Test: Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Peugeot 3008, MG EHS PHEV
1 oktober 2021 De nieuwe Nissan Qashqai en zijn uitdagers
De Nissan Qashqai is al jaren een lichtend voorbeeld als het gaat om een middenklasse SUV. Maar de concurrentie zit hem inmiddels dicht op de hielen. De Japanners hebben daarom hun succesnummer vervangen door een gloednieuwe, derde generatie.
Bijna vijftien jaar geleden was de Nissan Qashqai de grondlegger van een type auto dat inmiddels heel gewild is: de SUV (sports utility vehicle). Dat is een auto met het uiterlijk van een terreinauto, de ruimte van een MPV en het prijskaartje van een populaire middenklasse hatchback.
De keuze is inmiddels groot. Wij zetten drie concurrenten naast de gloednieuwe derde generatie van de Qashqai, die je nog steeds mag beschouwen als het grote voorbeeld. Of heeft de concurrentie hem overtroffen? Het gaat om de volgende vier auto’s:
Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 Xtronic Tekna Plus: € 47.840
Vanafprijs en private lease: € 33.540, € 449 p/mnd
- Garantie: 3 jaar / 100.000 kilometer
- Motor: 1,6-liter viercilinder benzinemotor, mild hybride, 180 pk en 250 Nm
- Veiligheid: actieve rijstrookassistentie, grootlichtassistent, noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, verkeersbordherkenning, dodehoekbescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de voorzijde standaard. Een file-assistent, 360 gradencamera en een head-up display zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
- Bagageruimte (normaal / bank weggeklapt): 504 liter / 1447 liter (vierwielaandrijving kost je een kleine 30 liter aan opbergruimte)
Meer informatie over de Nissan Qashqai
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V MHEV 7DCT Premium : € 43.995
- Vanafprijs en private lease: € 34.995, € 489 p/mnd
- Garantie: 5 jaar / geen kilometerbeperking
- Motor: 1,6-liter viercilinder benzinemotor, mild hybride, 150 pk en 250 Nm
- Veiligheid: actieve rijstrookassistentie, grootlichtassistent, noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsherkenning zijn standaard. Adaptieve cruisecontrol, een waarschuwing voor kruisend verkeer, dodehoekbescherming, een 360 gradencamera en file-assistent zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
- Bagageruimte (normaal / bank weggeklapt): 577 liter / 1756 liter (de reguliere hybride Tucson heeft een grotere kofferbak; dat scheelt 40 liter)
Meer informatie over de Hyundai Tucson
MG EHS Plug-in Hybrid Luxury: € 37.985
- Vanafprijs en private lease: € 34.985, € 489 p/mnd
- Garantie: 7 jaar / 150.000 kilometer
- Motor: 1,5-liter viercilinder i.c.m. elektromotor, PHEV (stekker), gecombineerd maximumvermogen en -koppel: 258 pk en 370 Nm
- Veiligheid: actieve rijstrookassistentie, grootlichtassistent, noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, verkeersbordherkenning, dodehoekbescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de voorzijde standaard. Een file-assistent, 360 gradencamera en een head-up display zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
- Bagageruimte (normaal / bank weggeklapt): 448 liter / n.n.b.
Meer informatie over de MG EHS
Peugeot 3008 Blue Lease GT PureTech 180 EAT8: € 46.150
- Vanafprijs en private lease: € 36.730, € 449 p/mnd
- Garantie: 5 jaar / geen kilometerbeperking
- Motor: 1,6 liter viercilinder benzine, géén hybride, 180 pk en 250 Nm
- Veiligheid: passieve rijstrookassistentie, noodremsysteem met camera, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsherkenning zijn standaard. Een noodremsysteem met camera en radar, dodehoekbescherming, grootlichtassistent, actieve rijstrookassistentie, een file-assistent, 360 gradencamera en infraroodcamera zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
- Bagageruimte (normaal / bank weggeklapt): 520 liter / 1482 liter
Meer informatie over de Peugeot 3008
Conclusie van onze test
De minst prettige
De auto die op papier de meeste punten scoort, is niet het model waaraan wij uiteindelijk de voorkeur geven. De MG EHS Plug-in Hybrid heeft de gunstigste prijs, de rijkste standaarduitrusting en het laagste brandstofverbruik. Maar het is tevens de auto waarin je het minste rijplezier beleeft en de minste verfijning voelt.
De sterkste trekhaak
Een andere kandidaat die het op papier erg goed doet, is de Nissan Qashqai. Die biedt een riante, aanvullende veiligheidsuitrusting en het hoogste trekgewicht in combinatie met een bijzonder aangenaam rijgedrag. Hij is alleen wel flink aan de prijs.
De duurste
Een andere auto die naar onze zin te veel moet kosten, is de Peugeot 3008. Uiteraard ben je er nog altijd zelf bij welk uitrustingsniveau je kiest, maar al in de basis is de Fransman de duurste van dit kwartet. Hij rijdt erg fijn en oogt fraai, maar aan de veiligheidsuitrusting kun je merken dat de 3008 niet meer de jongste is, ook al heeft hij tegenwoordig een vernieuwde snuit. Bovendien biedt-ie de minste interieurruimte.
De ruimste
De Hyundai Tucson blijkt van alle testkandidaten de ruimste. Of het nu gaat om koffers of passagiers: alles en iedereen past moeiteloos aan boord. En dan beschikt de Tucson ook nog eens over die geweldig duidelijke dodehoekbescherming! Dat neemt niet weg dat de Hyundai onderweg best rumoerig is, dat de krachtbron uit onze testauto vervelend fel op het gaspedaalreageert en dat de zitpositie wat wonderlijk aandoet.
Het gaat uiteindelijk tussen de Hyundai en de Nissan
De gloednieuwe Nissan Qashqai, ooit een revolutionair model, moet tegenwoordig hard knokken om binnen zijn deel van de markt aan de top te blijven. Maar dat lukt, zij het nipt. Want dankzij zijn gunstiger brandstofverbruik en lagere privateleasetarief kost de Nissan je maandelijks minder dan de Tucson. Geen glorieuze overwinning, maar evengoed winst!
Wat kosten ze?
De basisprijzen liggen redelijk dicht bij elkaar. De Hyundai en de MG kosten op een paar tientjes na beide 35 mille. De Peugeot 3008 heeft met € 36.730 de hoogste vanafprijs en de Qashqai met € 33.540 de laagste. Ga je deze auto’s private leasen, reken dan op een maandbedrag van € 489 voor de MG en de Hyundai en € 449 per maand voor de Nissan en de Peugeot.
Het heeft in alle vier gevallen echt zin te kijken wat het daaropvolgende uitrustingsniveau te bieden heeft. Je betaalt weliswaar meer, maar je krijgt veel meer auto voor je geld, en – niet onbelangrijk – de restwaarde wordt er een stuk beter door.
De kilometerprijs
De rekenmeesters van de ANWB hebben een kilometerkostprijs uitgerekend voor deze auto’s (dat wil zeggen op basis van de goedkoopste, zogenaamde instapversies) uitgaande van vier gebruiksjaren en een jaarlijkse kilometrage van 15.000. Dan blijkt diezelfde restwaarde vooral een rol te spelen in de kilometerprijs van de MG.
MG is een geheel nieuw merk in Nederland, met als gevolg dat het moeilijk in te schatten is wat de restwaarde van de EHS over vier jaar zal zijn. De afschrijving is derhalve hoog. Daarom komt de Chinees op een kilometerprijs van 56,2 cent (!) en maandelijkse kosten van € 702.
De Nissan Qashqai is het goedkoopst met een kilometerprijs van 41,6 cent en maandelijkse kosten van € 520. Voor de Hyundai Tucson luiden die cijfers 42,5 cent en € 531 en voor de Peugeot 44,5 cent en € 556. In alle gevallen is in die berekening rekening gehouden met zaken als afschrijving, onderhoud, banden, verzekering, motorrijtuigenbelasting en brandstof.
Voorkeur voor ruimte
Welke SUV moet je hebben wanneer je de voorkeur geeft aan zo veel mogelijk binnenruimte? Op basis van de afmetingen neig je dan wellicht naar de MG, want die is van dit viertal veruit het grootst met een lengte van 4,57 meter. De EHS heeft ook de grootste wielbasis (afstand tussen de voor- en achteras), maar het is de Hyundai waarin je op de achterbank verreweg het ruimst zit.
Lange puberbenen
Zouden we een top 4 maken wat betreft de been- en hoofdruimte achterin, dan bungelen de Nissan en de Peugeot onderaan het rijtje. Heb je twee lange pubers, dan zouden wij je niet adviseren met z’n vieren in deze twee auto’s op vakantie te gaan.
In de kofferbak
Kijken we naar de kofferbakinhoud, dan gooit de Peugeot juist weer hoge ogen met een laadruimte van minimaal 520 en maximaal 1482 liter. De Nissan komt tot 504 of 1447 liter. De MG is de hekkensluiter met plek voor ‘slechts’ 448 liter bagage.
Hoeveel spullen je kwijt kunt met de achterbank plat, is van de MG niet bekend. De Hyundai Tucson tot slot bood al de meeste interieurruimte aan de inzittenden achterin, maar heeft ook de grootste kofferbak met minimaal 577 en maximaal 1756 liter. In een reguliere hybride Hyundai Tucson gaat zelfs nog 40 liter meer. Van de Qashqai bestaat ook een vierwiel-aangedreven variant: die is 3 mille duurder, maar je kunt er een kleine 30 liter mínder bagage in kwijt.
Rijgedrag en brandstofverbruik
Als het om rijplezier gaat, blijft de SUV uit China ver achter bij de concurrentie. Het is een auto voor mensen die van A naar B willen komen: niks meer en niks minder. De besturing is gevoelloos, de aandrijflijn gehorig en het onderstel stoterig op korte oneffenheden.
Het is lastig kiezen tussen de Nissan en Peugeot waar het om rijgedrag gaat. De gasrespons van de Peugeot is aangenaam direct en de besturing vol gevoel. De Nissan stuurt voor het mooie wat licht, maar vering en demping zijn (nog) beter in balans dan die van de Peugeot. De 3008 slaat op korte oneffenheden. Iets waar de Qashqai totaal geen last van heeft. Bovendien is het zeer stil aan boord van de Nissan.
Zie daar ook meteen waarin de Hyundai tekortschiet. Er is flink wat bandenrumoer hoorbaar en de 1,6-liter viercilinder benzinemotor reageert naar onze zin wat té fel op het gas. De Tucson heeft een wat rare, hoge zitpositie. Hierdoor lijkt het of het dashboard erg laag zit. Elke beweging die de koets maakt, wordt hierdoor geaccentueerd.
Maar het stroomverbruik …
De testauto’s zijn dus onderverdeeld in twee mild hybrides, een stekkerhybride en een gewone benzineauto. In het laatste geval gaat het om de Peugeot 3008. Die heeft geen enkele vorm van elektrische rijondersteuning. Het praktijk-brandstofverbruik tijdens onze vaste verbruiksronde tussen Den Haag en Lelystad en vice versa bedroeg 1 op 15,7. Hij is daarmee de minst zuinige van het stel.
De MG EHS – we zeiden het al eerder – is met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,4 de zuinigste. Met dank aan het 16,6 kWh grote batterijpakket onder de vloer, waardoor we de eerste 50 kilometer die we binnendoor reden, geen druppel benzine verbruikten.
Maar wel een hoop stroom! Een gemiddeld stroomverbruik van 19,4 kWh per 100 kilometer is fors. De MG is trouwens een plug-in hybride van het eerste uur: louter op benzine is het brandstofverbruik schrikbarend. Categorie 1 op 11, zeg maar.
De Nissan volgt op gepaste afstand met een verbruikscijfer van 1 op 16,9. Niet lang daarna treffen we op de derde plek de Hyundai aan, met een score van 1 op 16,3 (en de 3008 dus op vier).
De vaste ANWB-testroute
Met de testauto’s is onder gelijke omstandigheden de vaste route van de actieradiusproef gereden, die de redactie met veel testauto’s rijdt. Die gaat van het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag naar vliegveld Lelystad en weer terug. Op de heenweg over binnenwegen en door de bebouwde kom, op de terugweg over de snelweg. Onderweg is drie keer door de chauffeurs van auto gewisseld. Er is op een normale manier gereden – dus er is geen poging gedaan zo zuinig mogelijk te rijden.
- MG: 1 op 18,4
- Nissan: 1 op 16,9
- Hyundai: 1 op 16,3
- Peugeot: 1 op 15,7
Veiligheid voor alles
Alle vier testkandidaten zijn leverbaar met een riante aanvullende veiligheidsuitrusting. Bij MG en Nissan hoeft daar nauwelijks voor te worden bijbetaald: slechts een handvol systemen staat bij die fabrikanten op de optielijst – het gros is standaard op de auto’s aanwezig. Je kunt bij de Nissan nog een head-up display bestellen (erg handig; het projecteert belangrijke gegevens in de voorruit zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen) en bij de MG EHS is dodehoekbescherming een extra.
Wel een piep, geen ingrijpen
De Peugeot heeft van dit viertal standaard de minste reddende engelen aan boord. Zo is de rijstrookassistentie standaard passief (geeft bij onbedoeld verlaten van de rijbaan dus alleen een piepgeluid, maar grijpt niet actief in) en werkt het noodstopsysteem met één enkele camera. Uitbreiden met een infraroodcamera kan natuurlijk, maar dan moet je wel in de buidel tasten.
De 360 gradencamera
De Hyundai Tucson heeft standaard een tweetal camera’s onder de buitenspiegels. Zodra je je richtingaanwijzer aanzet, geven die camera’s op de plek van je toerenteller of snelheidsmeter (!) het beeld weer van de dode hoeken. Geweldige veiligheidstoevoeging!
Een handige extra waarvoor bij alle vier SUV’s moet worden bijbetaald, is een zogenaamde 360 gradencamera. Nissan en Peugeot zijn de enige merken waarbij je deze optie los kan bestellen. De camera maakt dan deel uit van een pakket dat bij Peugeot het voordeligst is met een meerprijs van € 750. Bij de twee andere testkandidaten ben je aangewezen op een duurder uitrustingsniveau. Dan red je het dus niet met een paar honderd euro extra.
Gebruiks(on)gemak
Een beetje elektrisch
Een belangrijke drempel om voor een elektrische auto te kiezen, is het feit dat je met zulke modellen niet altijd een aanhanger kunt trekken. Nu zijn de Hyundai en Nissan maar een beetje elektrisch; beide auto’s maken hoofdzakelijk gebruik van een traditionele verbrandingsmotor. De Tucson mag daarom een caravan aan de trekhaak van maximaal 1650 kilo, de Qashqai weet zelfs raad met een exemplaar van 1800 kilo.
De MG is weliswaar een échte plug-in hybride, maar daar past toch gewoon een aanhanger achter van 1500 kilo. Dat is erg netjes, zeker wanneer je je bedenkt dat de Peugeot, die dus is gespeend van welke elektrische rijondersteuning dan ook, hetzelfde mag trekken.
Dit mag er maximaal aan de trekhaak
- Nissan: 1800 kilo
- Hyundai: 1650 kilo
- MG: 1500 kilo
- Peugeot: 1500 kilo
Afwerking van het interieur
Een heel ander handigheidje betreft de achterportieren van de Hyundai en de Nissan. Die openen vrijwel haaks op de koets wat de instap vergemakkelijkt. Verder zijn de interieurs van de testauto’s keurig afgewerkt met zachte kunststoffen; dat is lang niet altijd het geval terwijl dat juist de kwaliteitsbeleving verhoogt. Bij de Qashqai kun je het binnenste tegen meerprijs zelfs in twee kleuren laten uitvoeren.
Onhandige bedieningsknoppen
De vele snufjes zoals gescheiden klimaatcontrole, verschillende rijhulpsystemen, navigatie en stoelmassage vragen om een gebruiksvriendelijke ergonomie. Maar daarin valt bij de testauto’s nog wel wat te winnen. Zo zijn de bedieningsknoppen van de cruisecontrol bij de MG en Peugeot onhandig weggewerkt áchter het stuur en dus buiten je zicht.
Ogen van de weg
Verder reageert het aanraakscherm van de MG traag op je commando’s en hebben de Hyundai en de Nissan een middenconsole vol knopjes. In de 3008 is dat niet het geval, maar daarbij moet je altijd eerst een van de (fraaie) ‘pianotoetsen’ indrukken en dan verder je weg vinden op het aanraakscherm. De meeste functies zijn opgedeeld in een submenu’s. Bedienen gaat niet blindelings, dus zal je jouw ogen van de weg moeten halen! In de Peugeot heb je verder last van de weerspiegeling van de sierrand rond het instrumentarium in de voorruit.