Dubbeltest Kia EV6 vs. Polestar 2
17 december 2021 De Polestar rijdt het meest dynamisch, maar de Kia is sneller weg aan de laadpaal
Iedere euro is er één, nu je ook voor een elektrische auto steeds meer bijtelling betaalt. De Kia EV6 en Polestar 2 kun je zo duur maken als je zelf wilt, met de keuze uit verschillende batterijgroottes en aandrijfvormen. Welke EV valt in dat geval te prefereren?
Ruimte
De Polestar mag dan een sedan lijken; in werkelijkheid heeft de EV een grote vijfde deur. De kofferbak is minimaal 405- en maximaal 1.095 liter groot. Voorin kun je nog eens 35- tot 41 liter aan bagage kwijt. Polestar is een volle dochteronderneming van Volvo: de 2 is dan ook gebouwd op dezelfde bodemgroep als de XC40. Dat kun je vooral op de achterbank goed merken: de XC40 is eveneens met traditionele verbrandingsmotoren leverbaar. Sommige versies hebben vierwielaandrijving. De daarvoor benodigde middentunnel is in de Polestar ‘loos’ en zit dan ook behoorlijk in de weg. Bovendien valt de hoofdruimte tegen, omdat de daklijn weliswaar is verlaagd, maar de 2 nog steeds de bodemvrijheid heeft van de semi-terreinwagen waarvan hij is afgeleid. Wanneer je beide EV’s naast elkaar zet, lijkt de Kia een stuk meer auto dan de Polestar. Maar dat is optisch bedrog: alleen de wielbasis is daadwerkelijk groter. Dat scheelt bijna 20 centimeter in het voordeel van de EV6, waar zowel de achterpassagiers als hun bagage van profiteren. De kofferbak heeft een inhoud van 480- tot 1.260 liter en dan rekenen we de maximaal 52 liter grote ‘frunk’ nog niet eens mee. Ondanks een verstelbare rugleuning van de achterbank is de hoofdruimte voor lange volwassenen beperkt. Tenminste: wanneer je kiest voor de door ons gereden GT-Line, die automatisch over een glazen dak beschikt.
Rijgedrag
Met de komst van de EV6 krijgt de Polestar 2 een koekje van eigen deeg. Het is nog maar een jaar geleden dat de Zweeds/Chinese EV het enige alternatief vormde voor de Tesla Model 3. Nu wordt hem zélf het vuur aan de schenen gelegd. Op basis van het uiterlijk van de Kia verwacht je wellicht een sportwagen. Dat is ook zeker het gevoel dat de auto achter het stuur oproept, met een lange neus die zich voor je uitstrekt. De EV6 is ook nog eens achterwielaangedreven, maar met 229 pk en 350 Nm koppel in combinatie met een leeggewicht van 1.900 kilogram kunnen we de Koreaan hooguit ‘vlot’ noemen. Door de bank genomen is het vooral een goede allrounder, met een communicatieve besturing en een onderstel dat het midden houdt tussen sportief en comfortabel. Er kan ook gewoon een aanhanger achter, van maximaal 1.600 kilogram. De door ons gereden Polestar is voorwielaangedreven. Zijn enkele elektromotor is goed voor 231 pk en 330 Nm koppel. Daarmee levert de sedan soortgelijke prestaties als de Kia. De Polestar weegt alleen wel 100 kilogram extra. Zijn trekgewicht ligt met 1.500 kilo juist iets lager. Ook de rijbeleving is anders. Kijk je in de EV6 uit over een lange neus; in de 2 zit je voor jouw gevoel met je kont op de grond. Verder zijn vering en demping een stuk stugger. Dat is misschien minder fijn op een klinkerweg, maar in een snelle bocht weet je niet wat je meemaakt: de Polestar gaat als op rails de hoek om! Je voelt de carrosserie nauwelijks bewegen, maar je hebt helaas ook niet in de gaten wat de voorwielen doen: de besturing is nogal doods. Daarnaast komt de uit de kluiten gewassen middenconsole wel érg dichtbij; achter het stuur van de Kia heb je meer ruimte om je heen.
Verbruik
De Kia is leverbaar met verschillende batterijgroottes, die variëren van 58- tot 77,4 kWh. Wij reden onze actieradiusproef met een achterwielaangedreven EV6 met het grootst mogelijke accupakket. Bij vertrek werd ons door de boordcomputer een rijbereik beloofd van 386 kilometer. Na 230 daadwerkelijke kilometers konden we volgens de Kia nog 194 kilometer verder rijden. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg tijdens onze rit 17,2 kWh per 100 kilometer. Ook de Polestar wordt verkocht met een ‘kleine’ en ‘grote’ batterij: de ene heeft een inhoud van 64 kWh, de ander van 78 stuks. Dat zijn in beide gevallen meer accucellen dan waarvoor je bij Kia terecht kunt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je er ook verder mee komt. Onze testauto heeft net als de EV6 het grootst mogelijke batterijpakket aan boord en voordat we van Den Haag naar Lelystad vertrokken, leek dat zijn vruchten af te werpen: de actieradius bedroeg op dat moment 450 kilometer. Bij terugkomst waren er daarvan nog 180 over, bij een gemiddeld stroomverbruik van 19,3 kWh per 100 kilometer.
Veiligheid
Bij Polestar zijn de belangrijkste rijhulpsystemen standaard aan boord. Er moet echter worden bijbetaald voor dode hoek bescherming, een waarschuwing voor kruisend verkeer en adaptieve cruise control. Die laatste twee hulpsystemen zitten bij Kia bij de vanafprijs inbegrepen. Je dode hoek houd je bij de EV6 in de gaten met behulp van een stel camera’s onder de buitenspiegels. Het beeld daarvan verschijnt op het dashboard wanneer je richting aangeeft. De Koreanen rekenen verder een meerprijs voor een head-up display en snelwegassistentie. Een blikvanger is de 360 graden camera aan boord van de EV6. Die biedt desgewenst een driedimensionale weergave van de auto zelf: mooi én handig!
Gebruiksgemak
De EV6 heeft een futuristisch interieur, met een digitale klokkenwinkel en stoelen die afkomstig lijken uit een ruimteschip. Die blijken echter onverwacht praktisch, want je kunt eenvoudig jouw jas aan de rugleuning ophangen. Bovendien zitten er USB-aansluitingen aan de zijkant van het meubilair. Hoe modern het interieur van de Kia ook mag ogen, het is wel erg druk allemaal. Aan boord van de Polestar heerst rust: de belangrijkste functies vind je in het centrale aanraakscherm, dat zich intuïtief laat bedienen. Kies je voor het ‘Barley’ nappaleder uit onze testauto, dan wordt het interieur verder aangekleed met fraaie houten accenten. Zelf word je overigens uitgekleed, want de optie kost € 4.500. Dat is meer dan je bij Polestar moet bijbetalen voor een 2 met een grotere batterij! De maximale laadsnelheid van de EV6 bedraagt 240 kW, tegenover 180 stuks voor de Polestar. Dat scheelt alleen al 20 minuten wachten aan de snéllaadpaal. Laat staan, wanneer je beide EV’s aan een regulier laadpunt van stroom voorziet. De duurdere uitvoeringen van de Kia kunnen ook andere elektrische apparaten opladen. Het duurt misschien even, maar in geval van nood zóu je de Polestar vol kunnen gooien met stroom uit de EV6. De Zweeds/Chinese EV heeft geen spaarstand of een 'selectieve' klimaatcontrole, die op verzoek alleen het gedeelte koelt of verwarmt waar de bestuurder heeft plaatsgenomen. Zulke functionaliteiten biedt de Kia wel en dat maakt, dat de EV6 zo efficiënt met zijn stroom omspringt. Wat de Koreaan dan weer niet heeft, is een ‘slim’ navigatiesysteem. Stel dat je met de Polestar naar Parijs wil, dan stippelt de EV een route voor jou uit, compleet met laadstops. In de EV6 moet je dat nog zelf uitzoeken.
Prijs
In de prijscategorie rond € 45.000 koop je hoofdzakelijk crossovers met een stekker. Hoewel de Kia en Polestar net zo goed een kruisbestuiving zijn - ze staan allebei wat hoger op hun pootjes, omdat de benodigde batterijen schuilgaan onder de inzittenden - komen de EV’s dicht in de buurt van een traditionele gezinsauto. De Kia EV6 heeft een vanafprijs van € 44.595. Dat is al tien mille meer dan het drempelbedrag om komend jaar voor een gunstige bijtelling in aanmerking te komen. Een vierwielaangedreven EV6 kost je nóg eens 10.000 euro extra. Je profiteert dan weliswaar van meer vermogen, maar komt minder ver op een lading stroom. Hetzelfde zien we gebeuren bij de Polestar 2. Met vierwielaandrijving en een extra elektromotor gaat -ie weliswaar het hardst, maar je staat ook al snel weer bij de laadpaal. Bovendien moet je minimaal 54 mille overmaken om er eentje te kunnen rijden. Een voorwielaangedreven Polestar 2 rijd je al vanaf 46.000 euro. Private leasen gaat uiteraard ook, maar is in beide gevallen niet goedkoop. Reken voor de Kia minimaal op een maandbedrag van € 579. De Polestar is met 639 euro in de maand nog een paar tientjes duurder.
Winnaar
De Kia EV6 is een van de meest gewilde elektrische auto’s van dit moment, maar dat wil niet zeggen dat de Koreaan de Polestar 2 overbodig maakt. Ondanks zijn ‘bonkige’ voorkomen is de Zweeds/Chinese sedan namelijk de meest dynamische van de twee, met meer rust aan boord en minder poespas. Dat de 2 daarnaast voor je uitdoktert waar je moet laden wanneer je een lange rit gaat maken, vinden we ook een pré. Alleen zul je met de Polestar vaker moeten laden en duren die laadstops ook langer dan bij de Kia. De EV6 biedt bovendien meer binnenruimte, extra fabrieksgarantie - 7- in plaats van 2 jaar - én ondanks een completere uitrusting is hij aanmerkelijk voordeliger: volgehangen met allerlei extra’s komt de door ons gereden Polestar op een kleine 65 mille. De Kia mag al mee naar huis voor 58.000 euro. Die optelsom maakt, dat de EV6 dit vergelijk wint.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia EV6 en Polestar 2.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Kia EV6 RWD GT-Line
Polestar 2 Long Range Single Motor