BYD: Build your dreams
2 september 2022 Elektrische Chinese auto’s van klimaatbewust merk
BYD is een voor Europa en Nederland nieuw, Chinees automerk. BYD staat voor Build Your Dreams. De visie van BYD? De temperatuur op de aardbol met 1 graad Celcius omlaag brengen.
Wie had tien jaar geleden gedacht dat een groot concern in zijn visie een klimaatdoelstelling zou hebben staan. Hedentendage is dat echter niet meer zo vreemd, getuige de visie van BYD – een enorm Chinees tech-concern met meer dan 290.000 werknemers verdeeld over zeventig landen.
Het heeft zichzelf ten doel gesteld om - zoals het zelf zegt - op vier gebieden ‘zero-emissie ecosystemen’ te bouwen en daarmee de temperatuur op aarde 1 graad te verlagen. Dat doen ze in de elektronica-industrie, het treinvervoer, op het gebied van nieuwe energieën en in de auto-industrie. Het Europese hoofdkwartier van BYD zit in Nederland, in Schiedam.
BYD maakt alles zelf
Oorspronkelijk was BYD (spreek uit Bie-Wij-Dee) een batterijfabrikant. De eerste Nokia’s bijvoorbeeld hadden een batterij van BYD. Met dertig jaar ervaring heeft het bedrijf sinds een tijd de zogeheten blade battery. Een batterij die veel kleiner, veiliger en duurzamer is dan conventionele autobatterijen. Uiteraard zitten die dus in de elektrische auto’s van het merk. Bovendien is BYD in staat alle onderdelen die het nodig heeft om een auto te bouwen, in eigen huis te ontwikkelen en te produceren. Zo hebben zij in eigen beheer een elektromotor ontwikkeld die uit acht componenten bestaat en veel kleiner is dan vergelijkbare elektromotoren van andere merken.
Han, Tang en Atto 3
Voor Europa en Nederland komt BYD nu met drie auto’s op de markt. De Han, de Tang en de Atto 3. De Han en de Tang zijn vernoemd naar dynastieën, atto is een term die staat voor een triljoenste van een seconde (wat nou precies de link met de auto is, blijft onduidelijk). De Han is een sleeke, sportieve sedan. Dan is er de Tang, een enorme 7-zits SUV. En dan is er nog de Atto 3, een naar Europese smaak en maatstaven gestylde compacte SUV, die erg gemakkelijk op het netvlies landt. Deze drie auto’s zijn in oktober te zien op de motorshow van Parijs. Voor alle drie de auto’s geldt dat het succes ervan voor een groot deel zal afhangen van de prijs. Wij Nederlanders verwachten van Chinese auto’s dat zij niet duur zijn. Die verwachting hebben we dan omdat we de auto’s niet kennen en ze eerst maar eens ons vertrouwen moeten winnen voordat we dieper in de buidel gaan tasten; zo is het ook bij bijvoorbeeld het Koreaanse Kia gegaan.
Voor Nederland is de Atto 3 de meest interessante van het Chinese trio. Die auto concurreert met bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro, maar ook met de VW ID.3. Verwacht dus ook dat de Atto 3 zich in die prijscategorie zal bewegen, waarbij de auto vermoedelijk wat goedkoper zal zijn dan de genoemde concurrentie.
Aan de Atto 3 zelf zal het zo op het eerste gezicht niet liggen. Hij ziet er van binnen fris en volwassen uit en de rijeigenschappen zijn tijdens een korte eerste kennismaking prima. BYD geeft voor de auto’s een actieradius op van 400 km voor de Tang, 420 km voor de Atto 3 en 523 kilometer voor de Han. Alle drie de modellen zijn aan een snellader in een half uur weer van 30 procent leeg 80 procent vol.
Juiste prijs is doorslaggevend
BYD is een goed voorbeeld van waar de auto-industrie zich in rap tempo heen beweegt. Een klimaatdoelstelling in zijn visie waarbij dus zero emissie en elektrische aandrijving King zijn. Maar uiteindelijk komt het voor de consument neer op twee andere dingen: de kwaliteit van de producten en de juiste prijsstelling. Zijn die twee zaken op orde, dan heeft de Atto3 het in zich om in Nederland goed te gaan verkopen.