Aanbod elektrische personenbussen neemt toe
26 november 2021 300 kilometer rijbereik is geen probleem (de aanschafprijs nog wel)
De elektrische personenauto is inmiddels gemeengoed, maar hoe zit dat met personenbusjes op stroom? Wij deden een kleine marktverkenning.
Het is niet eens zo lang geleden dat elektrische personenbussen alleen in Arnhem rondreden en voor hun aandrijving gebruik maakten van een stroomafnemer. Pas dit jaar deden reguliere elektrische personenbusjes hun intrede. Momenteel gaat het nog om een handvol modellen, veelal afkomstig van hetzelfde concern. Maar d’r zitten er heel wat meer aan te komen!
Stellantis introduceerde in 2021 elektrische personenvarianten van zowel de Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Peugeot Partner en Toyota ProAce. In de nabije toekomst komt daar nog de Fiat Ulysse bij. Het Chinese Maxus heeft ook een personenbus op stroom in diens modellengamma. En dan is er nog Mercedes, dat in dit deel van de markt het spits afbeet met de EQV.
Sloot belasting
Stuk voor stuk middelgrote bussen, geschikt voor 5- tot 9 personen, met een vanafprijs van dik 30 mille of meer. Buiten de BTW! Voor particuliere kopers komt daar dus nog een sloot belasting bovenop. Deze modellen zijn dan ook primair bedoeld voor mensen die voor hun beroep passagiers vervoeren. Zelfstandige ondernemers hoeven geen BTW te betalen en komen in aanmerking voor allerhande subsidies.
Vorig jaar keken we al hoe het gesteld was met elektrisch aangedreven bedrijfswagens. We kwamen toen tot de conclusie dat er inmiddels voor ieder formaat wel een alternatief op stroom beschikbaar was, maar dat die modellen kampen met een beperkte actieradius en -laadsnelheid. Bovendien zijn veel van dit soort busjes begrensd.
Hogere snelheid
Dat is niet aan de orde bij de elektrische personenbussen die je nu al kunt kopen. Die laden met 100 kW of meer en komen op een lading stroom tot wel 300 kilometer ver. In de dagelijkse praktijk! Daarnaast kun je ongeacht het moment van de dag prima met het overige verkeer meekomen, al heeft een hogere snelheid natuurlijk wel gevolgen voor jouw rijbereik.
In de begeleidende video nemen we een aannemersbus van Toyota en een luxe personenvervoerder van Mercedes onder de loep. Dergelijke uitvoeringen zijn onderling slecht vergelijkbaar, maar wat wel opvalt, is dat je zowel in de Toyota als Mercedes jouw mobiele telefoon niet kunt opladen vanaf de achterbank. Bovendien is zo’n achterbank neerklappen er in geen van beide gevallen bij: wanneer je een keertje geen mensen, maar spullen wilt meenemen, zal je het complete meubilair moeten uitnemen (!).
Miljoen kilometer garantie
De Japanners verstrekken een ongekende hoeveelheid garantie op de benodigde batterijen: tot een miljoen kilometer, zolang je de ProAce Verso maar netjes voor zijn onderhoudsbeurten bij de Toyota-dealer blijft brengen. Dat verklaart waarom je voor de Toyota duizenden euro’s meer betaalt dan voor zijn vrijwel identieke broers en zussen uit de Stellantis Groep. Ook de Mercedes heeft een unieke eigenschap: het navigatiesysteem van de EQV stippelt zelf de meest efficiënte route uit, wanneer je een langere rit gaat maken. Inclusief laadstops, dus daar hoef jij je voor vertrek niet in te verdiepen.
Komend jaar moeten er betaalbaardere alternatieven op de markt verschijnen. Personenbusjes die een slagje kleiner zijn, en interessanter voor particulieren. Opnieuw is het Stellantis dat dergelijke busjes op de markt brengt. De Citroën ë-Berlingo bijvoorbeeld. Volkswagen heeft de ID.Buzz in de coulissen klaar staan: een volledig elektrische opvolger van de iconische oer-Transporter.
Er komt echter ook concurrentie uit onverwachte hoek. Een nieuwkomer als XBus bijvoorbeeld: een Duitse firma, wiens eerste model uitkomst moet bieden voor grote gezinnen die elektrisch willen gaan rijden. Aan de richtprijs zal het in ieder geval niet liggen: 22 mille, inclusief BTW.
Verbruiksronde i.s.m. ANWB Automaatje
De ANWB autoredactie rijdt met iedere elektrische auto een vaste verbruiksronde, die voert van het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag naar Lelystad Airport en weer terug. Om in je eentje in zo’n grote bus te gaan zitten, levert geen realistische scores op. Daarom schakelden we de hulp in van een zevental vrijwilligers van ANWB Automaatje. Dat is een vervoersservice, die senioren door heel Nederland helpt mobiel en actief te blijven. Wil jij je ook inzetten voor senioren in jouw leefomgeving? Lees dan meer over dit mooie initiatief.
Bekijk ook onze rijtesten van de in dit artikel besproken, elektrische personenbussen:
Mercedes EQV
Toyota ProAce Electric
Lees meer over elektrisch rijden