Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met de Auto van het Jaar 2025 langs de Waddenkust

17 januari 2025 Reis door het verleden met de Renault 5

Achter het stuur van de nieuwe Renault 5 - kersverse Auto van het Jaar 2025 - nemen we een duik in het verleden. Automobiel, nationaal en internationaal: aan de Waddenkust komt het allemaal aan bod.

De Auto van het Jaar 2025 is bekend en de uitslag zal niemand verbazen: de mateloos populaire Renault 5 mag deze prestigieuze titel een jaar lang voeren. Hij moet die eer overigens wel delen met zijn sportieve broer: de Alpine A290. 

Private lease de Renault 5 

Zoals jullie van ons gewend zijn, proberen wij altijd iets bijzonders te doen met de kersverse Auto van het Jaar. Omdat Renault de 5 heeft gebaseerd op een icoon uit diens verleden, leek het ons wel toepasselijk om met de elektrische auto op zoek te gaan naar wat erfgoed in eigen land.

ANWB Renault 5 Camping Land uit Zee Wieringerwerf

Grootst mogelijke batterijpakket

Wieringerwerf vormt het startpunt voor een dik 300 kilometer lange roadtrip langs de Waddenkust. Noord-Holland, Friesland en Groningen dus; de Waddeneilanden zijn overwegend autoluw. Daar hebben we met de Renault 5 dus weinig te zoeken! 

We hebben een Vijf mee met het grootst mogelijke batterijpakket: 52 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 410 kilometer. Dat was echter niet wat de boordcomputer aangaf op de ochtend van vertrek; het is dan ook begin januari, met een buitentemperatuur van rond de 5 graden. 

Om optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom, hebben we de Renault op de snelweg in de spaarstand gezet en regenereren we maximaal. Vanaf de Afsluitduik rijden we door Zuid-West Friesland naar boven, richting Nationaal Park Lauwersmeer.

ANWB Autoportal wadlopen

Bij wet verboden

Een bezoek aan de Waddenkust is niet compleet zonder dat je het wad daadwerkelijk op bent geweest. Het Waddengebied heeft de status van werelderfgoed. Tijdens het wadlopen loop je tijdens laag getijde over de zeebodem richting één van de Waddeneilanden. Wadlopen is zwaar en de weersomstandigheden kunnen je lelijk parten spelen. Daarom mag je alleen wadlopen onder begeleiding van een erkende gids. Er in je eentje op uit trekken, is zelfs bij wet verboden.

De beste seizoenen om te wadlopen zijn het voorjaar en de zomer, wanneer de natuur in bloei staat en de omstandigheden aangenaam zijn. In januari kun je echter evengoed het wad op. De situatie is dan weliswaar uitdagender, maar je treft bijna geen andere wandelaars. De kans om ongestoord zeehonden te observeren, is dan het grootst.

De Renault 5 is recent weliswaar uitgeroepen tot Auto van het Jaar, maar dat wil niet zeggen dat de kleine gezinsauto zonder fouten is. Op de achterbank kun je alleen de kinderen kwijt. Dat zullen ze je overigens niet in dank afnemen, want stroompunten en ventilatieroosters ontbreken daar. Je ziet nauwelijks iets in je binnenspiegel vanwege de opstaande hoofdsteunen. Een vlakke laadvloer kun je vergeten - de Vijf mist een variabele bagagebodem - en bovendien zit je met een hoge tildrempel. 

ANWB Renault 5 Alpine Turbo

Rendez-vous van Renaults

We zijn onverminderd blij de Renault terug te zien na onze tocht op het wad. Eenmaal omgekleed vleien we ons op het met spijkerstof beklede interieur en schakelen gauw de stoel- en stuurwielverwarming in. Opties waar de klassieke Renault 5 van Maarten Jan Mulder het zonder moet stellen. We treffen hem in Drachten voor een rendez-vous tussen beide Renaults.

De opdracht die aan de ontwikkeling van beide Vijfjes vooraf ging, luidde exact hetzelfde: betaalbaar en veelzijdig vervoer bieden aan een zo breed mogelijke groep mensen. De auto van Maarten Jan is een Alpine Turbo uit 1982. Alpine begon midden jaren ’50 als zelfstandige autoproducent, maar de oliecrisis kostte het merk bijna de kop. 

Renault ontfermde zich over de fabrikant. Vanaf dat moment vormde Alpine de sportieve tak van Renault. De 5 Alpine Turbo was één van de eerste straatauto’s waarin Alpine’s invloed duidelijk zichtbaar was: de sportievelingen pasten onder meer de motor en de wielophanging aan voor betere prestaties. Die geschiedenis herhaalt zich, nu Alpine sinds 2017 weer een zelfstandig sportwagen-merk is. De A290, gebaseerd op de nieuwe Renault 5, mag zich evengoed Auto van het Jaar 2025 noemen.

Alpine A290

Waarheid in het midden

We zetten koers naar Franeker voor de laatste bestemming van onze rondrit: het planetarium van Eise Eisinga. We hebben met de nieuwste Vijf inmiddels bijna 300 kilometer gereden, bij een gemiddeld verbruik van 20,2 kWh per 100 kilometer. Da’s niet weinig, maar tijdens de persintroductie in zonnig Zuid-Frankrijk scoorden we vorig najaar nog een praktijkverbruik van 13,2 kWh per 100 kilometer. De waarheid zal ergens in het midden liggen. 

Onze testuitvoering kost € 32.990. Dat zijn ‘enige auto in het huishouden’-centen, waar de Vijf niet als zodanig inzetbaar voor is door zijn formaat. Je krijgt echter wel waar voor je geld. De Renault is niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook fijn om mee te rijden. Private leasen kan al vanaf € 349 in de maand. Heb je misschien niet de krachtigste motor, maar wel spijkerbekleding op de stoelen en een fraai, in samenwerking met Google ontwikkeld infotainmentsysteem zodat je eenvoudig je weg kunt vinden, inclusief benodigde laadstops.

ANWB Renault 5 Eise Eisinga Planetarium UNESCO werelderfgoed

Er ligt een laadpaal pal tegenover het Planetarium. Eise Eisinga werkte achter de voordeur van zijn woonhuis aan een miniatuurversie van ons zonnestelsel. Wat UNESCO betreft, doet zijn mechanische model niet onder voor de Waddenzee: ook het Planetarium in Franeker kreeg de status van werelderfgoed. 

Eisinga handelde in wol. In zijn vrije tijd was hij amateur astronoom. Hij leefde van 1744 tot 1828, maar zijn schaalmodel van ons sterrenstelsel bestaat nog steeds en is onverminderd accuraat. Je zou het zelf aan je plafond willen hangen! Met de Renault 5 werkt het net zo. De kleine elektrische gezinsauto is een hebbeding, iets waar je domweg gelukkig van wordt. De Vijf is niet perfect, maar wanneer een personenwagen je zo kan raken, mag je terecht spreken van een Auto van het Jaar. 

Lees meer over de Auto van het Jaar-verkiezing