Triotest BMW i7 vs. Lucid Air vs. Mercedes EQS
14 juli 2023 Bravoure of ervaring aan de top?
Nieuwkomer Lucid werpt BMW en Mercedes de handschoen toe met een volledig elektrische limousine. De Air breekt menig record, maar is dat in dit deel van de markt genoeg? Dat moet een rechtstreeks vergelijk met de i7 en EQS uitwijzen.
Ruimte
In tegenstelling tot de BMW en de Lucid heeft de Mercedes een grote vijfde deur: daarmee is de EQS de enige hatchback in dit gezelschap. Ideaal bij het beladen van de auto, net als de neerklapbare achterbank: in de Air kan de rugleuning ook naar beneden, in de i7 niet. Dat de Mercedes geen vlakke laadvloer biedt, moeten we dan maar voor lief nemen. De BMW en Mercedes hebben allebei geen opbergruimte voorin en dat is in het geval van de EQS opmerkelijk, daar ‘Das Haus’ die limousine náást de S-Klasse voert: het is dus niet zo dat er - zoals in het geval van de i7 - ook versies met een traditionele verbrandingsmotor van worden verkocht.
De BMW heeft van dit trio de kleinste bagageruimte, met een inhoud van 500 liter. De kofferbak van de Mercedes is het grootst, met minimaal 610- en maximaal 1.770 liter inhoud. In het geval van de Lucid kan er zowel voor- als achterin een behoorlijke sloot aan spullen worden meegenomen: 627 liter in de traditionele kofferbak en 283 stuks voorin. De frunk van de Lucid is trouwens elektrisch te openen én te sluiten! Voorheen kon je bij BMW terecht voor een reguliere- en een verlengde 7 Serie. Die afwijkende maatvoering hebben de Duitsers losgelaten: hun vlaggenschip is er alleen nog maar in het ‘lang’, met een lengte van 5,39 meter. Van dit drietal heeft de i7 ook de grootste wielbasis, namelijk 3,21 meter.
Meervoudig verstelbare massagestoel
Los van de ‘Executive Lounge’ die op onze testauto is bijbesteld - met een meervoudig verstelbare massagestoel, die je bijna als een bed zou kunnen gebruiken - zit je achterin de BMW als een vorst. Maar dat komt vooral vanwege de beschikbare hóófdruimte. De Lucid heeft op het moment van schrijven de laagste CW-waarde ter wereld voor een vierdeurs elektrische personenwagen (voor wie ’t persé weten wil: dat is 0,197). Ook de Mercedes is nadrukkelijk in de windtunnel ontworpen. Die stroomlijn heeft wel gevolgen voor de binnenruimte. In het geval van de EQS kunnen lange passagiers achterin nauwelijks rechtop zitten. En bij de Air valt op, dat de achterbank laag in de auto is gepositioneerd. Daardoor zit je met opgetrokken knieën en wat misschien nog wel vervelender is: je kunt achterin de Lucid je voeten niet kwijt! Dat maakt beide EV’s tot directiewagens waarin de grote baas beter voorin kan gaan zitten.
Rijgedrag
De Lucid levert een verbluffend vermogen van 819 pk en 1.200 Nm koppel. De limousine sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Desondanks is de Amerikaan verrassend beschaafd in de omgang. Sowieso bepaalt de gekozen rijstand hoeveel vermogen je tot jouw beschikking hebt: voor het inschakelen van de sportstand moet je zelfs speciaal akkoord geven. Dan is de Air een levendige auto, met een aangenaam directe besturing. Niet slecht voor zo’n jong bedrijf, maar de man die bij Lucid aan de touwtjes trekt, werkte eerder dan ook bij Jaguar en Tesla. De Mercedes komt in de door ons gereden uitvoering tot 523 pk en 855 Nm koppel. De BMW is goed voor 544 pk en 745 Nm.
Alledrie de testauto’s zijn vierwielaangedreven en beschikken over twee elektromotoren: die liggen op de voor- en achteras. Die van de Lucid zijn niet groter dan een bierkrat! Samen met de lichtgewicht bouwmaterialen verklaart dat ook waarom de Lucid in dit gezelschap het minste weegt: 2.375 kilogram ten opzichte van 2.520 stuks voor de Mercedes en maar liefst 2.715 kilo voor de BMW. Het is niet alsof je die extra kilo’s er aan af voelt: je zit in de i7 alsnog binnen 5 tellen op de 100 kilometer per uur. Je rijdt sowieso al gauw te hard met deze auto’s. Niet eens omdat ze zo snel zijn, maar vanwege het geboden rijcomfort. Dat is dusdanig hoog, dat je simpelweg niet in de gaten hebt dat je harder rijdt dan nodig!
Verkorte draaicirkel
Alle testkandidaten zijn voorzien van luchtvering, waardoor het onderstel de meeste oneffenheden gracieus wegfiltert. De Lucid reageert desondanks wat stug en de Mercedes heeft moeite met hoge drempels of diepe kuilen: onder zulke omstandigheden kan al die geavanceerde techniek het stevige leeggewicht niet verbloemen. De BMW hebben we daar niet op kunnen betrappen. Dankzij actieve rolstabilisatie helt de i7 ook nauwelijks over, maar voor dat systeem moet je bijbetalen. Net als BMW biedt Mercedes een meesturende achteras aan, al moet die in het geval van de EQS van de optielijst komen. Daarmee verkort je jouw draaicirkel aanzienlijk. Bij het testonderdeel ‘Ruimte’ hadden we het al even over het neveneffect van de zetpilachtige vormgeving van de Lucid en Mercedes. Dat merk je behalve achter- ook voorin aan het beschikbare ruimteaanbod: je zit in beide EV’s met min of meer gestrekte benen achter het stuur en op lange stukken gaat dat irriteren. In de BMW kun je jouw knieën wél gewoon buigen.
Behalve het onderstel en de zitpositie is ook de rust aan boord bepalend voor de rijbeleving. Op dat vlak kan de Lucid niet bij de concurrentie aanhaken: je hoort nadrukkelijk bandengeruis en de rijwind rond de buitenspiegels. De BMW heeft ook last van rijwind, maar daarin hoor je de elektromotoren tenminste niet. In de Air is dat wel het geval: het klinkt alsof je met de stadstram onderweg bent in plaats van in een chique limousine. De Mercedes is fluisterstil… zolang het niet te warm is buiten: de klimaatcontrole slaat anders nadrukkelijk aan het koelen. Te luid voor een auto in dit segment, als je het ons vraagt.
Verbruik
Zoals jullie van ons gewend zijn, hebben we ook met deze elektrische testauto’s een verbruiksronde gereden. Maar met ieder meer dan 100 kWh aan batterijen aan boord voelde een rondje Lelystad wat magertjes. De fabrikanten geven zelf een rijbereik op van 591 kilometer in het geval van de BMW, 644 voor de Mercedes en 783 stuks voor de Lucid. Reden om een ‘actieradiusproef XXL’ op poten te zetten, die ons bracht tot in het Harz natuurgebied in voormalig Oost-Duitsland. Vooraf hadden we op internet een mooie route samengesteld, waarbij we niet alleen over de snelweg reden, maar ook een stuk binnendoor. Gedurende de rit was het rond de 30 graden buiten en hielden we ons aan de in Nederland geldende, maximum snelheden.
Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikken de testkandidaten over verschillende rijstanden en regeneratiemogelijkheden. Wanneer je in de Mercedes kiest voor de ‘Intelligente recuperatie’, gebruikt de EQS de camera van jouw aanvullende veiligheidsuitrusting en combineert die gegevens met je locatie en de ingestelde bestemming op het navigatiesysteem. Op basis van die informatie bepaalt de limousine of hij je laat uitrollen wanneer je het stroompedaal loslaat, of dat hij remenergie laat terugvloeien in het batterijpakket. Het is de enige modus waarin je de EQS met één pedaal kunt rijden: de BMW en Lucid bieden daarvoor ook een mogelijkheid aan.
Verbruiksronde voor in de boeken
Bij aanvang van onze uitgebreide actieradiusproef viel meteen op dat geen van de drie EV’s op de boordcomputer het beloofde rijbereik toont: de Mercedes kwam er met 633 kilometer nog het dichtst bij in de buurt. Aan het einde van de rit, 500 kilometer vanaf onze startpositie bij een snellaadstation in Amersfoort, reden de testkandidaten nog altijd op de vanuit Nederland meegebrachte stroom. De BMW ternauwernood: de i7 bleek ook de minst zuinige, met een gemiddeld verbruik van 19,6 kWh per 100 kilometer. De Mercedes kon volgens de boordcomputer nog 88 kilometer verder, bij een gemiddeld verbruik van 18,8 kWh. Maar de Lucid sprong gedurende onze verbruiksronde het spaarzaamst met zijn stroom om, met een score van 17,5 kWh per 100 kilometer. Al met al een verbruiksronde voor in de boeken, want we hebben nooit eerder zo ver - of zo hard! - gereden op één laadsessie.
Veiligheid
Doorgaans debuteren op dit soort auto’s de technische snufjes van morgen. Die noviteiten zitten hem bij dit trio echter eerder in de gebruiksmogelijkheden dan de rijhulpsystemen: alles wat je kunt bedenken, zit er op en aan. Maar er zit niks tussen waar je nog nooit van hebt gehoord. De veiligheidsuitrusting van de Lucid is standaard al uiterst compleet. Dat kan niet worden gezegd van de Duitse concurrentie, waarbij je voor zaken als adaptieve cruise control en dode hoek bescherming bent aangewezen op de optielijst. Lucid stelt dat je nooit voorop kunt lopen wanneer je afhankelijk bent van andere partijen. De Amerikanen ontwikkelen daarom alles zelf, van de piepkleine elektromotoren tot aan de aanvullende rijhulpsystemen.
Misschien dat ze toch hun licht eens bij deze Duitsers kunnen opsteken, want de afstelling van de sommige rijhulpjes kan nog wel wat verfijning gebruiken. De vermoeidheidsherkenning zag het dragen van een zonnebril bijvoorbeeld aan voor onoplettendheid: pas toen we hem afzetten, verdween de melding dat we op de weg moesten letten. En de adaptieve cruise control leek geregeld te twijfelen, wanneer er op de snelweg plotseling iemand invoegde. In die gevallen remden we dan zelf, maar veel vertrouwen geeft dat niet. Bovendien laat het zicht rondom te wensen over, wat overigens net zo goed voor de Mercedes geldt.
Gebruiksgemak
De Lucid is niet alleen de meest aerodynamische elektrische personenwagen van het moment: het is ook nog eens de snelst ladende. Mits je de juiste laadpaal treft, slobbert de Amerikaan z’n energie naar binnen met een maximum van 315 kilowatt. Dat betekent dat je in een kwartier tijd 400 (!) kilometer verder kunt, met dank aan de ingenieuze 900V-architectuur. Daardoor laadt de Air stukken sneller dan de BMW en Mercedes, en dat zijn met een maximale laadsnelheid van 195 kilowatt voor de i7 en 207 stuks voor de EQS al geen stumperds. Alle testkandidaten rekenen voor je uit waar je onderweg naar jouw bestemming het beste kunt laden. In de Mercedes wordt de batterij dan automatisch voorverwarmd, zodat jouw laadstop zo min mogelijk tijd in beslag neemt. In de BMW en de Lucid moet je de accu’s handmatig pré-conditioneren. Alleen denk je daar in de praktijk niet altijd aan…
De in de Mercedes gebruikte interieurmaterialen voelen goedkoper aan dan het prijskaartje van de EV doet vermoeden. Zoals de knoppen voor de stoelverstellling, die dusdanig weinig feedback geven, dat je er zere vingers van krijgt. De Lucid heeft een paar lelijke pasnaden en het dashboard spiegelt hinderlijk in de voorruit. Het interieur oogt verzorgd, maar minimalistisch. Het binnenste van de beide Duitsers doet weelderiger aan. Achterin de BMW tref je twee schermen in de deur, waarop je allerlei functionaliteiten kunt bedienen. Van de sfeerverlichting tot de massagestoelen! De Lucid mag geen aanhanger trekken.
Geen tijd in de garage
Het trekgewicht van de Mercedes en BMW bedraagt 750 kilogram. Wat goed is om je te realiseren, is dat de laadtijd aan een reguliere laadpaal de nodige tijd in beslag neemt. Ook al laden alledrie de EV’s onder die omstandigheden met drie fasen: van helemaal leeg naar compleet vol ben je met dik 100 kWh aan batterijen tussen de 11- en 12 uur zoet. Als doekje voor het bloeden ben je nauwelijks tijd kwijt aan een garagebeurt, want het meeste onderhoud vindt bij de testkandidaten ‘over the air’ plaats. Gewoon bij jou voor de deur dus!
Prijs
De Air is de eerste personenauto van een Amerikaanse firma die als accuproducent het levenslicht zag, maar inmiddels als autofabrikant aan de weg timmert. In de Verenigde Staten doen ze niet aan valse bescheidenheid. En dus debuteert het merk met een EV die zijn gelijke niet kent, of het nu gaat om de stroomlijn, het rijbereik of het prestatievermogen. De Lucid heeft momenteel een vanafprijs van € 115.000. De EV is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen en accugroottes, waarvan deze Grand Touring het topmodel vormt. Voor de Air Grand Touring betaal je minimaal 165.000 euro, inclusief vierwielaandrijving, metallic lak, nappaleder interieur, een panoramadak en 112 kWh aan accu’s.
Er bestaat vooralsnog geen voordeliger i7 dan onze testuitvoering: de vierwielaangedreven xDrive60, met een prijskaartje van € 141.752 en een batterijpakket van 101,7 kWh groot. Er zit overigens wel een goedkopere, louter achterwielaangedreven variant in de pijplijn: die moet 122.463 euro gaan kosten. De Mercedes EQS kost minstens € 109.090. De Benz levert in de basis ‘slechts’ 333 pk, maar heeft al wel 107,8 kWh aan batterijen aan boord. Onze testauto is een vierwielaangedreven 580 AMG Line, met een prijskaartje van 176.245 euro.
Minder weelderig
De fabrieksgarantie is in alle drie de gevallen minder weelderig dan de auto’s zelf. Mercedes bungelt onderaan, met twee jaar algehele garantie. Daarna volgt BMW, met drie jaar fabrieksgarantie. Bij Lucid kun je met vier jaar het langste terecht, alleen hanteren de Amerikanen een maximum aantal kilometers - namelijk 80.000 - en de Duitsers niét. De garantie op de benodigde batterijen is bij alledrie de EV’s gelijk: acht jaar of 160.000 kilometer.
Winnaar
Wie voor een van deze elektrische limousines in de markt is, wil goed voor de dag komen. Je kunt van de huidige designtaal van BMW vinden wat je wil, maar van dit drietal zie je de i7 het minst makkelijk over het hoofd. Het windtunnelontwerp van de Lucid en Mercedes maken die limousines toch wat inwisselbaar. Dat gezegd hebbende, heeft de goedkoopste EQS meteen de grootste batterij aan boord. Het blijkt ook nog eens de stilste directiewagen van dit gezelschap, met de grootste bagageruimte. En dan denkt de Mercedes ook nog met je mee: geen kopzorgen over waar je moet laden, want dat heeft de luxe EV al lang en breed voor je uitgestippeld. Om je te laten rijden, is de EQS - net als de Lucid - minder geschikt.
Hoewel het een prestatie van formaat is dat de Amerikanen twee van deze zwaargewichten van repliek kunnen dienen, blijkt de Air nét even minder comfortabel, of het nu gaat om het minimalistische interieur, de hoorbare elektromoteren, de stuggere afstelling van het onderstel of de ‘zoekerige’ hulpsystemen. Om over de slecht aansluitende plaatdelen nog maar te zwijgen! In dit segment blijft auto’s maken een ambacht. Een indrukwekkende hoeveelheid vermogen én rijbereik zijn dan simpelweg niet genoeg. Bovendien valt er momenteel nog niks zinnigs te zeggen over hoe toekomstbestendig Lucid zal blijken. Nu zijn ondernemers niet vies van een risicootje, maar van de Duitse limousines weet je in ieder geval wat je er aan het einde van de rit voor terug krijgt.
Bedrijfsbalans
Van dit drietal is de BMW het minst zuinig en hij heeft ook de kleinste kofferbak. Maar de i7 biedt zijn passagiers de meeste binnenruimte en achter het stuur houd je het langer vol dan de in de batterij aanwezige stroom, want je hebt een uitmuntende zitpositie. Als jij je een béétje inhoudt bij het samenstellen van de sedan, drukt de BMW nog het minste op je bedrijfsbalans ook. En daarom geven wij uiteindelijk de voorkeur aan de i7.
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW i7 en Mercedes EQS.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
BMW i7 xDrive60
Lucid Air Grand Touring
Mercedes EQS 580 AMG Line
Lees meer over elektrisch rijden