Dubbeltest MG ZS EV vs. Renault Zoe
13 januari 2020 De Renault is een vertrouwde speler, maar de MG kost een stuk minder
Met de volledig elektrische MG ZS zet China succesvol voet aan Europese wal. Weet deze exotische crossover de nieuwe Renault Zoe voorbij te steken?
Ruimte
De kofferbakinhoud van de MG meet 448 liter, wat heel behoorlijk is voor dit type auto: het batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden. Verder beschikt de semi-terreinwagen over een in hoogte verstelbare bagagebodem, met twee diepe vakken aan weerszijden van de bagageruimte. Plek te over dus, om je laadkabels op te bergen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke, maar oplopende laadvloer. Op de achterbank is de beenruimte prima, maar het panoramadak uit onze testauto snoept voor lange inzittenden de nodige hoofdruimte af. Een middentunnel ontbreekt: daardoor kun je met drie volwassenen achterin zitten. Het batterijpakket van de Renault gaat eveneens schuil onder de inzittenden, maar in het geval van de Zoe heeft dat een nadelig effect op de hoofdruimte achterin. Wanneer je langer bent dan gemiddeld, houdt ook de beenruimte niet over. De kofferbak is minimaal 338- en maximaal 1.225 liter groot. De dubbele bagagebodem is ideaal om een hoge tildrempel te voorkomen en je laadkabels op te bergen, maar draagt niet bij aan een vlakke laadvloer.
Rijgedrag
Renault heeft er in 2013 voor gekozen om met een apart model te komen, naast de Clio. De elektrische Fransman is uitgedost als een kleine ruimtewagen en bezit de rijeigenschappen die bij zo’n carrosserievorm horen. De zit achter het stuur is hoog; je torent letterlijk boven het dashboard uit. Die bijzonder zitpositie versterkt het gevoel dat de Zoe overhelt in de bochten. De besturing van de Renault werkt weinig precies, maar is aangenaam licht bij gebruik in de stad. Vanwege zijn hoge koets produceert de EV een hoop windgeruis, met name op de snelweg. De nieuwste generatie elektromotoren, die in de folder nogal technisch wordt omschreven als de R135, is 136 pk en 245 Nm sterk. Een aanhanger trekken is met de Zoe niet mogelijk. Een spaarstand had de Renault al - opgelet, want op de snelweg kun je dan maximaal 94 kilometer per uur! - maar tegenwoordig kun je met de keuzehendel van de automaat ook de mate beïnvloeden, waarin de kleine gezinsauto remenergie terugwint. De vertraging is echter niet dusdanig, dat je de auto met één pedaal kunt rijden.
De merknaam MG werd in 2005 gekocht door de Nanjing Automobile Group: een Chinees staatsbedrijf dat al sinds 1947 auto’s, bussen en vrachtwagens maakt voor de lokale markt. In 2007 ging de Nanjing Automobile Group samen met een ander groot staatsbedrijf: de voormalige Shanghai Automotive Industry Corporation, die in China grote aantallen auto’s produceert voor onder meer Volkswagen. De ZS EV is dus niet zomaar een probeersel; deze jongens weten wat ze doen. Dat kun je ook goed aan de elektrische crossover merken, want de belangrijkste kritiekpunten betreffen in wezen nuanceverschillen. Zo hechten ze in Azië waarde aan een lichte besturing en een zo comfortabel mogelijk weggedrag, waar wij in Europa liever een wat steviger stuurgevoel en een soortgelijke demping op onze auto’s aantreffen. De MG blijkt niet op onze smaak afgestemd, want de besturing is gevoelloos, met een matige rechtuitstabiliteit. Verder is de demping aan de softe kant, waardoor je van het passeren van een verkeersdrempel een paar keer kunt nagenieten. Het stuurwiel valt niet in diepte te verstellen, waardoor het van je postuur afhankelijk is, of je een goede zitpositie kunt vinden. Onder de motorkap ligt een 335 Nm sterke elektromotor, goed voor omgerekend 143 pk. Een caravan kan er niet achter en de aandrijflijn produceert onderweg een indringende, hoge toon. Het is afhankelijk van de gekozen rijstand, of je het beschikbare vermogen in één keer kunt ontketenen. Behalve verschillende rijmodi heb je ook de beschikking over een drietal regeneratiemogelijkheden: in de felste stand kun je de MG met één pedaal rijden.
Verbruik
Het batterijpakket van de MG is 44,5 kWh groot. Het rijbereik bedraagt op papier 263 kilometer. Wij verrichten met nieuwe elektrische personenwagens altijd onze eigen actieradiusproef, die voert over een gevarieerd traject van zo’n 220 kilometer. Die tocht wisten wij ook met de ZS EV te volbrengen, bij een gemiddeld verbruik van 18,3 kWh per 100 kilometer. We vertrokken met een volle accu en bij terugkomst was die (helemaal) leeg. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, van een huis-, tuin- en keukenstopcontact in de schuur tot een snellader langs de weg. De elektrische crossover kan een laadsnelheid aan van 80 kW: daarmee zou het batterijpakket binnen 40 minuten weer voor 80 procent vol moeten zijn. Bij een openbaar laadpunt op krachten komen, duurt aanmerkelijk langer: de MG kan slechts een fase laden, waardoor je tussen de 7,5- en 16 (!) uur zoet bent.
Het geheim van de Zoe is de mogelijkheid om aan een reguliere laadpaal sneller vol te raken dan menig alternatief. Dat komt, omdat de Renault een onderhuidse omvormer aan boord heeft. De laadsnelheid bedraagt daardoor maximaal 22 kW, waar de concurrentie op 11 stuks blijft steken. Aan de snellader is dat een ander verhaal: dan kan de Zoe snelheden aan tot 50 kW, waar EV’s als de Nissan Leaf en Hyundai IONIQ electric met gemak het dubbele doen. Het rijbereik bedraagt volgens de fabrikant 385 kilometer. Tijdens onze praktijkproef kwamen we tot een score van 219 daadwerkelijk gereden kilometers, met een restant van 73 kilometer volgens de boordcomputer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg 15,5 kWh per 100 kilometer.
Veiligheid
De komst van de tweede modelgeneratie van de Zoe betekent een uitbreiding van het aantal beschikbare rijhulpsystemen, al is de veiligheidsuitrusting van de Renault niet op het niveau van die van zijn zustermodel de Clio. Adaptieve cruise control is bijvoorbeeld niet leverbaar op de EV, terwijl dat voor een elektrische personenwagen juist een begeerlijke optie is.
De Chinezen danken hun doorbraak mede aan een klinkende score bij de Euro NCAP botsproef. MG werd door de botsproefinstantie geprezen om de aanvullende veiligheidsuitrusting die standaard op de ZS EV wordt aangeboden. Een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Die systemen doen misschien zelfs té goed hun werk: geregeld word je opgeschrikt door een waarschuwingssignaal, zonder dat duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand is. De bedieningshendel van de adaptieve cruise control zit verstopt achter het stuur, wat het in- en uitschakelen van het systeem lastig maakt. Kies je voor een duurdere uitvoering, dan beschikt de elektrische crossover verder over dode hoek signalering en een achteruitrijcamera. Die laatste kun je goed gebruiken, want hoewel het zicht rondom redelijk is, tref je over jouw schouder een forse dode hoek aan.
Gebruiksgemak
De Chinese auto’s die tot nog toe de oversteek waagden, staken slecht in elkaar: ze hadden aan de buitenzijde bijvoorbeeld lelijke pasnaden en de interieurs waren opgetrokken uit goedkope plastics. De MG is in dat opzicht een verademing: gooi een portier dicht en je hoort een geruststellend, zwaar geluid. De gebruikte kunststoffen zijn op sommige plekken nog hard, maar het geheel maakt een verzorgde indruk. Verwacht geen digitale klokkenwinkels: het dashboard van de ZS EV is nog klassiek van opzet, met traditionele bedieningsknoppen voor de belangrijkste functies. Het infotainmentsysteem dat er in zit, werkt traag en weerspiegelt hinderlijk in de zon. Verder missen we een aantal zaken, die we op Europese auto’s als vanzelfsprekend ervaren. Getint glas bijvoorbeeld, bekerhouders voor de achterpassagiers en een lichtje in de make-up spiegel.
Hoewel Renault de afgelopen jaren herhaaldelijk verbeteringen aan het interieur van de Zoe heeft doorgevoerd - zo spiegelde het dashboard in het begin hinderlijk in het raam - gaat het binnenste van de EV er met deze modelwissel zienderogen op vooruit. Voortaan heeft de Renault hetzelfde dashboard als de Clio. De gebruikte materialen zijn niet alleen mooier om te zien, maar ook fijner om aan te raken. Het infotainmentsysteem vertelt je waar de dichtstbijzijnde laadpunten zijn en als je de verwarming niet wilt voorprogrammeren, heb je altijd nog een speciale telefoonapplicatie tot je beschikking om de temperatuur vanachter je ontbijt alvast wat op te stoken.
Prijs
De Renault Zoe kwam in 2013 op de markt, in het kielzog van de Nissan Leaf en de stadsautodrieling van Mitsubishi en PSA. Binnen afzienbare tijd krijgt de Zoe er de nodige concurrenten bij. Behalve de MG klopt ook een nieuwe stadsautodrieling van het Volkswagen concern aan de deur. Opel en Peugeot komen daarnaast met elektrische uitvoeringen van hun Corsa en 208.
Hoewel de Zoe qua maatvoering niet een op een overeenkomt, zal hij toch met die EV’s moeten concurreren. Daarbij profiteert de Renault nog altijd van het feit, dat hij aan een regulier laadpunt sneller kan laden dan de rest. Ook de prijs is gunstig, hoewel je goed op moet letten of je de prijslijst met of zonder batterijpakket voor je hebt. Je kunt er bij de fabrikant namelijk ook voor kiezen om de accu’s er los bij te leasen, wat je minimaal € 74 per maand kost, bovenop de aanschafprijs van € 25.390. Inclusief batterijen rekent de dealer minimaal € 33.590. Voor de MG betaal je minimaal € 30.895. Dan zit er al van alles op en aan: een navigatiesysteem bijvoorbeeld, digitale radio en een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting. Verder is MG scheutig met de verstrekte garantie op het batterijpakket: de termijn luidt 8 jaar of 150.000 kilometer. Voor 2 mille extra word je de eigenaar van het door ons gereden topmodel, dat onder andere over een panoramadak en lederen bekleding beschikt. In vergelijking met de Zoe houd je dan nog steeds geld over, terwijl de MG daarnaast een stuk groter is.
Winnaar
De Zoe is een icoon onder de hedendaagse EV’s en Renault heeft ‘m alweer ietsje beter gemaakt. Maar ondanks dat fraaie interieur en de grotere reikwijdte blijft het voor dit geld een kleine auto. Het binnenste van de MG is misschien wat meer ‘recht toe, recht aan’ vormgegeven, maar je kunt er wel een boel extra spullen in kwijt. Bovendien komt de hoge zitpositie beter tot zijn recht achter het stuur van de Chinees dan van de Fransman, al is de Renault na een nachtje laden altijd weer vol en kom je verder op een lading stroom.
Zo valt er voor beide testkandidaten wat te zeggen, maar onder de streep is het de MG die de belangrijkste pluspunten scoort. Want we hebben het nog niet eens gehad over de rijkere veiligheidsuitrusting en het vriendelijke prijskaartje!
Bekijk ook onze rijtesten van de afzonderlijke testkandidaten:
MG ZS EV Luxury
Renault Zoe R135 Edition One