Eerste rijtest Skoda Kamiq
21 augustus 2019 Welkome, maar prijzige aanvulling in het compacte crossoversegment
De Skoda Kamiq ondervindt stevige concurrentie uit eigen huis. Hoe onderscheidt de kleine crossover zich ten opzichte van zijn zustermodellen de Seat Arona en Volkswagen T-Cross?
Nu Seat en Volkswagen actief zijn in het segment kleine crossovers, kan zusterbedrijf Skoda natuurlijk niet uitblijven. En zoals te doen gebruikelijk, is de inzending van de van oorsprong Tsjechische autofabrikant een stuk groter dan de concurrentie. Voorheen viel er ook het nodige prijsvoordeel te behalen, maar die vlieger gaat in het geval van deze Kamiq niet op.
Geen voordelig prijskaartje
Skoda schermt niet alleen met meer binnenruimte, maar claimt ook een hoger afwerkingsniveau. Vandaar dat de prijzen, die op het moment van onze eerste rij-indruk nog niet bekend zijn, ongeveer gelijk liggen aan die van de Arona en T-Cross. Daarvan bedragen de prijskaartjes tussen de 19- en 22 mille.
De Kamiq is het tweede model binnen korte tijd, dat met een optioneel sportonderstel wordt aangeboden. Het zat ook onder onze testauto geschroefd, die verder is voorzien van een 115 pk en 200 Nm sterke, driecilinder benzinemotor. De krachtbron heeft 1.0-liter inhoud en is gekoppeld aan een zeventraps automaat, hoewel -ie standaard wordt geleverd met een handgeschakelde zesbak.
Verschil van inzicht met automaat
In combinatie met de DSG-transmissie komt de kleine Skoda goed voorruit, maar we waren het tijdens onze eerste kennismaking in de Franse Elzas niet altijd eens met de gekozen verzetten. Gelukkig kun je ten alle tijden zelf bepalen wanneer er wordt op- of teruggeschakeld, met behulp van flippers achter het stuur.
Hoewel de Kamiq van huis uit op een zo comfortabel mogelijke rijbeleving is afgestemd, maakt de crossover daardoor meer rolbewegingen. Wie niet van zulke rijkarakteristiek is gediend, kan tegen een bescheiden meerprijs (€ 450) voor een sportonderstel kiezen. Ook met zo’n optioneel sportonderstel is de Skoda aan de achterzijde (te) zacht gedempt, waardoor je van een verkeersdrempel nog eens extra na kunt genieten.
Uitgebreide veiligheidsuitrusting
Het zicht rondom is prima voor een moderne auto, maar ook de Kamiq ontkomt niet aan een dode hoek over je schouder. Rijstrookassistentie en een noodstopsysteem zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Wie over meer hulpsystemen wil beschikken, kan de aanvullende veiligheidsuitrusting optioneel uitbreiden met onder meer vermoeidheidsherkenning, dode hoek signalering en adaptieve cruise control.
Skoda geeft hoog op over het afwerkingsniveau van de Kamiq; de eigenschap zou moeten verklaren waarom de crossover niet noemenswaardig veel goedkoper is dan gelijksoortige auto’s van het concern. Het valt inderdaad op dat de semi-terreinwagen netjes in elkaar steekt: de gebruikte kunststoffen zien er mooi uit en zijn zacht om aan te raken op de punten waar je er het meeste mee in aanraking komt.
Royale binnenmaten
Sowieso valt het moeilijk te geloven dat Skoda ooit als budgetmerk werd gepositioneerd. De al dan niet standaard uitrusting van de Kamiq is omvangrijk, met snuisterijen als een verwarmde achterbank en een glazen dak. Voor zo’n panoramadak kun je in dit deel van de markt niet terecht bij Seat of Volkswagen, maar het belangrijkste verschil met de Arona en T-Cross zijn de royale binnenmaten van de Skoda. In verhouding met zijn zustermodellen is hij tot wel 13 centimeter langer en dat kun je goed merken op de achterbank: de beenruimte is gigantisch en zelf wanneer je kiest voor een glazen dak, kunnen langere inzittenden met hun hoofd vrij op de achterbank plaatsnemen.
Met minimaal 400- en maximaal 1.397 liter is de kofferbak aan de maat. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er met dank aan de in hoogte verstelbare bagagebodem een zo goed als vlakke laadvloer. Je kunt er zelfs voor kiezen om de rugleuning van de passagiersstoel ook plat te leggen, maar voor die mogelijkheid is dan wel een meerprijs verschuldigd.
Aanraakscherm boven alles
Het infotainmentscherm maakt geen deel uit van de middenconsole, maar prijkt daar los bovenop. We zagen dat al eerder bij de Skoda Scala, waarmee de Kamiq zijn bodemgroep deelt. Het aanraakscherm ziet er niet alleen fraai uit, maar de bediening werkt ook intuïtief. Bovendien hoef je jouw ogen minder van de weg te halen, om bijvoorbeeld de navigatieaanwijzingen te lezen.
De Kamiq wordt in Nederland geleverd met de door ons gereden driecilinder benzinemotor of een vierpitter met 1.5-liter inhoud. Hoewel je in het buitenland ook terecht kunt voor een dieselversie of een eenvoudiger benzinemotor, heeft de importeur geen plannen om die versies naar hier te halen. De nieuwe Skoda wordt vanaf november in de showroom verwacht.
Lees meer van onze Skoda autotests