Plug-in hybride: brandstof met een stekker
Dit moet je weten over de PHEV
Wil je graag zuiniger rijden, maar vind je de stap naar een volledig elektrische auto te groot of te duur? Dan is een plug-in hybride misschien een interessante optie voor jou. Zo'n PHEV (plugin hybrid electric vehicle) combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving, met als resultaat een lager verbruik.
Wat is een plug-in hybride?
Hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor met extra elektrische aandrijving. Er zijn diverse hybride aandrijvingen:
MEV
MEV staat voor 'mild-hybride elektrisch voertuig'. Het gaat dan om een auto met - eenvoudig gezegd - een uit z'n krachten gegroeide startgenerator en een kleine batterij. De 'startmotor' helpt alleen bij optrekken en versnellen en zorgt daardoor voor een lager brandstofverbruik. De batterij wordt bijgeladen tijdens remmen en door de brandstofmotor.
HEV
Dat is een gewone hybride auto (hybride elekrisch voertuig) waarbij de brandstofmotor en de elektromotor samen zorgen voor de aandrijving. Ze bepalen zelf wanneer de ene werkt en wanneer de andere, en wanneer beide tegelijk. De HEV heeft een relatief klein batterijpakket. Dat wordt tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en door teruggewonnen remenergie opgeladen en daarmee drijft het de elektromotor aan. Door deze elektromotor op bepaalde momenten alleen te laten werken of de verbrandingsmotor te ondersteunen, kun je onderaan de streep zuiniger rijden.
PHEV
Een plug-in hybride, ook wel PHEV (plug-in hybride electrisch voertuig) genoemd, werkt volgens hetzelfde principe als een HEV. Er zijn wel twee belangrijke verschillen ten opzichte van een gewone hybride. De eerste is de manier van opladen:
- Bij een plug-in hybride auto gebeurt dat gedeeltelijk met teruggewonnen remenergie, maar je kan ook laden met een stekker. Sommige PHEV's kunnen zelfs snelladen.
- de accu van een plug-in hybride is aanmerkelijk groter, waardoor een elektrische actieradius haalbaar is van tussen de 30 en tegenwoordig soms wel 125 kilometer. Let wel op: de actieradius die de fabrikant opgeeft, is de maximale waarde onder optimale omstandigheden. In de praktijk ligt de actieradius vaak iets lager.
Benzine of diesel
Plug-in hybrides zijn er zowel met een benzine- als met een dieselmotor (hoewel dat laatste een uitstervend ras is). Net als reguliere dieselauto’s, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Hoe vaak moet je een PHEV opladen?
Hoe vaker je laadt, hoe minder benzine of diesel je verbruikt. Rijd je veel korte stukken, dan rijd je zelfs (het grootste deel) helemaal elektrisch. Vooral bij moderne PHEV's met een actieradius van 80 kilometer of meer kun je zo erg veel geld besparen op brandstof.
Kosten van opladen
Natuurlijk kost stroom ook geld, maar wel minder dan benzine. Wel is het zo dat de kosten voor laden sterk uiteen kunnen lopen. Het goedkoopst per kWh is voor veel mensen een eigen laadpaal. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract, maar let wel goed op. In tijden van hoge energieprijzen kan het zomaar zijn dat je thuis meer per kWh betaalt dan aan een laadpaal. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van de laadtarieven van de laadpasprovider. Vergelijk daarom altijd je eigen stroomtarief met dan van laadpasaanbieders.
Ga je voor een eigen laadpaal, dan moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Deze optie is eigenlijk alleen interessant als je je plug-in hybride vaak gebruikt en dus vaak moet opladen.
De meeste plug-in hybrides kunnen niet snelladen. Kan het wel, dan betaal je daar het hoogste tarief per kWh, wat onderaan de streep vaak niet of nauwelijks goedkoper is dan tanken.
Is een plug-in hybride duurder in aanschaf?
Ja, een plug-in hybride is wat duurder in aanschaf dan een mild-hybride brandstofauto. Nieuwe auto's zonder een mild-hybride aandrijving worden niet meer verkocht. De meerprijs van een PHEV verdien je terug door het lagere brandstofverbruik. Hoe snel je dit terugverdient, hangt sterk af van het percentage dat je elektrisch rijdt (lange versus korte ritten) en hoe consequent je de accu oplaadt. Op de occasionmarkt worden PHEV's langzaamaan populairder.
Belastingvoordeel voor plug-in hybride auto's
Heb je een plug-in hybride auto, dan kom je in aanmerking voor een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt alleen voor plug-in hybrides met CO2-uitstoot die niet meer bedraagt dan 50 gram per kilometer. Dit voordeel geldt tot eind 2024.
Plug-in hybride kopen
Autofabrikanten moeten sinds 2020 voldoen aan strenge uitstootgemiddelden voor al hun nieuw verkochte auto’s. Plug-in hybrides dragen bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot, dus komen er in rap tempo nieuwe modellen bij.
Maar ook op de occasionmarkt is het aanbod groot. Dat komt omdat de plug-in hybride lange tijd populair was bij zakelijke rijders dankzij de - tot en met 2017 geldende - verlaagde bijtelling. Hierdoor zijn er steeds meer betaalbare plug-in hybride occasions te vinden. Benieuwd naar het complete occasionaanbod?
Door dit ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Let wel op hoe de auto wordt geadverteerd. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het zijn dat ze ex-btw worden aangeprijsd.
Plug-in hybride leasen
Ben je op zoek naar een nieuwe plug-in hybride? Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos een nieuwe auto voor een vast bedrag per maand.
Deel deze pagina