Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Dongfeng Box vs. Leapmotor T03

15 november 2024 Kun je onder de 25 mille niet om Chinese autobouwers heen?

Er verschijnen steeds meer Chinese automerken op de Nederlandse markt. Dat wil niet zeggen dat ze ook betaalbaar zijn. Dongfeng en Leapmotor vormen een welkome uitzondering. Weten hun elektrische stadsauto’s onze harten te veroveren en welk model slaagt daar dan als beste in: de Box of T03?

Ruimte

De Leapmotor is een stuk kleiner dan de Dongfeng. Hij is 41 centimeter korter en 16 centimeter smaller dan de Box. De stadsauto’s zijn opvallend genoeg wel even hoog. De gevolgen laten zich dan natuurlijk raden: op de achterbank hebben volwassenen weinig te zoeken. Dat ligt vooral aan de beperkte beenruimte: de hoofdruimte is uit de kunst. De kofferbakinhoud van de T03 is minimaal 210- en maximaal 880 liter. 

Dat zijn bescheiden afmetingen, niet alleen wanneer je naar de Dongfeng kijkt maar bijvoorbeeld ook naar een alternatief als de Dacia Spring, waarin je tientallen liters extra bagage kwijt kunt. Bovendien heeft de Leapmotor een smalle laadopening en ontstaat er geen vlakke laadvloer wanneer je de rugleuning neerklapt. Die rugleuning is overigens uit één stuk en kan alleen vanuit de kofferbak worden neergeklapt: ga je met de kinderen naar de bouwmarkt, dan moet of het schuttingdeel of jouw zoon of dochter thuis worden bezorgd.

Praktische bezwaren

Die praktische bezwaren gelden ook voor de Box: een rugleuning uit één stuk, geen vlakke laadvloer en ondanks het feit dat de kofferbak van de Dongfeng een stuk groter is, pakt de laadopening even ongelukkig uit dankzij de vreemde uitsparingen voor de achterlichten. Hoeveel spullen kun je dan meenemen? De bagageruimte van de B-segmenter is minimaal 326- en maximaal 945 liter groot.

De Leapmotor heeft geen opbergruimte voorin, de Dongfeng kan er optioneel mee worden uitgerust. In de accessoirefolder prijkt een rubberen bak, die je boven de elektromotor kunt bevestigen. Zo beschikt de Box over nóg een handigheidje: je kunt de rugleuningen van de voorstoelen namelijk ook plat klappen. Ideaal voor dat bezoek aan de bouwmarkt of wanneer je de benen wilt strekken tijdens een laadpauze.

Rijgedrag

Hun afmetingen mogen dan verschillen: de elektromotoren van beide testkandidaten leveren nagenoeg hetzelfde vermogen. Namelijk 95 pk en 160 Nm koppel; de 2 Nm die de Leapmotor minder heeft, zullen het verschil niet maken. Je kunt in beide stadsauto’s prima met het verkeer mee komen: niets meer of minder. Nou ja, ‘minder’: de enige Europese EV die je voor dit soort bedragen kunt kopen -de Dacia Spring- levert slechts 65 pk.

Wat afwijkt tussen de Chinese stadsauto’s onderling, is hun gewicht. De Leapmotor weegt iets meer dan 1.000 kilogram, de Dongfeng tikt de 1.350 kilo aan. Het is niet dat hij daardoor trager aanvoelt, maar het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden wanneer er straks ook over EV’s motorrijtuigenbelasting wordt geheven. De T03 heeft geen trekgewicht, achter de Dongfeng mag een vouwwagen of aanhanger, zolang die maar niet meer weegt dan 750 kilogram.

Stug gedempt

Het aantal overeenkomsten tussen de twee stadsmini’s is groter. Zo zijn zowel de Leapmotor als de Dongfeng stug gedempt; de EV’s reageren springerig op korte oneffenheden. De besturing laat in beide gevallen ook te wensen over: de T03 trekt naar rechts en de Box reageert traag op de gegeven commando’s. In alle twee de EV’s zit er weinig gevoel in het stuur.

Wel positief is het ruimteaanbod voorin. Zowel de Leapmotor als de Dongfeng hebben geen middenconsole en daardoor kun jij je achter het stuur vrij bewegen. De Dongfeng heeft wel een joekel van een armsteun, maar die zat niet in de weg. Waar we ons eerder aan stoorden, was de overmatige geluidsproductie aan boord. Sowieso laat de Box (Frank en Gert geven elkaar een boks. De tegenzin blijft maar toenemen) op de snelweg een hoge fluittoon horen, maar de banden laten zich ook niet onbetuigd. En dat krijg je extra goed mee, omdat een hoedenplank ontbreekt.

De Leapmotor mist even goed een hoedenplank en zet het onderweg ook op een fluiten, maar de banden hoor je een stuk minder. Dat heeft er misschien ook mee te maken dat de T03 op Continentals wordt afgeleverd en de Box op ‘Wanl Harmonic Plus’ staat. Daarentegen gaat er een hinderlijke dreun door het onderstel van de Leapmotor. Dit is voor beide auto’s geen gunstig testonderdeel, want we hebben ook commentaar op het meubilair. De zittingen van de Dongfeng zijn te kort, de voorstoelen van de Leapmotor bieden daarnaast te weinig zijdelingse steun.

Actieradius

De Dongfeng is leverbaar met verschillende batterijgroottes. De door ons gereden Launch Edition heeft 42,3 kWh aan accucellen onder de inzittenden liggen. Vanaf 2025 kun je ook terecht voor een kleinere batterij; die heeft een inhoud van 31,4 kWh. De Leapmotor heeft een accupakket van 37,3 kWh, in theorie goed voor een rijbereik van 265 kilometer. Het verbruik van de T03 kwam dicht in de buurt van de fabrieksopgave: geen 16,3-, maar 16,5 kWh per 100 kilometer. Daarmee zou je in de praktijk zo’n 240 kilometer moeten kunnen afleggen op een volle lading stroom.

Om je daarbij te helpen, beschikt de Leapmotor over een speciale spaarstand. Onbedoeld helpt de verwarming ook mee. Die staat standaard uit en zul je iedere rit opnieuw apart moeten inschakelen. In de Dongfeng heb je invloed op de mate waarin de EV remenergie terugwint, al is rijden met één pedaal er niet bij. De voordeligste Box komt op papier 230 kilometer ver, onze testauto 310 stuks. Na afloop van onze actieradiusproef noteerden we voor de Dongfeng een praktijkverbruik van 15,3 kWh per 100 kilometer; aanzienlijk zuiniger dus dan de Leapmotor. Daar staat tegenover dat het rijbereik in de folder niet wordt gehaald; met een verbruik als het onze blijf je steken tussen de 250- en 300 kilometer.

Veiligheid

Beide testkandidaten beschikken standaard over hun complete aanvullende veiligheidsuitrusting. In het geval van de Leapmotor heb je het dan over adaptieve cruise control, een actieve rijstrookassistent, dode hoek bescherming en vermoeidheidsherkenning. Niet verkeerd voor een auto van nog geen 20 mille! Zeker niet wanneer je bedenkt dat de duurdere Dongfeng minder rijhulpsystemen aan boord heeft. Zo moet je het in de Box zonder dode hoek bescherming stellen. 

De hulpsystemen die wel aanwezig zijn, werken niet allemaal even plezierig. Zo houdt de adaptieve cruise control in de kortste volgafstand nog steeds absurd veel afstand en zakt je snelheid bij een inhaalactie eerst terug. Het is bovendien een gemiste kans dat je onder de ‘Favorieten’-knop op het stuurwiel niet de snelheidswaarschuwing kunt programmeren. Maar goed: in de Dongfeng valt er in ieder geval nog iets te programmeren. De Leapmotor heeft zo’n zelfde knop, maar die zit er alleen voor de sier.

Gebruiksaanwijzing

Het zicht rondom is in de Dongfeng ronduit slecht, vanwege een fikse dode hoek over je schouder. Als doekje voor het bloeden beschikt de Box standaard over een 360 graden camera. De Leapmotor mag dan een rijkere veiligheidsuitrusting hebben; het is er wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Wanneer je een van de hulpsystemen wilt uitschakelen, kan dat alleen wanneer de auto geparkeerd staat. Niet in z’n Drive bij het verkeerslicht: nee, je moet de stadsmini daadwerkelijk in ‘P’ zetten. 

Bij Leapmotor geloven ze ook in kwantiteit in plaats van kwaliteit: je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen reguliere en adaptieve cruise control en er prijken een drietal varianten op de rijstrookassistent in het infotainmentsysteem. Blijkbaar denkt de fabrikant dat we een auto als veiliger ervaren wanneer iedere werking van een hulpsysteem wordt gespecificeerd. De werkelijke graadmeter van een veilige auto blijft natuurlijk een klinkende crashtestscore van de Europese botsproefinstantie Euro NCAP. Maar die test moeten beide stadsmini’s nog doorlopen.

Gebruiksgemak

Het is een vaker voorkomend euvel bij auto’s van Chinese makelij: aan de laadpaal laden ze maar met één fase. Zo kan het gebeuren dat je zeven uur doet over het bijladen van een halve acculading. Bij de Leapmotor kwam er tenminste nog een einde aan de laadsessie: de Dongfeng was zelfs na negen uur nog niet klaar met laden. Gelukkig bieden beide stadsmini’s een alternatief. Je kunt met de T03 en de Box namelijk ook snelladen. In het geval van de Leapmotor bedraagt het maximale laadtempo 48 kW, de Dongfeng is met 87,8 kW bijna twee keer zo vlug.

De laadaansluiting van de Leapmotor zit in de neus, die van de Dongfeng rechts op het voorste zijscherm. Opvallend is de rijke standaarduitrusting van beide testkandidaten. Zo beschikt de T03 over een panoramadak dat je met een druk op de knop kunt blinderen en beschikt de Box over een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Des te opmerkelijker is het, dat je in beide EV’s doodgewone attributen als een achterruitenwisser en een stroompunt voor de inzittenden achterin moet missen.

Stevig geluid

De bouwkwaliteit is solide: je gooit van beide auto’s de deuren dicht met een vertrouwenwekkend stevig geluid. De Box is fraaier afgewerkt dan de T03, met zachte bekledingsmaterialen op de deuren. Het interieur van de Leapmotor bestaat uit knalhard kunststof. Dat wil niet zeggen dat de Dongfeng geen ergernissen kent. Om draadloos Apple CarPlay te kunnen gebruiken, is het zaak dat je jouw telefoon niet met de Box koppelt, maar met een speciale app in het infotainment. Het werkt, maar is wel raar. 

Het hoofdmenu van datzelfde infotainmentsysteem, dat is gemodelleerd naar een knusse huiskamer waarvan je zelf de meubeltjes kunt kiezen (INZET), vinden we ook niet handig. Het oogt echter wel charmant. Het dashboardkastje dat als een lade opent, vinden we ook leuk. Tijdens een laadpauze kun je daar mooi je laptop op leggen! Helaas weten we geen verzachtende omstandigheden voor het instrumentarium van de Leapmotor. Het infotainmentscherm zit te laag, het scherm spiegelt hinderlijk en de meldingen op het dashboard zijn piepklein en razendsnel verdwenen. Je hebt daardoor geen idee wat de T03 je probeert te vertellen.

Prijs

Dongfeng -dat in het Chinees ‘Oostenwind’ betekent- is een van de oudste autofabrikanten uit China. Ze begonnen eind jaren ’60 met het maken van vrachtwagens, gingen daarna in licentie Honda’s, Nissans en later ook Peugeots en Citroëns bouwen en werken sinds 2012 aan hun eigen portfolio personenwagens. Deze Box is daar een voorbeeld van, maar inmiddels worden de zustermerken M-Hero en Voyah ook in Nederland gevoerd. Gomes, een grote autospeler in Noord-Holland, haalt de merken naar hier. Je kunt op zes plekken in Nederland voor de Dongfeng terecht. 

Leapmotor behoeft vermoedelijk ook enige introductie, al is het ijs meteen gebroken wanneer we vertellen dat dit bedrijf toebehoort aan het grote Stellantis-concern. De T03 loopt in Polen straks gebroederlijk van de band met andere Stellantis-producten als de Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior en Fiat 600. Er zijn momenteel 14 bestaande dealerbedrijven die Leapmotor erbij gaan doen. Maar je kunt je natuurlijk voorstellen, dat zo’n aantal rap toeneemt wanneer er goede resultaten met het merk worden geboekt.

Garantievoorwaarden

Wat we nu al weten, zijn de garantievoorwaarden van beide merken. En dan krijg je bij dat lokale initiatief uit Noord-Holland toch aanmerkelijk meer zekerheid, namelijk vijf jaar of 100.000 kilometer op de complete Box en acht jaar of 160.000 kilometer op de benodigde batterijen. Zover gaan ze bij Stellantis niet. Met de T03 kun je drie jaar of 100.000 kilometer kosteloos terug naar de garage. De garantietermijn op de accu’s is gelijk aan die van Dongfeng.

De T03 is er maar in één smaak en daarmee zit de stadsmini direct goed in zijn toebehoren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een panoramadak, een achteruitrijcamera en spraakbesturing? Of een complete set aanvullende rijhulpsystemen: allemaal standaard. En dat voor € 19.950 of 299 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease.

‘Vehicle to load’

Het prijskaartje van de Dongfeng bedraat € 23.400 of 359 euro per maand. Althans: dat is wat je moet betalen voor de door ons gereden Launch Edition: er verschijnt in 2025 een voordeliger variant op de Nederlandse markt, die iets meer dan 22 mille of een tientje minder in de maand moet gaan kosten. Krijg je wel een kleinere batterij en je moet het bijvoorbeeld stellen zonder de stoelverwarming en -ventilatie die op onze testauto zit, net als lichtmetalen velgen, de mogelijkheid andere elektrische apparaten op te laden met stroom uit de batterij van de Box (het zogenaamde ‘vehicle to load’) en elektrische buitenspiegels. 

Zaken als sfeerverlichting, Apple CarPlay en een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone worden op iedere Box meegeleverd. Hetzelfde geldt voor de aanvullende veiligheidsuitrusting en – op het moment van schrijven althans- metallic lak. Het enige waar je bij Dongfeng wél voor moet bijbetalen, is de laadkabel.

Winnaar

Elektrische auto’s onder de 25.000 euro; daarvan zijn er niet veel. Je hebt de Dacia Spring aan de ene kant van het spectrum en de Citroën ë-C3 aan de andere kant. De door ons geteste Leapmotor en Dongfeng vallen daar precies tussenin. Beide stadsauto’s proberen de Nederlandse klant te verleiden met luxe zaken die je normaal gesproken niet in dit segment tegenkomt. Het is dan wel wrang dat je hele normale attributen moet missen, zoals een achterruitenwisser of een stroompunt voor de passagiers op de achterbank.

Ook op veiligheidsgebied laten beide EV’s steken vallen: niet alle rijhulpsystemen werken naar behoren. Het is echter niet allemaal kommer en kwel bij deze testkandidaten, waarbij de Dongfeng net even lekkerder uit de verf komt. De Box is zuinig, ruim, hoogwaardig afgewerkt en hij biedt meer garantie. Daarmee rechtvaardigt de Dongfeng zijn hogere prijs. Je moet alleen wel durven, want het aantal servicepunten is beperkt en de restwaarde onbekend. Zo weet de Leapmotor toch nog langszij te komen, met een scherpe prijsstelling en een grote broer in de vorm van het Stellantis-concern. Kies je voor private lease, dan kun je aan de T03 eigenlijk geen buil vallen.

Lees meer over elektrisch rijden