Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Hyundai Tucson HEV vs. Peugeot 3008 PHEV

18 mei 2021 De Peugeot is zuiniger, maar de Hyundai biedt meer garantie

De Hyundai Tucson treft in het compacte crossover segment vooralsnog alleen gefacelifte concurrenten op zijn pad. De Peugeot 3008 mag aantonen, of een opfrisbeurt genoeg is om de kersverse Koreaan op afstand te houden.

Ruimte

Met de vierde generatie van de Tucson introduceert Hyundai een van de grootste crossovers in dit deel van de markt. Dat geldt zowel voor de ruimte op de achterbank als de inhoud van de kofferbak. Om met dat laatste te beginnen: de bagageruimte van de Tucson is minimaal 616- en maximaal 1.795 liter groot. Daar moeten we overigens wel een kleine kanttekening bij plaatsen, want de motorisering die je kiest, bepaalt bij de Koreanen hoeveel spullen je mee kunt nemen. De plug-in hybride heeft straks bijvoorbeeld 40 liter minder bagageruimte. Op de achterbank zijn zowel de been- als hoofdruimte overvloedig, met dank aan een verstelbare rugleuning. De middentunnel pakt bescheiden uit, zodat je achterin in ieder geval drie kinderen naast elkaar kwijt kunt. Het ruimteaanbod van de Peugeot is in orde, maar de Franse semi-terreinwagen is zeker niet de ruimste in zijn klasse. Op de achterbank komt het uiteinde van de middenconsole zó ver het interieur binnen, dat je op de middelste zitplaats eigenlijk geen passagier kwijt kunt. Links en rechts kunnen ook lange volwassenen goed zitten. De kofferbak van deze stekkerhybride is een heel stuk kleiner dan die van een reguliere 3008; dat scheelt tot wel 125 (!) liter. Reken op minimaal 395 liter met de rugleuning van de achterbank overeind en 1.482 stuks met alles plat.

Rijgedrag

Je kunt van de Hyundai vinden wat je wilt, maar de nieuwe Tucson valt wel op! Neem het bijzondere front, dat aan de kop van een insect doet denken. Die beesten hebben vaak niet één paar ogen, maar wel acht: dat effect geven de koplampen ook, nu ze opgesloten zitten in de grille. Het is vermoedelijk het eerste dat vrienden en familie zal opvallen wanneer je deze Hyundai gaat showen. Als bestuurder merk je iets anders en dat heeft alles te maken met de vormgeving van het dashboard. Het instrumentarium komt namelijk niet boven de raamlijn uit. Wanneer je langer bent dan gemiddeld, moet je daardoor geregeld wegkijken van het verkeer. Daarnaast accentueert zo’n hoge zit de koetsbewegingen die de Hyundai maakt, met name tijdens het optrekken en afremmen. Gelukkig maakt de hybride aandrijflijn een hoop goed, want met 230 pk en 350 Nm vormen de benzine- en elektromotor letterlijk een sterk team. Beide krachtbronnen geven het stokje naadloos aan elkaar over, geholpen door een zestraps automaat. Al is de 1.6-liter viercilinder niet bepaald fluisterstil: de conventionele brandstofmotor zet tijdens het accelereren een dusdanige keel op, dat je het gesprek met je bijrijder moet onderbreken.

Opmerkelijk zijn de beschikbare rijstanden op de Tucson: je hebt de keuze uit sparen of sporten. Normaal doen is er in de Hyundai niet bij. Maar dat is er van buiten natuurlijk ook wel een beetje aan af te zien. Waar de Tucson een rijstand te weinig heeft, biedt de Peugeot er juist eentje teveel: de sportmodus hadden de Fransen wel weg mogen laten. Niet omdat je met een milieuvriendelijke auto niet zou mogen scheuren, maar omdat het verschil met de overige rijstanden maar klein is. Ook deze 3008 is geen misselijke jongen, met een gecombineerd vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. Ervaar je de Hyundai daadwerkelijk als snel; de Peugeot komt verre van levendig over. Geen wonder, want de crossover weegt ruim 1.700 kilogram: 200 stuks meer dan de Tucson! Bij tussenacceleraties merk je soms dat de – overigens voortreffelijke - achttraps automaat echt een stapje terug moet doen om de 3008 te laten versnellen. De besturing werkt ook licht en dat had dan weer niet gehoeven: je voelt daardoor nauwelijks wat zich onder de voorwielen afspeelt. In tegenstelling tot de Tucson is de Peugeot dan wel weer mooi stil.

Verbruik

Hyundai verkoopt de Tucson uitsluitend met elektrische ondersteuning, of het nu gaat om een stekker- of een mild hybride. Da’s een uitvoering met een iets grotere startmotor, om bijvoorbeeld te assisteren tijdens het optrekken. De elektromotor uit onze testauto kan de Tucson ook daadwerkelijk op eigen kracht voortbewegen, tot op de snelweg aan toe. Op het dashboard kun je precies zien welke krachtbron voor de aandrijving zorgt. Wij kwamen tot een gemiddeld testverbruik van 1 op 15,4, wat voor zo’n grote auto natuurlijk niet verkeerd is.

Voor het geld van een ‘gewone’ hybride koop je bij Peugeot een plug-in hybride. De 3008 HYbrid heeft een batterijpakket van 13,2 kWh groot, op papier goed voor een elektrisch rijbereik van 56 kilometer. In de praktijk zul je dat niet halen, maar wanneer je bedenkt dat de gemiddelde Nederlander op 35 kilometer afstand van zijn werk woont, zóu het moeten lukken om te forensen zonder een druppel benzine te verbruiken. Het is wel zaak om op kantoor meteen weer een laadpaal op te zoeken, want het scheelt nogal of je met een volle- of een lege set accu’s rondrijdt. Gebruik je zo’n stekkerhybride zoals -ie bedoeld is, dan is een brandstofscore van 1 op 22 haalbaar. Laat je de laadkabel achterin liggen, dan moet je eerder rekening houden met 1 op 13,9. Door de keuzehendel van de automaat in de ‘B’ van ‘Brake’ te zetten, kun je remenergie terugwinnen om het batterijpakket onderweg al bij te laden. Daarnaast beschikt de Peugeot over een aantal keuzemogelijkheden, speciaal bedoeld voor deze semi-elektrische variant. Zo kun je bijvoorbeeld stroom bewaren of de benzinemotor inschakelen als aggregaat.

Veiligheid

De Hyundai is zo’n auto waarvoor de verjaardagsvisite nog naar buiten gaat. Niet zozeer vanwege zijn uiterlijk, maar om een van de beschikbare rijhulpsystemen. De duurste uitvoeringen van de Tucson beschikken namelijk over een wel heel bijzondere dode hoek bescherming. De semi-terreinwagen gebruikt de camera’s onder de buitenspiegels om óp het digitale dashboard te laten zien wat zich in je dode hoek bevindt. De lenzen van die camera’s hebben een dusdanige groothoek, dat je er soms meer aan kunt zien dan in de buitenspiegels zelf!

Zo enthousiast als we zijn over dit hulpsysteem, zo ergerlijk vonden we de rest van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Onze testauto beschikt over een fileassistent, die autonoom rijden binnen jouw rijbaan toestaat. Laat je daadwerkelijk het stuur los, dan klinkt er al gauw een waarschuwingsgeluid. Die indringende piep hoor je echter ook, wanneer je jouw handen wél gewoon aan het stuur houdt! Sowieso voel je de verschillende hulpsystemen nadrukkelijk ‘werken’ in de stuurinrichting. Om die functies uit te schakelen, moet je een menustructuur in: iets wat we tijdens het rijden liever niet doen. De Peugeot heeft standaard een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning aan boord. Hoe hoger het uitrustingsniveau, hoe meer reddende engeltjes je op jouw schouder hebt. Aan de beschikbare hulpsystemen kun je overigens wel merken dat de 3008 alweer een paar jaar oud is. De Hyundai waarschuwt bijvoorbeeld voor kruisend verkeer, maar die mogelijkheid bieden de Fransen niet. De Koreanen zagen schijnbaar geen heil in een infraroodcamera. Die kun je op de Peugeot dan weer wél krijgen.

Gebruiksgemak

Na maximaal 4 uur is het batterijpakket van de 3008 weer vol. Overigens kun je ook in 2,5 uur klaar zijn, maar dan moet je eerst voor 300 euro een krachtiger boordlader mee bestellen. De door ons beproefde Hyundai rijdt uit zichzelf op stroom en er mag ook nog eens een zwaardere aanhanger achter dan bij Peugeot: 1.650- om 1.250 kilogram. Ze hebben allebei een kofferklep die zonder handen open gaat, de achterbank klap je neer vanuit de kofferruimte en de kinderen hebben ieder hun eigen stroompunt. Allemaal zaken waar de Fransman eerder mee was dan de Koreaan, dus in zekere zin is de Tucson wel schatplichting aan de 3008. Ook wat het ’t fraaie instrumentarium aangaat!

Tijdens de facelift heeft Peugeot ook het binnenste van de 3008 bijgepunt, waarbij vooral het grotere infotainmentsysteem in het oog springt. De bediening vraagt enige gewenning, maar het ziet er allemaal prachtig uit. De Hyundai heeft heel veel knopjes, maar gelukkig bedien je de radio en de klimaatcontrole nog separaat. In de 3008 moet je ook daar een menu voor in! Leuk ook om te zien dat de ‘Driver Only’-functie die de Koreanen voorheen op hun volledig elektrische modellen leverden, nu ook beschikbaar komt voor brandstofversies. Of je nu stroom gebruikt of benzine: het scheelt toch wanneer niet de gehele auto hoeft te worden gekoeld of verwarmd.

Prijs

Vanaf juni staat de Tucson met stekker bij de dealer. De importeur had het aanvankelijk over het voorjaar, maar dat wordt een paar maanden later. Op het moment van schrijven kun je bij de Hyundai-dealer terecht voor een mild- of reguliere hybride. De voordeligste Tucson kost je € 34.995, waar een gefacelifte 3008 je minimaal € 36.730 kost. Met stekker bedraagt de vanafprijs € 44.780. De Koreanen bieden tegen een lagere prijs een sterkere motor, een rijkere uitrusting én meer fabrieksgarantie op de koop toe. Namelijk 5- in plaats van 2 jaar.

De Peugeot is leverbaar met voor- of vierwielaandrijving. Er bestaat ook een zevenpersoons variant van, die overigens niet met stekker verkrijgbaar is. Kijken we naar onze testauto’s, dan is de Fransman voordeliger dan de gereden Koreaan. Dat is een zogenaamde Premium Sky-uitvoering, waarvoor de Hyundai-dealer minimaal € 46.295 verlangt. Zaken als een panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen en een 360 graden camera zijn in dat geval standaard aan boord. De 3008 stelt daar mooie grote wielen en halfleren bekleding tegenover. Ga je private leasen dan moet je voor de 3008 rekening houden met een vanafprijs van € 574 per maand. Voor de Tucson ligt dat maandbedrag met 499 euro een stuk lager, al rijd je voor dat geld nog geen stekkerhybride.

Winnaar

Peugeot biedt met de 3008 voor elk wat wils. Je kunt hem kopen met of zonder stekker, maar ook met voor- of vierwielaandrijving én er bestaat zelfs een zevenzitter van. De Tucson-koper kan alleen kiezen uit de gewenste motorisering en hoewel -ie er wel aan komt, zit daar vooralsnog geen stekkerhybride bij. Wanneer dat moment aanbreekt, ziet het er echter somber uit voor de Peugeot. De Tucson is nu al veiliger, krachtiger en ruimer dan de 3008 en bovendien krijg je bij de Koreanen 3 jaar extra fabrieksgarantie. Vooruit; de hybride Hyundai is een tikje minder zuinig. Maar dan moet je in de Peugeot wel braaf blijven stekkeren, anders verdwijnt ook dat voordeel naar de achtergrond. Een afgetekende overwinning voor de Tucson dus!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Tucson en Peugeot 3008.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Hyundai Tucson
Peugeot 3008