Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Dacia Sandero Stepway vs. Hyundai Bayon

30 juli 2021 Is Dacia tegenwoordig meer dan een voordelig prijskaartje?

Dacia heeft zich lange tijd louter als budgetmerk geprofileerd, maar biedt inmiddels serieus tegenstand in de segmenten waarin de fabrikant operationeel is. Zoals dat van de kleine crossovers, waar de Sandero Stepway de fonkelnieuwe Hyundai Bayon op zijn pad treft.

Ruimte

De Bayon is net als de Dacia gebaseerd op een bestaand model. In het geval van de Hyundai gaat dat om de i20. De crossover is echter 5 centimeter hoger en maar liefst 14 centimeter langer. Hoewel de wielbasis gelijk bleef, resulteert dat wel in een grotere kofferbak: met een inhoud van minimaal 321- en maximaal 1.205 liter past er tot wel 59 liter extra bagage achterin. De Stepway staat weliswaar hoger op zijn bandjes dan de Sandero waarvan hij is afgeleid, maar de afmetingen zijn min of meer gelijk. Met de achterbank overeind is de kofferbak van de Dacia fractioneel groter dan die van de Hyundai, met een inhoud van 328 liter. Klap je de rugleuning neer, dan delft de Stepway het onderspit met een laadruimte van maximaal 1.108 liter. Goed om te weten is dat het instapmodel standaard beschikt over een LPG-installatie. Die keuze heeft echter geen invloed heeft op de beschikbare bagageruimte, want de gastank past precies op de plek van het reservewiel. De achterportieren van de Hyundai openen vrijwel haaks op de koets: dat vereenvoudigt de in- en uitstap. Niet dat je anders plaats tekort komt, want de been- en hoofdruimte achterin is imposant. Ook als volwassene met een bovengemiddelde lengte kun je achterin prima zitten. Als het moet zelfs met zijn drieën, want van een middentunnel is nagenoeg geen sprake. De hoofdruimte op de achterbank van de Stepway is dik in orde, maar de beenruimte is niet berekend op wie langer is dan gemiddeld.

Rijgedrag

In tegenstelling tot de i20 waarvan de Hyundai Bayon is afgeleid, beschikt de crossover standaard over een 100 pk en 171 Nm sterke, mild hybride aandrijflijn. Dat betekent dat de 1.0-liter driecilinder turbomotor assistentie krijgt van een extra grote startmotor: dat scheelt brandstof bij het optrekken en accelereren. Met datzelfde doeleinde heeft de Bayon ook een bijzonder koppelingspedaal. Dat zit namelijk niet mechanisch vast, maar werkt als een schakelaar. Wanneer je het pedaal intrapt, geef je de Hyundai als het ware het commando om voor jou te schakelen. Staat de auto in zijn versnelling en laat je het gas los, dan kan de Bayon eigenhandig besluiten om de zesbak in zijn vrij te zetten. Je ‘zeilt’ dan een stukje, wat ook brandstof bespaart.

Mooie techniek, maar het blijkt wel lastig om het aangrijpingspunt te bepalen; je rijdt geregeld hoog in de toeren weg. Bovendien zit er vertraging op de lijn, zeker bij het terugschakelen. Je voelt dan een schok door de auto gaan. Of je überhaupt iets overhoudt aan de pomp, valt te betwijfelen: de driepitter hangt gretig aan het gas. Zolang je ‘m op toeren houdt, tenminste! Onder de 3.000 toeren voelt de krachtbron wat futloos. Nu is de Hyundai natuurlijk geen racewagen, maar een gezinsauto: het onderstel is daar ook op afgestemd. De achterzijde is hooguit wat ‘springerig’ op korte oneffenheden. Verder valt op dat je bij deze Bayon niet op de bok, maar ín de auto plaatsneemt. Voor een hoge zitpositie hoef je hem dus niet te kopen, wat je op basis van zijn uiterlijk wel zou verwachten. Zijn voortreffelijke stoelen maken echter een hoop goed. De voorgaande Dacia Sandero Stepway gold niet bepaald als reisauto. De stoelen waren zo zacht, dat je er pijn in je rug van kreeg. Verder was het vanwege het ontbreken van een zesde versnelling knap rumoerig aan boord. Met de komst van een nieuwe modelgeneratie zijn een aantal van die aandachtspunten aangepakt. Zo heeft de B-segmenter standaard een zesbak en zit het meubilair een stuk beter. De 90 pk en 160 Nm sterke benzinemotor onder de kap is afkomstig uit de Renault Clio. Dat ze bij Dacia moderne motoren van hun moederbedrijf gebruiken, is geen nieuws: dat was al langer het geval. Ditmaal mochten de Roemenen echter ook het onderstel van de nieuwste Clio benutten. Minus de stugge vering en demping: de Sandero biedt nog het veercomfort waar Franse auto’s zo lang om bekend stonden. Het betekent wel, dat de koets van de Stepway knap bewegelijk is. De Sandero is nog altijd niet de stilste in zijn klasse, maar storend is de geluidsproductie niet. De driecilinder benzinemotor reageert alert op het gaspedaal en schakelen gaat soepel. Alleen de besturing werkt wat gevoelloos.

Verbruik

Behalve de door ons gereden benzinemotor kun je bij de Hyundai-dealer ook terecht voor een 120 pk sterke variant. Dat betreft eveneens een mild hybride aandrijflijn, alleen is die in dit geval altijd gekoppeld aan een zeventraps automaat. Caravanbezitters worden er niet wijzer van; het trekgewicht blijft precies hetzelfde. De importeur geeft voor onze testauto een fabrieksverbruik op van 1 op 19,2. In de dagelijkse praktijk kwamen wij tot een score van 1 op 17,6. Beide motorvarianten van de Stepway zijn in deze rijtest inmiddels al aan bod gekomen. Desgewenst kun je in het geval van de door ons gereden benzinevariant nog kiezen voor een traploze automaat. Dacia geeft voor de handgeschakelde testauto een fabrieksverbruik op van 1 op 17,9. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 16.

Veiligheid

Het glasoppervlak van de Dacia is relatief groot; alleen over je schouder kamp je nog met een dode hoek. Optioneel is er gelukkig een achteruitrijcamera verkrijgbaar. Op de optielijst vinden we ook een aanvullend rijhulpsysteem in de vorm van dode hoek bescherming. Een noodremsysteem behoort tot de standaarduitrusting, al betreft het wel een uitgeklede variant: de Dacia stopt niet zelfstandig voor fietsers of voetgangers. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Hyundai is een stuk uitgebreider. Iedere Bayon heeft actieve rijstrookassistentie aan boord, evenals verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning, een grootlichtassistent en een noodremsysteem dat voetgangers én fietsers detecteert. Bovendien geeft de Hyundai een seintje wanneer jouw voorganger wegrijdt, maar jij even niet op zit te letten. Op de optielijst vinden we verder adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer, zowel aan de voor- als achterzijde van de Bayon. Daarnaast heeft de crossover hele grote buitenspiegels. Je voelt al die hulpsystemen wel werken in het stuurwiel, ook wanneer daar geen reden toe is. En zet je ze uit - wat in een menu van het infotainmentscherm dient te gebeuren, zodat je even niet op de weg kunt letten - dan schakelt de Hyundai ze de volgende rit gewoon weer in! Erg vervelend.

Gebruiksgemak

Nog niet eens zo lang geleden zat de raambediening bij een Dacia op het dashboard en viel het stuur alleen in hoogte te verstellen. Dergelijke kostenbesparingen behoren gelukkig tot het verleden. De door ons gereden Stepway beschikt zelfs over een in hoogte verstelbare bagagebodem! Doen hoor, anders zit je met een aanzienlijke tildrempel. We treffen wel meer handigheidjes aan. Zoals een keur aan haakjes, om je boodschappentassen op te hangen. Alleen in de kofferbak zitten er al vier, maar je vindt er ook eentje in de voetenbak van de bijrijder. Een speciale vermelding is er voor de dakrails. Die lijken alleen voor de sier op de Dacia te zitten, maar bestel je het duurste uitrustingsniveau – de Roemenen leveren de Stepway in twee smaken – dan tover je de accessoire met een beetje schroeven om tot een volwaardig imperiaal. De draagcapaciteit is 80 kilogram.

De Hyundai kan daar eigenlijk alleen een stel ‘gadgets’ tegenover stellen, zoals een digitaal instrumentarium en een jukebox vol met sfeergeluiden, verstopt in het infotainmentsysteem. Nou vooruit, de Bayon heeft ook een hoger trekgewicht. Al valt dat verschil – 1.110- om 1.100 kilogram – te verwaarlozen.

Prijs

De Dacia Sandero is met een vanafprijs van € 13.940 nog altijd een van de voordeligste modellen die je in Nederland nieuw kunt kopen. Toch kiest meer dan de helft van de kopers voor de door ons gereden Stepway-variant: die heeft een vanafprijs van € 16.740 – of 309 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease – en biedt voor zijn meerprijs vooral een robuuster uiterlijk. Bovendien profiteer je van standaard airconditioning; die ontbreekt op de goedkoopste reguliere Sandero. Hyundai laat zien dat het best iets uitgebreider kan. Sowieso heeft elke i20 - het model waarop de Bayon is gebaseerd - een handbediende airco aan boord. Kies je voor de crossover, dan krijg je voor minimaal 21.695 euro - of € 349 per maand - een krachtiger motor, extra binnenruimte én een drietal rijhulpsystemen cadeau. Onze testauto’s is een handgeschakelde Premium en die komt op € 26.695, inclusief zaken als stoelverwarming, een dikke stereo en een glimmende grille. De aan ons verstrekte Sandero Stepway is natuurlijk ook niet het instappertje, met zijn tweekleurige interieur, parkeersensoren en Apple CarPlay. Voorzien van een gewone benzinemotor komt onze testauto op € 18.440; ruim 8 mille minder dan de Bayon!

De Koreanen stellen daar extra fabrieksgarantie tegenover: 5- in plaats van 3 jaar, waarbij Hyundai ook nog eens werkt met vrije kilometers. Kies je overigens voor een Sandero Stepway op LPG,  dan krijg je van de importeur voor onbepaalde tijd twee jaar extra fabrieksgarantie, waarmee je ook in de Dacia profiteert van een garantietermijn van 5 jaar.

Winnaar

Een kleine crossover maken, hoeft niet ingewikkeld te zijn. Kijk maar naar Dacia! De Fransen namen hun reguliere B-segmenter, monteerden een stel dakdragers en een paar uitgebouwde wielkasten en ‘voila’: hun Sandero Stepway was klaar voor de verkoop. Hyundai heeft iets meer werk van de Bayon gemaakt: ook die crossover is gebaseerd op een kleine gezinsauto - de Hyundai i20 - en hoewel je dat goed kunt zien, heeft de kleine semi-terreinwagen tóch een eigen gezicht. Alleen staat daar wel een steviger prijskaartje tegenover. Hoewel: als dit vergelijk iéts aantoont, dan is het wel dat Dacia het niet meer alleen van zijn aantrekkelijke prijskaartje hoeft te hebben. De Sandero Stepway smoelt goed, rijdt prima, biedt voldoende interieurruimte en een volwassen uitrusting, al gooit de de Roemeen qua rijhulpsystemen nog altijd geen hoge ogen. Dat de Dacia de Hyundai zo dicht kan naderen, illustreert treffend welke stappen het merk de afgelopen tijd heeft gemaakt. Ondank de modernere techniek, de extra binnenruimte en garantie die je bij Hyundai krijgt, gunnen we de Sandero Stepway de overwinning.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Dacia Sandero Stepway
Hyundai Bayon

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Dacia Sandero Stepway en Hyundai Bayon.