Blue Cruise: Ford geeft stuur letterlijk uit handen
21 november 2024 Ogen op de weg zijn voor dit nieuwe hulpsysteem genoeg
Kijk mama, zonder handen! Ford lanceert een rijhulpsysteem waarbij je niet langer je handen aan het stuur hoeft te houden. Op de Mustang Mach-E werkt het al.
Onder de naam Blue Cruise introduceert Ford een toevoeging aan de adaptieve cruise control. Je snelheid vasthouden en afstand houden tot je voorganger kon dat hulpsysteem al, maar voortaan hoef je jouw handen daarbij niet meer aan het stuur te houden. Het type aandrijflijn is voor de toepassing niet van belang. Op de Mustang Mach-E werkt het inmiddels; de aanvullende veiligheidsuitrusting moet uiteindelijk ook beschikbaar komen voor de Puma en Kuga.
De techniek werkt door middel van camera's, radartechniek, GPS en een speciale sensor die in de auto jouw ogen in de gaten houdt. Dwaalt jouw blik langer dan vier seconden af, dan klinkt er een waarschuwingstoon. Let je daarna nog altijd niet op de weg, dan zwelt het geluid eerst aan totdat er een korte remingreep volgt. Heeft ook dat geen effect, dan schakelt de Ford zelfstandig het hulpsysteem uit.
€ 24,99 per maand
Blue Cruise is een abonnementsdienst van € 24,99 per maand, die je maandelijks kunt afsluiten of opzeggen. In één keer voor een heel jaar betalen behoort ook tot de mogelijheden en levert je een (bescheiden) prijsvoordeel op. Ford heeft bewust gekozen voor een abonnementsvorm, zodat de autofabrikant kan garanderen dat er altijd met de meest actuele veiligheidstechniek wordt rondgereden.
De installatie gaat kinderlijk eenvoudig, via een online update. Voorwaarde is wel, dat jouw Ford de gebruikte software ondersteunt. Bij de Mustang Mach-E is dat bij bijna alle uitvoeringen het geval. Eenmaal geïnstalleerd schakel je Blue Cruise in zoals je normaal gesproken de cruise control zou aanzetten: door middel van een drukknop op het stuur. De 'handsfree' aanvulling op het hulpsysteem kan alleen op de snelweg worden benut, tot een snelheid van 130 kilometer per uur.
Onleesbare belijning
Er bestaan meer uitzonderingen. Tijdens het in- of uitvoegen werkt Blue Cruise bijvoorbeeld ook niet, net als in een tunnel en onder alle omstandigheden waarbij de wegbelijning niet kan worden gelezen (bijvoorbeeld bij sneeuw of zware regenval).
In Canada en de Verenigde Staten wordt het hulpsysteem al twee jaar aangeboden. Aan de marktintroductie ging een testtraject van een miljoen kilometers vooraf. Amerikaanse en Canadese klanten hebben inmiddels bijna 400 miljoen (!) kilometer aan ervaring opgedaan, waarvan de uitkomsten worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van Blue Cruise.