Dubbeltest Opel Astra vs. Volkswagen Golf
21 augustus 2020 De Opel heeft de meest logische bediening, maar de Volkswagen biedt meer interieurruimte
Het is de voetbalklassieker onder de autotests: een treffen tussen de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Voor welke nieuwe compacte gezinsauto gaan wij op de banken?
Ruimte
Hoewel de Volkswagen Golf volledig is vernieuwd – we spreken alweer over de achtste modelgeneratie – is het beschikbare ruimteaanbod bij het oude gebleven. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 381- en maximaal 1.237 liter. De bagagebodem is in hoogte verstelbaar, maar klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer (eerder een oplopende). Op de achterbank is er genoeg been- en hoofdruimte voor handen. In vergelijking met zijn rivaal heeft de Opel Astra een drie centimeter langere wielbasis. Dat komt de beenruimte van de achterpassagiers ten goede. De afmetingen van de middentunnel zijn bescheiden, de hoofdruimte toereikend. De kofferbak is minimaal 370- en maximaal 1.210 liter groot. Onder de bagagebodem gaat in principe het reservewiel schuil, maar laat je dat achterwege, dan heb je op die plek nog wat extra opbergruimte tot je beschikking. Klap je in de Opel de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer.
Rijgedrag
Een extra grote, volledig elektrische startmotor of een traditionele verbrandingsmotor met cilinderuitschakeling: vandaag de dag doen autofabrikanten er alles aan om ook hun brandstofgestookte modellen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. De laatste generatie Opel benzinemotoren functioneert zonder kunstgrepen. Wij reden het voorlopige topmodel: een 145 pk en 225 Nm sterke driepitter met een trekgewicht van 1.350 kilogram. Een soepele krachtbron, die zonder te protesteren oppakt vanaf lage toerentallen. De aandrijflijn is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich trefzeker laat bedienen. Wil je een beetje opschieten, dan moet je zorgen dat je boven de 3.000 toeren komt. Op dat moment hoor je de motor wel, maar storend is dat niet. Op kruissnelheid is de driecilinder zelfs aangenaam stil! Ook het veercomfort valt in de smaak: de vernieuwde Astra blijkt een fijne reisauto. Sinds de vierde modelgeneratie van de populaire gezinsauto maken ze bij Opel werk van het zitcomfort, door ergonomisch verantwoorde stoelen aan te bieden. Die zijn meervoudig verstelbaar, maar ben je langer dan gemiddeld, dan houdt de rugleuning in dit geval op ter hoogte van je schouders. De veiligheidsgordels zijn ook niet in hoogte verstelbaar; daardoor zit je toch minder prettig.
De bediening van de nieuwste Golf heeft wederom een aangename vanzelfsprekendheid. Je kunt hooguit vallen over de straffe demping: een verkeersdrempel gaat niet onopgemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor de werking van de zeventraps automaat: versnellen verloopt naadloos, maar bij het afremmen voor een verkeerslicht voel je de transmissie nadrukkelijk terugschakelen. De automaat maakt deel uit van de aandrijflijn waarmee wij de Volkswagen dit keer hebben beproefd: een 1.5-liter benzinemotor met cilinderuitschakeling en een extra grote, volledig elektrische startmotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 150 pk en 250 Nm koppel. De hybride is bovendien goed voor een trekgewicht van 1.500 kilogram. Hoewel zo’n extra krachtbron een welkom duwtje in de rug geeft tijdens het optrekken en acceleren, is het de nieuwe Golf nadrukkelijk om een gunstig verbruik te doen. Trap je het rempedaal in of laat je het gas los, dan slaat de Volkswagen de vrijgekomen energie op in een batterijpakket onder de passagiersstoel. De traditionele verbrandingsmotor laat zich ook niet onbetuigd: wanneer er geen vermogen van de krachtbron wordt gevraagd, schakelt het blok twee van de vier cilinders uit.
Verbruik
Met al die brandstofbesparende techniek aan boord, is het in de optiek van de Golf niet meer dan logisch dat jij als bestuurder ook je steentje bijdraagt aan een beter milieu. Met behulp van de camera achter de voorruit en de kaartgegevens van het navigatiesysteem weet de gezinsauto bijvoorbeeld wanneer er een rotonde aankomt. De Volkswagen adviseert dan alvast je gas los te laten. Volgens hetzelfde principe krijg je onderweg een standje wanneer je het raam op een kier zet; dat is namelijk niet goed voor de brandstofconsumptie. Vernuftig allemaal, maar ook een tikkeltje bemoeizuchtig. We kunnen ons althans voorstellen dat niet iedereen op zulk goedbedoeld commentaar zit te wachten! Volgens de Duitsers moet een verbruikscijfer van 1 op 21,3 haalbaar zijn – saillant genoeg vermelden ze een soortgelijke score voor de handgeschakelde 1.5 TSI, zónder elektromotor – maar na een hoopvolle start kwamen wij uiteindelijk niet verder dan 1 op 17,9. Wie minder vaak aan de pomp wil staan, kan kiezen voor een van de twee plug-in hybride modelvarianten. Ook aan liefhebbers van een traditionele benzine- of dieselmotor is gedacht, net als aan sportievelingen en fans van (aard)gas. Het beschikbare vermogen van alle Golf-varianten tezamen loopt uiteen van 90- tot 245 pk.
Opel levert de Astra in ons land met vier benzine- en tweedieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 105- tot 145 pk. De Duitsers geven voor de door ons gereden uitvoering een fabrieksverbruik op van 1 op 19,3. Wij schopten het in de dagelijkse praktijk tot een score van 1 op 17,4: da’s zeker niet verkeerd! We plaatsen echter een kritische kanttekening bij het start/stopsysteem van de Astra. Dat is zelden bij de les, zodat het geregeld gebeurde dat wij een fractie eerder wilden optrekken dan de Opel op dat idee kwam. Hadden wij de motor net gestart, zette de Astra ‘m weer af!
Veiligheid
Da’s even schrikken: de standaarduitrusting van de vernieuwde Astra omvat géén noodstopsysteem. En zelfs al kies je voor een duurdere uitvoering, dan nog remt de Opel alleen bij stadssnelheden uit zichzelf. Voor alle aanvullende veiligheidsvoorzieningen moet worden bijbetaald, of het nu gaat om verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, dode hoek signalering of de vernuftige Intellilux LED-verlichting, waarmee je optimaal zicht houdt zonder je tegenliggers te verblinden.
Dan hebben ze hun (veiligheids)zaakjes bij Volkswagen beter voor elkaar, want de eenvoudigste Golf beschikt al over vermoeidheidsherkenning, een noodstopsysteem bij stadssnelheden, ‘n waarschuwing bij kruisend verkeer én actieve rijstrookassistentie. Dat laatste had dan weer niet gehoeven, want de Volkswagen gaat er behoorlijk van zwalken. Het hulpsysteem kan weliswaar uit, maar daarvoor moet je dan wel een menu induiken. En dat iedere rit opnieuw… Optioneel kun je de veiligheidsuitrusting nog uitbreiden met een grootlichtassistent, dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Kies je voor een exemplaar met automaat, dan kun je het gas geven en sturen op de snelweg aan de Volkswagen over laten.
Gebruiksgemak
De nieuwe Golf is heel erg van nu: het dashboard bestaat uit schermen, bedieningsknoppen zitten er nauwelijks nog op en alle USB-punten zijn van het type USB-C. Je weet wel; de aansluiting waarvoor nog niet iedereen de benodigde snoeren in huis heeft. De Volkswagen heeft zelfs een winkelfunctie aan boord, waar je terecht kunt voor uitrusting die standaard niet op jouw auto is meegeleverd. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld. De benodigde toetsen zitten overigens al wel op het stuur, dus dat is enigszins verwarrend. Omdat er in het interieur van de Golf nauwelijks nog traditionele bedieningsknoppen te vinden zijn – zelfs de volumeknop is verdwenen – is de ergonomie aan boord anders dan anders. In de Volkswagen wemelt het daarnaast van de opbergruimte. In de rugleuning van de voorstoelen heb je zelfs dubbele insteekhoezen!
De Opel stamt alweer uit 2015. Toentertijd waren traditionele bedieningsknoppen nog heel normaal en die heeft de Astra dan ook volop. De middenconsole oogt er wat minder opgeruimd door, maar je hoeft in ieder geval nergens naar te zoeken! Voortaan is de B-segmenter leverbaar met een digitaal instrumentarium en de Opel kan nu ook overweg met een ondersteunende dienst als Apple CarPlay. Verder is er maar weinig opbergruimte aan boord. De vakjes en bakjes dié er zijn, hebben ze bij Opel vast voor je ingedeeld. Of jij het daar nou mee eens bent of niet!
Prijs
De voordeligste Astra is 110 pk sterk en kost € 24.699. Er bestaat ook een stationwagenvariant van; die kost € 1.300 meer. Onze vijfdeurs testauto is een zogenaamde Elegance-versie. Hij heeft de dikste nieuwe benzinemotor onder de kap. Het prijskaartje bedraagt dan minimaal € 31.099.
Volkswagen heeft de naam dat ze uitgeklede auto’s leveren, maar de nieuwe Golf is standaard juist behoorlijk compleet. Een digitaal instrumentarium zit gewoon bij de vanafprijs inbegrepen, net als twee uitstroomopeningen voor de achterpassagiers. Dat klinkt niet heel chique, maar bij de Opel moet het desondanks van de optielijst komen! De goedkoopste Golf kost € 25.995 en levert 90 pk; hij is dus iets duurder en minder krachtig dan de Astra. Ook de Golf is verkrijgbaar in een stationwagentenue. Er bestaat zelfs een volledig elektrische versie van, maar beide carrosserievarianten zijn nog gebaseerd op het uitgaande model. De meerprijs bedraagt een kleine 1.700 euro voor de stationwagen en bijna 10 mille voor de EV. De uitvoering die de importeur voor dit vergelijk heeft opgesteld, is inmiddels uitverkocht. Het is een zogenaamde ‘First Edition’, maar die komt in grote lijnen overeen met de huidige ‘Style’-uitvoering. De testauto heeft de dikste benzinemotor onder de kap, standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat. Dan heb je het over minstens € 36.782.
Winnaar
De confrontatie tussen de nieuwste Volkswagen Golf en de vernieuwde Opel Astra levert als vanouds een enerverende wedstrijd op. Maar tot strafschoppen komt het niet, want de Golf blijkt eenvoudigweg te sterk voor de Astra. De Volkswagen biedt meer bagageruimte, een rijkere standaarduitrusting, een efficiëntere aandrijflijn én een uitgebreidere set aan rijhulpsystemen. De Astra hoeft echter niet met gebogen hoofd het veld te verlaten; daarvoor rijdt de Opel te comfortabel. Bovendien roept de bediening minder ergernis op. Maar de champagne in de kleedkamer is voor het team uit Wolfsburg!
Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Opel Astra 1.2 T Elegance
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style