Dubbeltest Peugeot 308 HYbrid vs. Volkswagen Golf eHybrid
18 februari 2022 In de Peugeot kan meer bagage mee, maar de Volkswagen blijft een lichtend voorbeeld
Meedraaien in de bovenste regionen van het C-segment is topsport. Peugeot heeft de 308 volledig vernieuwd en voorzien van een stekker. Duldt de eveneens semi-elektrische Volkswagen Golf de Fransman op het erepodium?
Ruimte
Sinds zijn debuut in 1974 geldt de Volkswagen Golf als maatstaf in deze klasse. Dat gaat ook op voor de binnenruimte. Met een bovengemiddelde lengte kun je moeiteloos achterin plaatsnemen, al houdt de hoofdruimte niet over. Toch is het nog altijd een stuk beter toeven dan in de Peugeot. Voorin moet jij je letterlijk naar binnen wurmen en wie langer is dan 1.85 meter, zit op de achterbank klem met hoofd en knieën. Ook voor grote voeten is er overigens geen plaats. Daar staat tegenover, dat de kofferbakinhoud van de 308 groter is dan die van de Volkswagen: 412 liter tegenover 381 stuks. Daarbij moeten we wel aantekenen dat dit de waardes zijn die gelden voor de reguliere brandstofuitvoeringen. Kies je voor deze plug-in hybride varianten, dan verlies je de nodige liters opbergruimte onder de bagagebodem: in de Golf houd je dan 273 liter over, achterin de Peugeot kan er nog 361 liter aan spullen mee. Uiteraard past er nog meer in wanneer je de rugleuning van de achterbank plat klapt. Ook in dat geval is de 308 de grootste slokop met een inhoud van 1.271 liter tegenover 1.129 liter voor de Golf. Er is niet voorzien in een verstopplek voor de laadkabels: die slingeren in beide testkandidaten door de kofferbak.
Rijgedrag
Net als Volkswagen maakt ook Peugeot tegenwoordig deel uit van een gigantisch autoconcern, waarbinnen de posities die de verschillende merken innemen, zorgvuldig zijn bepaald. Aan Peugeot de taak om voortaan sportieve modellen te vervaardigen. En afgaand op de aandrijflijn van deze plug-in hybride 308 wil dat best lukken: gecombineerd leveren de benzine- en elektromotor een vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel bij een leeggewicht van een kleine 1.700 kilogram. Er bestaat overigens ook een minder potente variant op deze aandrijflijn, die desondanks hetzelfde trekgewicht heeft: namelijk 1.450 kilogram. Hoewel het onderstel van de Peugeot dusdanig staat afgesteld, dat je er zowel mee kunt sporten als forensen, is de zit achter het stuur net wat te hoog. Dat je op het instrumentarium neerkijkt, helpt niet mee. De 308 is met deze motorvariant wel mooi stil: je hebt geen idee wanneer de viercilinder benzinemotor het stokje van de elektromotor overneemt of andersom. Die overgang verloopt bovendien schokvrij; dat is niet bij iedere hybride Peugeot het geval! Eén puntje van kritiek nog: de remmen vallen lastig te doseren wanneer je bijna stilstaat. Ze geven dan een gemene kneep, die geen van de inzittenden zal ontgaan. De GTE was in 2014 de eerste Golf met een stekker. Tegenwoordig staat de motorvariant als ‘eHybrid’ in de prijslijst, met verschillende aandrijflijnen. Wij hebben de eenvoudigste uitvoering aan een test onderworpen, goed voor 204 pk, 350 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram. Met een leeggewicht van net geen 1.600 kilogram heb je over het prestatiepotentieel van dit ‘instappertje’ overigens geen klagen. Wel over de geluidsproductie, want in tegenstelling tot de 308 kun je bij de Golf wél duidelijk horen wanneer de viercilinder benzinemotor de kar trekt. De vering en demping zijn een tandje straffer dan die van de Peugeot en ook het sturen gaat in de Volkswagen wat zwaarder. Dat geeft het vertrouwen dat hoort bij een model met de statuur van deze Golf: het is instappen en wegwezen.
Verbruik
Beide stekkerhybrides rijden altijd eerst de aanwezige stroom uit de batterijen, tenzij je nadrukkelijk aangeeft dat dit anders moet. In de hybride rijmodus zetten zowel de Peugeot als de Volkswagen de elektromotor op de snelweg maar sporadisch in. In de volledig elektrische rijstand kunnen ze louter op stroom een stuk harder! In de Golf gaat dat overigens niet van harte: bij 120 kilometer per uur vindt de Volkswagen het welletjes en moet je nadrukkelijk het stroompedaal indrukken om het tempo verder op te voeren. Met zijn 12,4 kWh grote batterijpakket zou de 308 een kleine zestig kilometer ver moeten kunnen komen voordat de brandstofmotor bijspringt. Je vergroot de kans om dat aantal daadwerkelijk te halen, door de keuzehendel van de automaat in de ‘Brake’-stand te zetten: de Peugeot wint dan extra remenergie terug. De Golf heeft alle rijstanden netjes gebundeld onder een sneltoets op de middenconsole. Alleen voor de mate van regeneratie moet je een compleet ander menu in, en diep ook! Je kunt de Volkswagen ook zelf laten bepalen of er wordt uitgerold of stroom opgewekt. Dat doe je door middel van de ‘Eco Assistent’, die gebruik maakt van de navigatiekaart en een van de camera’s van de aanwezige hulpsystemen. De Golf ziet op die manier een rotonde aankomen en vertelt je precies wanneer je het gaspedaal los kunt laten: hij remt dan keurig op de motor af, zodat je zonder het rempedaal te beroeren de bocht om kunt. Rode verkeerslichten ziet de Volkswagen overigens niet; daarvoor moet je alsnog stevig in de ankers. Met een omvang van 13 kWh zijn de accu’s van de Golf een fractie groter dan die van de 308. Het rijbereik ligt met een fabrieksopgave van 80 kilometer dan ook 20 stuks hoger. Het heeft zijn weerslag op het praktijkverbruik van onze testkandidaten. De Volkswagen bleek het zuinigste van de twee, met een gemiddeld verbruik van 1 op 23,3. De Peugeot schopte het tot 1 op 21,9. Nette waardes, maar dan moet je de auto’s wel trouw aan de laadpaal zetten. Al was het maar, omdat de brandstoftank van deze plug-in hybride uitvoeringen 10- tot 12 liter kleiner uitpakken dan die van een reguliere Golf of 308.
Veiligheid
Opnieuw blijkt Volkswagen vrijgeviger dan gedacht, want de Duitsers leveren het leeuwendeel van de op de Golf beschikbare rijhulpsystemen standaard mee. Denk bijvoorbeeld aan een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en een waarschuwing voor kruisend verkeer. Alleen voor dodehoekbescherming, een file assistent en verkeersbordherkenning ben je aangewezen op de optielijst of een duurdere uitvoering. Peugeot hanteert voor een aantal van die hulpsystemen eveneens een meerprijs, maar ook voor adaptieve cruise control en een waarschuwing bij kruisend verkeer moet in het geval van de 308 worden bijbetaald. Op de optielijst tref je eveneens een 360 graden camera aan: geen overbodige luxe, want het zicht rondom laat in de Peugeot te wensen over. In de Volkswagen kun je een stuk beter zien wat er om je heen gebeurt.
Gebruiksgemak
Wanneer je niet gediend bent van de op de Peugeot aanwezige hulpsystemen, vergt het de nodige inspanning om aan die bemoeienis een einde te maken. Eerst moet je de sneltoets voor het automenu indrukken, vervolgens de gewenste rijhulp selecteren en daarna bevestigen dat je die reddende engel inderdaad het zwijgen op wilt leggen. Al die tijd kijk je dus niet op de weg! Zo wekt het infotainmensysteem van de 308 wel meer ergernis. Word je bijvoorbeeld gebeld, dan ‘bevriest’ het menu en werken de sneltoetsen niet meer. Je moet dan eerst terug naar het hoofdmenu, om vervolgens door te kunnen naar de gewenste functie. In de Golf heeft het menu met rijhulpsystemen in ieder geval nog een sneltoets. Maar het betreft hier natuurlijk wel een moderne Volkswagen. En dus mis je traditionele draai- of drukknoppen en moet je overal een menu voor in. In vergelijking met de Peugeot is het aan boord van de Volkswagen bovendien maar een saaie boel. Het fraaie interieurontwerp van de 308 heeft echter wel een keerzijde: hadden de Fransen de ‘gelaagde’ middenconsole achterwege gelaten, dan was er vermoedelijk meer ruimte geweest om kleine spulletjes op te bergen. Waar je geen gebrek aan hebt, zijn stroompunten: alleen voorin zitten er al vier, overwegend van het type USB-C. In de kofferbak van de Peugeot zoek je vergeefs naar een stroompunt. Je kunt er ook jouw boodschappentassen niet aan een haakje hangen. Zaken waar ze bij Volkswagen wél aan hebben gedacht. Beide testkandidaten zijn voorzien van een speciale telefoonapplicatie, waarmee je op afstand de verwarming aanzet of de laadstatus van de batterij kunt raadplegen. Snellaadstations kun je zowel met de Peugeot als de Volkswagen gerust voorbij rijden. Dat wil niet zeggen dat er geen verschil in laadsnelheid bestaat. Wanneer je bij de Fransen € 400 extra spendeert, kun je een uur laadtijd winnen omdat de laadsnelheid dan wordt opgevoerd van 3,7- naar 7,4 kW. In 2,5 uur kun je dan weer met een volle accu op stap; bij de Volkswagen duurt dat minimaal 3,5 uur.
Prijs
Geheel tegen de verwachting in, is de Golf de voordeligste van de twee. Dat geldt overigens alleen voor de door ons gereden testuitvoeringen: de kale vanafprijs van de 308 ligt een stuk lager. Bij de Peugeot-dealer kun je vanaf € 28.190 voor zo’n nieuwe 308 terecht, waar de Volkswagen-importeur minimaal 32.490 euro verlangt voor de eenvoudigste Golf. Je hebt dan behalve een 110 pk sterke driecilinder turbomotor ook meteen lichtmetalen wielen, parkeersensoren rondom, adaptieve cruise control, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone én 10 kleuren sfeerverlichting aan boord. Dat zit niet op de goedkoopste Peugeot. Een aantal van die zaken kun je zelfs op het tweede uitrustingsniveau niet krijgen en in dat geval ben je al meer kwijt dan de voordeligste Volkswagen kost. Kies je liever voor private lease, dan ben je voor de Golf minimaal 489 euro in de maand kwijt. Het maandbedrag dat Peugeot rekent, ligt met € 465 een paar tientjes lager. Een rijke standaarduitrusting blijkt niet het enige verrassende aan de Volkswagen. Recentelijk reden we met de vernieuwde Polo en op die auto straalde elektrische rij-ondersteuning door afwezigheid. De Golf is behalve op benzine en diesel ook leverbaar als mild- en plug-in hybride. Peugeot levert de 308 uiteindelijk ook met een volledig elektrische aandrijflijn, al moeten we daar nog wel tot medio 2023 op wachten. Wij brachten voor dit vergelijk de krachtigste stekkerhybride in stelling, compleet met een driedimensonaal instrumentarium, een dikke stereo en massagestoelen met alcantara bekleding. Het prijskaartje van die uitvoering bedraagt € 43.670, waar de gereden Volkswagen al voor 40.890 euro mee naar huis mag. Zowel van de Golf als de 308 wordt ook een stationwagenvariant verkocht, maar alleen bij de Fransen kun je die ook van een stekker voorzien. De Duitsers geven dan weer extra fabrieksgarantie op de Golf. Om precies te zijn 4 jaar op de gehele auto en 8 jaar - of 160.000 kilometer - op het batterijpakket. De fabrieksgarantie op het accupakket is bij Peugeot weliswaar gelijk, maar met een 308 mag je slechts 2 jaar bij de garage aankloppen voor eventuele mankementen.
Winnaar
De verschillen zijn klein, maar uiteindelijk is het de Volkswagen die de meeste pluspunten scoort. De Golf biedt de meeste leefruimte, levert het gunstigste verbruik, beschikt vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau over de meeste rijhulpsystemen en blijkt ook nog eens het voordeligst in aanschaf! Maar waar Volkswagen voor diens elektrische gezinsauto met een compleet nieuw model komt in de vorm van de ID.3, biedt Peugeot een dergelijke motorvariant straks rechtstreeks van de 308 aan. Bovendien vinden wij de Fransman een stuk appetijtelijker om te zien. Wie met zijn hart een auto koopt, zou dus zomaar eens een andere winnaar kunnen aanwijzen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst, een autokostenberekening inclusief afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 308 en Volkswagen Golf.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Peugeot 308 GT Pack Business HYbrid 225 e-EAT8
Volkswagen Golf 1.4 TSI eHybrid 204 pk DSG-6 Style