Goedkope auto kopen: hier moet je op letten
Goedkoop is duurkoop, wordt wel eens gezegd. Daar zit een kern van waarheid in, maar voor degene met een kleine beurs is een goedkope occasion kopen de enige manier om auto te kunnen rijden. Mits de onderhoudskosten natuurlijk niet uit de hand lopen. Toch kleven er risico’s aan een goedkope tweedehands auto. Waar moet je specifiek op letten?
Wat maakt een occasion goedkoop?
De prijs van een gebruikte auto wordt bepaald door meerdere factoren. Dat begint met het bouwjaar. Daarnaast is de kilometerstand heel bepalend. Vooral een jonge auto met in verhouding tot zijn leeftijd een zeer hoge tellerstand is relatief goedkoop.
Merk, type en uitrusting spelen ook een rol. Ontbreekt bijvoorbeeld airconditioning, dan is een auto een stuk goedkoper. Is de prijs significant lager dan die van vergelijkbare occasions, dan kan er een addertje onder het gras zitten en wordt goedkoop toch nog duurkoop. Maak in ieder geval een goede proefrit en neem bij voorkeur iemand mee die veel van auto’s weet.
Wat maakt een goedkope auto alsnog duur?
Het is lastig te definiëren wat precies een goedkope occasion is. Voor de een is dat een auto van € 500, voor de ander misschien eentje van € 5.000 of zelfs € 15.000. Eén van de belangrijkste punten om op te letten, is de staat van onderhoud. Vaak wordt een auto verkocht op het moment dat er van alles aan verspijkerd moet worden. In het ergste geval start je dan met een APK, 4 nieuwe banden, een nieuwe distributieriem en een onderhoudsbeurt. Dan ben je zomaar tussen de € 1.000 en € 1.500 verder.
Kun je dat van de prijs af onderhandelen, dan ben je al aardig op weg. Moet je eerst nog van je eigen auto af, dan is er de ANWB Verkoopservice. Maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om je auto te verkopen.
Bestaat de goedkope elektrische auto?
Helaas is het aanbod van gebruikte elektrische auto’s gering, waardoor een goedkope EV een utopie is. In de laagste prijscategorie vind je modellen van de eerste generatie met een actieradius van hooguit 100 tot 150 kilometer. En dan nog hebben we het over een occasions van om en nabij de € 10.000. Betaal je het dubbele, dan wordt het aanbod al iets beter, maar de combinatie elektrische auto en goedkoop heeft vooralsnog vooral betrekking op de lagere energie- en onderhoudskosten en de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
Tweedehands auto kopen in Duitsland goedkoper?
Is het een optie om een goedkope auto in een van onze buurlanden te kopen? In België en Duitsland vind je volop goedkope occasions. De aanschaf is wel iets omslachtiger, want je moet de auto importeren. Het proces begint al met de reis. En als je dan de occasion van je dromen hebt gevonden, moet je nog transport naar Nederland regelen. Eenmaal in Nederland moet de auto naar de RDW om een kenteken te kunnen krijgen en dan is er nog de BPM. Waar je bij auto’s vanaf circa 2011 vooral op moet letten, is de CO2-uistoot, want op basis daarvan wordt de BPM grotendeels berekend. Hoe meer CO2, hoe hoger de BPM. En dan kan die ogenschijnlijk goedkope auto ineens toch nog heel duur worden.
Garantie op een goedkope auto?
Koop je een goedkope auto van een particulier, dan heb je daarna geen rechten. Dus als aan het eind van de straat de motor in de soep loopt, heb je domweg pech. Maar hoe zit het met je rechten als consument wanneer je een goedkope occasion bij een autobedrijf koopt? Je hebt wettelijke bescherming voor de duur van 12 maanden. Maar dat is iets anders dan garantie. In het geval van een goedkope, oude tweedehands auto met een hoge tellerstand kan het lastig worden en moet je niet al te veel verwachten.
Deel deze pagina