet dan ook meteen de tarieven en de status van de laadpaal. Vooral bij laadpalen van Qwello en Virta kun je voordelig laden. In totaal kun je met de ANWB Laadpas terecht bij zo’n 2000 locaties met in totaal bijna 12000 laadpunten.
Elton app en creditcards
Kun je via de ANWB Laadpas app geen laadpaal in de buurt vinden of wil je een andere laadpaal gebruiken, dan biedt de app Elton in veel gevallen uitkomst. Deze app werkt op veel laadpalen in Zweden en ondersteunt Visa, Mastercard en Maestro als betaalmiddel. Je kunt dus zowel een creditcard als veel betaalpassen koppelen in de app.
Ook kun je op veel stations ook met fysieke creditcards, Apple Pay en/of Google pay betalen. Een creditcard meenemen is om meerdere redenen dus een goed idee.
Wat kost laden in Zweden?
Regulier laden kost bijna overal slechts 3 tot 5 SEK, ongeveer €0,26-0,44/kWh. De tarieven voor snelladen variëren tussen de 5 en 8 SEK per kWh, wat overeenkomt met €0,44 tot € 0,70. Hiermee zijn de tarieven voor Europese begrippen laag, en ook wat lager dan in Nederland. De laadprijs wordt bijna overal per kWh gerekend, al zijn ook in Zweden laadpalen met een blokkeertarief in opkomst. Check dus vooraf het tarief van de laadpaal, ook omdat een laadpaal om de hoek zomaar de helft goedkoper kan zijn.
Laden via het stopcontact in Zweden
De stopcontacten in Zweden zijn hetzelfde als in Nederland. Controleer altijd de kwaliteit van de installatie en overleg met de eigenaar van het stopcontact voordat je gaat laden. Het opladen van een elektrische auto vergt behoorlijk wat vermogen over langere tijd en is daarom af te raden op verouderde of minder robuuste stroominstallaties van woningen of bedrijven. Doe dit dus alleen als het echt niet anders kan én je toestemming hebt.
Wat je verder moet weten
Vanaf 1 januari 2025 is er in het centrum van Stockholm een kleine milieuzone actief waarin je alleen met een volledig elektrische auto mag komen. Een vignet of sticker is echter niet nodig. Bekijk ook onze andere tips ter voorbereiding op je elektrische autoreis reis naar Zweden.