Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Subaru Forester e-Boxer vs. Toyota RAV4 Hybrid AWD

9 april 2020 De Toyota is zuiniger, maar de Subaru weet raad met een zwaardere caravan

Caravanbezitters halen nu nog hun neus op voor elektrische auto’s, maar de Toyota RAV4 en Subaru Forester hebben allebei een elektromotor én ze kunnen met een aanhanger overweg! Hoe zit dat en welke van de twee heeft onze voorkeur?

Ruimte

Voor wat het de binnenruimte van de Toyota aangaat, is er weinig reden tot klagen: de beenruimte en hoofdruimte is dik in orde. De achterbank beschikt over een verstelbare rugleuning en de middentunnel heeft een bescheiden omvang; je kunt daardoor achterin met drie personen plaatsnemen. De kofferbak van de compacte crossover mag met minimaal 580- en maximaal 1.690 liter inhoud flink worden genoemd; de laadvloer loopt op wanneer je de achterbank plat gooit. Op dat moment is de Subaru zijn rivaal de baas: niet alleen beschikt de Forester wél over een vlakke laadvloer, de beschikbare bagageruimte is met maximaal 1.879 liter een stuk groter. De rugleuning van de achterbank klap je overigens neer door middel van een schakelaar in de kofferruimte. Handig! Subaru moedigt je aan ook het dak van de Forester te beladen: daartoe hebben ze een speciale voetsteun naast de achterbank gemaakt, zodat je eenvoudig in de hoogte kunt werken. De laadruimte onder de bagagebodem heeft grotendeels plaatsgemaakt voor het batterijpakket van de elektromotor, maar er blijft nog genoeg plek over om de hoedenplank op te bergen. De bagageruimte van de Subaru meet minimaal 509 liter. Op de achterbank kunnen volwassenen riant zitten. Dankzij de bescheiden middentunnel pas je gemakkelijk met drie personen naast elkaar.

Rijgedrag

De meeste fabrikanten die een hybride aandrijflijn aanbieden, verstrekken daarvan een gecombineerd vermogen. Subaru geeft het aantal pk’s echter gescheiden op: de 2.0-liter benzinemotor is 150 pk en 194 Nm sterk, de elektromotor is goed voor 16,7 pk en 66 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.870 kilogram. De Japanners kiezen al decennialang voor een boxermotor: een krachtbron, waarbij de cilinders niet rechtop staan maar plat liggen. Op die manier neemt de motor minder ruimte in en wordt het gewicht gunstiger verdeeld, wat de rijeigenschappen ten goede komt.

De elektromotor heeft een plekje gevonden in de automatische transmissie en drijft de Forester vanuit stilstand en bij lage snelheden aan. Tot 40 kilometer per uur kun je over een afstand van pak ‘m beet anderhalve kilometer volledig elektrisch rijden. Daarna springt de benzinemotor bij. Voer je het tempo op, dan trekt de boxermotor de kar alleen. Subaru monteert een traploze transmissie in hun crossover. Die gaat op basis van de stand van je gasvoet op zoek naar het juiste toerental, wat bij dit type automaat doorgaans niet ongemerkt gebeurd. Omdat de elektromotor assistentie verleent, blijft het kenmerkende ‘geloei’ van zo’n CVT bij deze e-Boxer uitvoering echter binnen de perken. Onderweg hoor je voornamelijk de rijwind, vanwege het klassieke, wat hoekige ontwerp van de Forester. De aangename zitpositie, met stoelen die ook de benen van lange bestuurders ondersteunen, verhoogt het rijcomfort. Hoewel rolbewegingen van de koets voor zo’n flinke auto tot een minimum zijn beperkt, schuif je in een scherpe bocht toch van je plek. Daardoor kom je onzacht in aanraking met de middenconsole. Wie zowel het milieu als zijn caravan recht wil doen, is aangewezen op deze vierwielaangedreven variant van de RAV4. Je beschikt dan niet alleen over een hoger trekgewicht (1.650- in plaats van 800 kilogram), de hybride aandrijflijn levert bovendien meer vermogen (geen 218-, maar 222 pk). Het maximale koppel blijft met 221 Nm gelijk.

Zo’n hybride aandrijflijn weegt van zichzelf al het nodige, maar in combinatie met vierwielaandrijving al helemaal; vanwege dat extra gewicht voelt de Toyota niet sneller aan dan de concurrentie. Zo klinkt hij wel, want de Japanners combineren hun beroemde aandrijflijn nog altijd met een traploze automaat, waarvan de keuzehendel voor het mooie te ver naar rechts zit. Ook al heeft Toyota de geluidsproductie door de jaren heen weten terug te schroeven; nog steeds laat de krachtbron zich nadrukkelijk horen tijdens het accelereren. Wanneer je het gas met beleid intrapt, blijft zulk rumoer tot een minimum beperkt. Een nieuw platform met een lager zwaartepunt en een hogere carrosseriestijfheid maakt, dat de RAV4 nauwelijks overhelt in de bocht. Voor dit type auto is de zitpositie laag. Daarnaast houden de aangename stoelen jou op je plek. De Toyota is comfortabel geveerd, maar korte oneffenheden (dwarsrichels e.d.) gaan niet ongemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor het banden- en windgeruis dat de RAV4 op de snelweg maakt.

Verbruik

Toyota heeft diesels in de ban gedaan: het levert behalve diens beroemde hybride aandrijflijn alleen een reguliere benzinemotor, goed voor 175 pk. De hybride krachtbron is verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving. Wij hebben ditmaal gereden met de vierwielaangedreven variant, volgens Toyota goed voor een gemiddeld verbruik van maximaal 1 op 22,7 (afhankelijk van de gekozen wielmaat). Wij kwamen tot een score van 1 op 16,6.

Boxermotoren zijn niet de zuinigste krachtbronnen, dus de Subaru kan best een elektrisch duwtje in de rug gebruiken. Desalnietemin blijven de Japanners realistisch over het verbruikscijfer van hun hybride aandrijflijn: de Forester weegt immers bijna 1.700 kilogram. De fabrieksopgave luidt 1 op 14,9. Wij scoorden in de praktijk een verbruikscijfer van 1 op 12,9.

Veiligheid

De afwijkende keuze voor een boxermotor draagt bij Subaru ook bij aan de veiligheid van de inzittenden: bij een frontale aanrijding komt het motorblok niet bij de voorste passagiers op schoot terecht, maar schuift als het ware onder hen door. Het zicht rondom geldt in deze klasse als voorbeeld: Subaru is wars van modegrillen en vindt dat ramen zijn bedoeld om door naar buiten te kijken. Dat de Forester daardoor niet zo flitsend is vormgegeven als sommige van diens concurrenten, zal je als klant voor lief moeten nemen. De Subaru is verder uitgerust met de nodige rijhulpsystemen.  Zo voorziet de fabrikant standaard in adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning. Optioneel kun je kiezen voor twee nieuwe rijhulpsystemen: de een brengt de auto zelfstandig tot stilstand wanneer je achterwaarts ergens tegen aan dreigt te rijden, de ander houdt door middel van gezichtsherkenning in de gaten of je niet in slaap dommelt achter het stuur. 

De ramen van de Toyota lopen ver naar beneden door, waardoor je goed om je heen kunt kijken. Schuin over je schouder heeft de RAV4 echter een aanzienlijke dode hoek. Een achteruitrijcamera, waarbij je als het ware van bovenaf op de semi-terreinwagen kunt kijken, helpt. Hij is niet standaard, wat wel geldt voor het merendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Onder de noemer ‘Toyota Safety Sense’ bieden de Japanners vanaf de voordeligste uitvoering al hulpsystemen als adaptieve cruise control, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning en actieve rijstrookassistentie aan. Op de optielijst vinden we verder nog dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer. 

Gebruiksgemak

Het instrumentarium van de RAV4 mag als bekend worden verondersteld: het scherm van het infotainmentsysteem prijkt hoog bovenaan de middenconsole, zoals we dat al uit de C-HR en de Corolla gewend zijn. Die moeten het echter zonder de speelse details uit deze Toyota stellen, zoals de draaiknoppen van de temperatuurverstelling, die zijn vormgegeven als het profiel van een autoband. Nu we het toch over bedieningsknoppen hebben: de drukknoppen aan weerszijden van het aanraakscherm blijven in onze optiek wat wonderlijk. Met 5 USB-oplaadpunten is de Toyota niettemin de droom van iedere puber. Besluit je tot een spontaan bezoek aan de meubelboulevard, dan kun je de hoedenplank van de RAV4 eenvoudig opbergen onder de bagagebodem. Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor een vernuftige achteruitkijkspiegel, die gebruik maakt van een camera. Heb je de achterbank vol passagiers zitten of is de kofferbak tot de nok toe gevuld met reisbagage, dan heb je op die manier alsnog vrij zicht naar achteren. Het bewuste cameraatje zit aan de binnenzijde van de achterruit, binnen het bereik van de achterruitenwisser. Je alternatieve blikveld is in breedbeeld, dus dat is even wennen. Net als het feit dat je op een monitor moeilijker in kunt schatten hoe hard het achteropkomende verkeer eigenlijk rijdt.

Van alle Japanse automerken is Subaru misschien wel het meest eigenzinnig. Dat wordt treffend geïllustreerd door het interieur, dat ergonomisch nogal een rommeltje is. Bedieningsknoppen zitten overal en nergens en zijn niet logisch geclusterd: we vinden bijvoorbeeld veiligheidsfuncties links van het stuur, óp het stuur en aan het plafond. Wel handig zijn de zonnekleppen, die je kunt uitschuiven zodat je door de voorruit van geen enkele kant kunt worden verblind. Een ander pluspunt is de toegankelijkheid van de semi-terreinwagen: de portieren openen haast haaks op de koets, zodat je eenvoudig in- en uitstapt. De achterpassagiers beschikken in de Forester over hun eigen ventilatieroosters, plus twee stroompunten voor hun smartphone of spelcomputer. Voorin kunnen de passagiers hun telefoon aan het infotainmentsysteem koppelen door middel van Apple CarPlay of Android Auto. Die dienst zit net als bij Toyota bij de vanafprijs van de crossover inbegrepen.

Prijs

Geen model vertegenwoordigt de merkwaarden van Subaru zo sterk als de Forester. De semi-tereinwagen - in 1997 een van de eerste semi-terreinwagens - beschikt standaard over vierwielaandrijving en een boxermotor. De vijfde generatie van de SUV ziet er niet veel anders uit dan zijn voorganger, maar onderhuids zijn de wijzigingen significant. Voortaan is de Forester uitsluitend leverbaar met een hybride aandrijflijn. Dergelijke modellen zijn er niet veel in dit deel van de markt: Honda levert een C-RV met een elektrische hulpmotor (vanaf € 42.220) en bij Toyota kun je terecht voor een hybride RAV4 (minimaal € 40.995).

De vanafprijs van de Forester lijkt met € 46.995 hoger te liggen, maar de eenvoudigste uitvoeringen van Honda en Toyota hebben nog geen vierwielaandrijving. Bovendien biedt de Forester een (substantieel) hoger trekgewicht, waarmee deze milieuvriendelijke versie ook interessant wordt voor caravaneigenaren. Alleen qua vermogen schiet de Subaru tekort: de CR-V en de RAV4 bieden tientallen pk’s extra.

Winnaar

Toyota is weliswaar aandeelhouder bij Subaru, maar de hybride aandrijflijn van de Forester heeft de eigenzinnige fabrikant helemaal zelf ontwikkeld. De Japanners wilden geen concessies doen aan hun merkwaarden en dat is ze gelukt. Een prestatie van formaat, maar de milieuvriendelijke Forester laat vooral zien hoe goed Toyota zijn zaakjes voor elkaar heeft. Daar kunnen ze inmiddels bogen op meer dan 20 jaar ervaring met hybride techniek, waardoor het samenspel tussen de benzine- en elektromotor bij de RAV4 soepeler verloopt en de crossover bovendien een stuk minder dorstig is aan de pomp. Die hogere brandstofkosten komen bovenop de verschuldigde meerprijs voor de Subaru. Want zelfs wanneer je kiest voor het door ons gereden topmodel, ben je bij Toyota nog altijd voordeliger uit dan voor de eenvoudigste Forester. Om over dat prijsverschil heen te stappen, moet je de extra binnenruimte en het hogere trekgewicht van de Subaru wel héél hard nodig hebben.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Subaru Forester e-Boxer
Toyota RAV4 Hybrid AWD