Tesla Cybercab: zelfrijdende taxi zonder chauffeur
Doe een dutje of lees een boek
Als het aan Tesla ligt rijden er vanaf 2027 in de VS onbemande taxi’s rond van het merk. Europa moet daarna snel volgen. In Amsterdam was onlangs de eerste – nog niet rijdende - taxi te bewonderen. Het is even wennen. "Taxi!" roepen is nutteloos en een fooi geven niet meer nodig.
Zelflerende computers en ChatGTP, als toerist een ruimtevlucht maken, draadloze systeemupdates voor je auto en nu ook de eerste onbemande taxi die op afroep bij je voor de deur verschijnt om je op te pikken. Nog maar vijf jaar geleden waren dat toekomstbeelden in sifi-films, maar anno 2025 zijn ze zo goed als werkelijkheid.
Volgens Tesla, dat eerder al opzien baarde met de Tesla Cybertruck, heb je geen taxichauffeur meer nodig om van A naar B te reizen. Deze Tesla Cybercab heeft geen pedalen, geen stuurwiel en geen chauffeur! Je hoeft niet te zeggen 'waar de reis naartoe gaat’, geen fooi te geven of een gezellig danwel tenenkrommend gesprek te houden.
De Cybercab is een auto van het formaat Tesla Model Y met maar twee zitplaatsen, dus als je met z’n zessen op pad gaat, zal je er drie moeten bestellen. Hij heeft een grote kofferbak waarin met gemak twee grote koffers en wat weekendtassen passen. Tijdens de rit kun je op een groot infotainmentscherm tv-kijken of gamen.
6 prangende vragen aan Tesla
Nu is de vraag natuurlijk of we hier wel op zitten te wachten. En als je je dat eenmaal afvraagt rijzen er nog veel meer vragen. Een aantal van die vragen stelden we aan Tesla.
1) Wanneer komt de Cybercab naar Nederland en in welke steden zal dat zijn?
Tesla: Doel van Tesla is om de productie van de Cybercab tegen 2027 te starten. Op dit moment is er nog geen specifieke tijdlijn of zicht op andere onderwerpen zoals de te verwachten steden.
2) Ouderen zullen moeten wennen aan het systeem. Hoe maakt Tesla een taxirit laagdrempelig?
Tesla’s: Tesla werkt aan toegankelijkheid voor een breed publiek, inclusief ouderen. De Cybercab zal communicatie via stem, audio en braille ondersteunen om het gebruik voor iedereen zo eenvoudig mogelijk te maken.
3) Ben je verzekerd als er iets gebeurt tijdens de rit of als je wordt aangereden door een Cybercab?
Tesla: We zullen hier later meer details over delen, maar Tesla stelt wel dat de Cybercab uiterst veilig zal zijn, net als andere Tesla-voertuigen. We doen ons best om de veiligste personenvoertuigen te maken.
4) Wat gaat een ritje kosten? Betaal je per minuut of per kilometer?
Tesla: Wij verwachten dat de taxi goedkoper zal zijn dan gebruik van een eigen voertuig.
5) Kan je als privépersoon een Cybercab kopen en die als Uber gebruiken? Dat is namelijk slapend rijk worden – als de Cybercab tenminste betaalbaar wordt.
Tesla: ‘Dat is een goede vraag. We zijn van plan om op een later moment meer details te delen. In de VS zal de Cybercab 30.000 dollar gaan kosten’.
6) We kunnen ons voorstellen dat de taxibranche en Uber niet zitten te wachten op de komst van deze onbemande taxi. Hoe kijkt Tesla daar tegenaan?
Tesla: ‘Ons doel is om mobiliteit toegankelijk te maken voor iedereen. Met de Cybercab en met autonoom rijden willen we een handige, betaalbare en veilige mobiliteitsoplossing bieden. We streven ernaar bij te dragen aan duurzamere steden en verbeterde mobiliteitsopties. Het democratiseren van transport is essentieel voor het bouwen van een duurzame toekomst, waarin steden groener en leefbaarder worden, met diverse mobiliteitsopties zoals deelfietsen, openbaar vervoer en meer.'
Cybercab houdt zich altijd aan de regels
Het is hartstikke knap dat Tesla de Cybercab heeft ontwikkeld. We zijn benieuwd hoe de Cybercab je in steden als Amsterdam of Utrecht op tijd bij je afspraak brengt.
Het zou ons niet verbazen als de Cybercab in Nederlandse steden vooral voorrang geeft aan fietsers en voetgangers die vaak kriskras oversteken en niet zelden de verkeersregels aan hun laars lappen. Dan sta je in de Cybercab zomaar minutenlang te wachten op een kruising. Een taxichauffeur van vlees en bloed weet daar in elk geval beter mee om te gaan.
Ook andere firma's werken hieraan
Wie denkt dat Tesla de enige is die zich hiermee bezighoudt: nee dus. In San Francisco in de VS doet techbedrijf Waymo samen met Jaguar al geruime tijd een praktijkproef met onbemande taxi’s. Er rijden er tientallen rond in de stad. Een wonderlijk gezicht, maar het werkt. En het biedt de nodige leermomenten, wat ook precies de reden is van deze praktijkproef.
Waymo en Zoox hebben zelfrijdende taxi
Zo waren er enige tijd geleden onbemande, elektrische Waymo-taxi’s op de thuisbasis van Waymo zichzelf aan het inparkeren om op te laden. Helaas was het gevolg dat ze onophoudelijk naar elkaar toeterden omdat ze bij achteruit rijden ‘zagen’ dat een andere Waymo-taxi te dichtbij kwam. Tot ongenoegen van de direct omwonenden die er vooral 's nachts knettergek van werden. Waymo heeft de software inmiddels aangepast.
Nu zien de Waymo Jaguar en de Tesla Cybercab er nog uit als traditionele auto’s, maar de firma Zoox – een dochteronderneming van Amazon - is een stap verder. Hun taxi is geen voortborduursel op een bestaande auto, maar een volledig nieuw ontwerp. Vandaar ook dat hij er symmetrisch uitziet. Omkeren of achteruitrijden hoeft niet meer, de taxi rijdt gewoon de andere kant op. En hij heeft vierwielbesturing waardoor hij zijwaarts kan rijden. Binnenkort verwacht men dat de eerste Zoox’ in Las Vegas te gaan rijden.
Komst Tesla Cybercab kwestie van tijd
Het lijkt slechts een kwestie van tijd en aangepaste regelgeving, voordat de onbemande taxi gemeengoed zal zijn. De volgende stappen zijn dan ongetwijfeld de eerste onbemande bus en het eerste onbemande vliegtuig. Dat klinkt nu nog als science fiction, maar was dat niet ook ooit zo met de laptop en de smartphone, met Artificial Intelligence en met de eerste toerist in de ruimte?