Caravanbandentest 2025
Welke caravanbanden kan je het beste onder jouw caravan monteren?
Niet eerder hebben we een caravanbandentest gepubliceerd. Hoog tijd dus. We hebben de veel voorkomende maat voor caravans 185R14 C getest (ook bekend als 185/80R14). En dan specifiek met de loadindex 104 (draagvermogen 900 kg per band). Een caravan of aanhanger met 1 as mag met deze banden dus tot 1.800 kg wegen. Het gaat hier echt om banden die voor caravans of aanhangers ontwikkeld zijn.
Caravanbanden testen
De bekende bandenmerken uit de autobranche zijn nauwelijks vertegenwoordigd in het caravansegment dus consumenten kunnen niet afgaan op een (auto) bandentest om te checken welke banden goede grip bieden. Daarnaast worden aan banden voor caravans of bijvoorbeeld paardentrailers natuurlijk heel specifieke eisen gesteld. Denk aan een hoog benodigd draagvermogen. Een ander aspect is dat banden onder caravans of aanhangers vaak heel lang stil staan (niet rollen). Met een specifiek voor caravans ontwikkelde band kan ook met dit soort omstandigheden rekening gehouden worden.
Op de zijkant van aanhanger- of caravanbanden staat dit dan ook aangegeven als “trailer use only” of “free rolling tyre”. Dit soort banden mogen niet op een auto of bestelwagen worden gebruikt. De banden hebben ook maar een geringe toegelaten maximale snelheid. Alle banden uit de test hebben een N als snelheidsindex, maximaal 140 km/h.
Als vergelijking hebben we in de test ook bestelautobanden in dezelfde maat laten meedraaien. Dit soort banden zijn duurder en we wilden de vraag adresseren welke toegevoegde waarde je voor deze meerprijs mag verwachten
Hoe beoordelen we de caravanbanden?
De remweg van een caravan kun je niet meten, daarom hebben we de caravanbanden op een auto (VW Polo) gemonteerd en daarmee hebben we remmetingen uitgevoerd op droog asfalt vanaf 100 km/h. Hoe hoger de vertraging die de testband kan halen, des te meer remvermogen de band heeft. Een caravanband die meer remvermogen kan overdragen zal, bij het ingrijpen van de caravan oplooprem, later blokkeren. Als de band niet blokkeert, blijft de caravan beter in het spoor en breekt niet uit. Dus hoe meer remvertraging de caravanband kan overdragen (in zich heeft) des te stabieler blijft de caravan bij plotseling heel hard remmen (noodstop).
Op een nat gehouden cirkelbaan wordt rondgereden waarbij de snelheid telkens wordt verhoogd. Gemeten wordt vanaf welke snelheid de caravanbanden (zijdelings) gaan wegglijden dus het punt waarop de band grip verliest.
Als er veel water op de weg ligt bestaat het risico op aquaplaning. De band kan het water (bij een bepaalde snelheid) niet allemaal meer afvoeren en begint te glijden (planeren) op de waterlaag. Bij deze test meten we de afname van de dwarsversnelling (bij een zekere snelheid) door het optreden van aquaplaning. Bij deze metingen worden de snelheid waarmee in de waterplas gereden wordt opgevoerd met steeds 5 km/h, beginnend bij 60 en tot 100 km/h. Beoordeeld wordt de gemiddelde geregistreerde dwarsversnelling die de banden nog kunnen overdragen (bij alle snelheden).
Rolweerstand ontstaat door de vervorming van een band tijdens het rollen, in het contactvlak met het wegdek. De vervorming veroorzaakt energieverlies in de vorm van warmte, eigenlijk net als bij een stuiterbal die bij het terugstuiteren niet meer zo hoog komt als waar hij werd laten vallen. De motor moet een kracht leveren die het energieverlies in de banden compenseert, dit kost brandstof. Hoe hoger de rolweerstand van een band, hoe meer energie er nodig is om die rolweerstand te overwinnen. Dat leidt dus tot een hoger brandstofverbruik. In deze test meten we de rolweerstand van de testbanden op een proefstand (rollenbank).
Op een proefstand beoordelen we of de banden een zware beproeving op hoge snelheid doorstaan. We hebben per band 2 cycli gedraaid. In een eerste fase werd de band met 900 kg belast bij een (voorgeschreven) bandenspanning van 4,5 bar. In deze proef wordt uiteindelijk een uur 100 km/h gereden. Aansluitend hebben we nog een tweede cyclus gedraaid, nu met een bandenspanning van maar 2,5 bar omdat we uit de praktijk weten dat een (veel) te lage bandenspanning bij caravans nogal eens voorkomt.
De testresultaten
Merk / type en eindoordeel |
Banden-label |
Gewicht (kg) |
Prijs-indi-catie€ |
Remmen droog35% |
Zijdelingse grip nat35% |
Aqua-planing dwars 20% |
Rolweer-stand10% |
Snelheids-proef |
Eind-cijfer |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100% |
BK Trailer 203
|
D/D/B72 |
9,4 |
100 |
+ |
+ |
++ |
++ |
OK |
+ |
Linglong Radial R701
|
D/D/B72 |
9,5 |
96 |
+ |
Ø/+ |
+ |
+/++ |
OK |
+ |
Boka Trailer Line FT 02
|
C/C/B72 |
9,6 |
95 |
+ |
+ |
+ |
Ø/+ |
OK |
+ |
Radar Argonite RV-4T
|
C/B/B72 |
9,4 |
98 |
+ |
Ø/+ |
+/++ |
+ |
OK |
+ |
GT Radial Kargomax ST-6000
|
C/C/B70 |
9,3 |
96 |
+ |
Ø |
+ |
Ø/+ |
OK |
Ø/+ |
Security TR 603
|
D/C/B72 |
9,0 |
92 |
+ |
Ø |
Ø |
Ø/+ |
OK |
Ø/+ |
Trailermaxx (Maxxis) CR-967
|
C/C/B72 |
11,0 |
98 |
+ |
-/Ø |
-/Ø |
++ |
OK |
Ø/+ |
Wanda WR082
|
D/C/B70 |
9,9 |
92 |
Ø/+ |
-/Ø |
-/Ø |
++ |
OK |
Ø |
Kenda KR101 mastertrail 3G
|
B/C/B72 |
9,4 |
115 |
Ø |
-/Ø |
Ø |
Ø/+ |
OK |
-/Ø |
Nankang TR-10
|
E/F/B73 |
11,3 |
100 |
Ø |
- |
- |
++ |
OK |
-/Ø |
info tabel
++ | zeer goed |
+/++ | goed tot zeer goed |
+ | goed |
Ø/+ | ruim voldoende |
Ø | voldoende |
-/Ø | net onvoldoende |
- | onvoldoende |
--/- | slecht |
-- | zeer slecht |
Beoordelingseisen | Eindcijfer |
![]() | ++ |
![]() | + |
![]() | Ø |
![]() | - |
![]() | -- |
Het niet doorstaan van de snelheidsproef leidt tot afwaardering | ||||||
1) De informatie op het EU Bandenlabel van de testband over respectievelijk rolweerstand/grip op nat wedek/ | ||||||
afrolgebluid (bij voorbij rijden dus buiten de auto) | ||||||
2) Gemiddelde prijs incl. monteren, balanceren, verwijderingsbijdrage en btw | ||||||
De prijzen zijn mogelijk niet representatief omdat er geen volledig prijsonderzoek is uitgevoerd. | ||||||
3) De percentages onder de testcriteria geven de wegingsfactor in het eindoordeel aan. |
Bestelautobanden als alternatief, is dat wat ?
Bestelautobanden zijn duidelijk hoogwaardiger of verder doorontwikkeld dan caravanbanden. Deze banden moeten naast remkrachten ook aandrijfkrachten overbrengen en stuurmanoeuvres in goede banen leiden en veel hogere snelheden aankunnen. De vraag is of ze ook meer veiligheid bieden in het voor caravans en aanhangers relevante bereik ?
Om dit te beoordelen hebben we een aantal bestelautobanden mee laten draaien in de test. Op aquaplaning en grip op nat wegdek scoren de bestelautobanden bovengemiddeld maar de testwinnaar van BK Trailer was in beide tests nog beter. Bij remmen op droog wegdek laat de bestelautoband dan wel zien waarom hij duurder is; duidelijk de kortste remweg. Voor een caravan of aanhanger betekent dat dus dat er grotere remkrachten kunnen worden overgedragen voordat de wielen blokkeren.
Voor caravan en aanhangers geldt geen winterbanden verplichting. Maar het kan, voor wintersporters met de caravan of onder sommige omstandigheden toch wenselijk zijn banden geschikt voor winterse omstandigheden te monteren. Daarom hebben we ook een allseason bestelautoband laten meedraaien in de test. Deze allseasonband zou in het middenveld geëindigd zijn zonder onvoldoendes. Dit soort banden voor een caravan is dus best een optie, de prijs is weliswaar hoger maar de toegevoegde waarde bij het rijden op sneeuw zal dat waard zijn.
Personenautobanden, is dat niet gewoon het beste ?
Deze vraag van leden komt regelmatig voorbij, en inderdaad personenautobanden zijn echt beter en hebben duidelijk meer grip dan caravanbanden en ook dan bestelautobanden. Maar er zijn ook aandachtspunten of wellicht zelfs nadelen.
Allereerst is een personenautoband meestal niet met het benodigde draagvermogen leverbaar. Vaak zul je dan naar een grotere, bredere bandenmaat moeten. In ons voorbeeld van 185R14 is 215/60R16 dan een optie. Maar je moet dan ook andere velgen hebben en het moet natuurlijk wel nog in de wielkast van je caravan passen. Al met al gaat dit doorgaans behoorlijk in de papieren lopen, dure velgen met voldoende draagvermogen en dan ook een dure personenauto band met een hoge loadindex.
Als je deze stap wel neemt dan kun je met een goede personenautoband een gripniveau van de caravan realiseren dat niet onderdoet dan dat van de auto zelf. In deze test hebben wij het uitgeprobeerd met zowel zomer- als allseasonbanden voor personenauto’s. De grip en de wegligging van de caravan zijn met die banden indrukwekkend maar daarin schuilt ook weer een gevaar.
Er zijn zulke hoge bochtsnelheden mogelijk dat er een risico bestaat dat de caravan gaat kiepen of zelfs ineens (plotseling) omkantelt. Dit risico speelt vooral bij caravans en aanhangers met een hoog zwaartepunt. Dan heb je wellicht liever een band met wat minder grip zodat een wegglijdende caravan je het signaal geeft dat je te hard door de bocht gaat. Een signaal voor een situatie die je, anders dan een kiepende caravan, nog kunt corrigeren.
Conclusie
Er is voldoende aanbod van veilige caravanbanden op de markt. Het is goed om te zien dat alle testbanden de zware snelheidsbeproeving goed hebben doorstaan. Een onderdeel van deze beproeving is ook langere tijd op hoge snelheid (100 km/u) rijden met een veel te lage bandenspanning, een situatie die in de praktijk helaas regelmatig voorkomt.
Van de tien getest caravanbanden scoren er 4 goed, dat zijn de echte aanraders. Daarachter twee banden met tekortkomingen op enkele testonderdelen maar geen onvoldoende. Ook die banden kunnen we aanraden. Dan op plek 7 en 8 twee banden die wel (net) onvoldoende scoren op enkele testonderdelen maar die dit weer ophalen door juist erg goede prestaties op andere testonderdelen. Ook deze banden eindigen nog op 3 sterren en zijn aan te raden. Op plek 9 en 10 tenslotte nog twee banden waarvan alle prestaties van wat lager niveau zijn. Deze banden komen niet verder dan 2 sterren waarmee tot uitdrukking komt dat het overige testveld veel meer te bieden heeft.
Bestelautobanden zijn in de praktijk behoorlijk duurder dan caravanbanden. Op zijdelingse grip en weerstand tegen aquaplaning scoren ze bovengemiddeld maar de beste caravanbanden uit de test doen het nog beter. Op remmen op droog wegdek zijn de bestelautobanden wel duidelijk beter. In de praktijk betekent dit dat de wielen van de caravan minder snel zullen blokkeren als je voor bestelautobanden kiest.
Personenautobanden hebben duidelijk meer grip dan bestelauto- en caravanbanden maar het overschakelen naar dit soort banden is niet zonder risico. Allereerst zal het zoeken en puzzelen worden naar een personenautoband (en bandenmaat en eventueel velg) met het benodigde draagvermogen. Bij rijproeven zien we vervolgens dat, door de hoge grip van deze banden, erg hoge bochtsnelheden binnen bereik komen. Het risico is dan dat band zoveel grip heeft dat de caravan niet wegglijdt maar juist gaat kiepen en plotseling kan omslaan.
Aanbevelingen en tips caravanbanden
- Banden kunnen alleen goed functioneren als de bandenspanning is aangepast aan het gewicht. Zorg dat je bij de caravan of aanhanger een Bandenspanningstabel hebt afkomstig van de fabrikant met daarop de bandenspanning afhankelijk van de belading van de aanhanger/caravan.
- Een zeer hoge voorgeschreven bandenspanning van tot wel 4,5 bar is geen zeldzaamheid. Dit soort hoge spanningen haal je met de pomp bij het tankstation meestal niet. Ga dan naar een garage of vakman.
- Vervang een caravanband als er beschadigingen zichtbaar zijn.
- Als de banden al wat ouder zijn of het profiel al verder afgesleten is, vervang dan direct beide banden.
- Als de caravan langere tijd stil staat, is het verstandig de banden te beschermen door de caravan op te bokken of tenminste door een bandenbeschermer of bandenwig te gebruiken. Ook een bescherming tegen zonlicht en regen is het overwegen waard, bijvoorbeeld door een wielhoes te gebruiken.