Zomerbandentest 2024
Bandenmaat 215/55 R17 onder de loep
Voor de zomerbandentest hebben we dit jaar de bandenmaat 215/55 R17 onder de loep genomen. Deze bandenmaat komt veel voor onder de populaire middenklasse SUV’s. Voorbeelden zijn de Audi Q2, Fiat 500X, Seat Ateca, Skoda Karoq en Suzuki Vitara. Wij kozen als testauto voor de VW T-Roc.
De testresultaten
Van de 16 geteste banden scoren er 3 goed (4 sterren), die zijn zeer aan te raden. Daarna volgt een groep van 12 banden met 3 sterren. Deze banden hebben tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) op enkele testonderdelen en scoren als eindoordeel (ruim) voldoende. Deze banden zijn veilig en kunnen we aanraden.
Dan is er nog één band die 2 sterren scoort en die we beperkt aanraden. In dit geval is het een band die op rijeigenschappen en veiligheid tot de 4 besten uit de test behoort. Maar de slijtage is, volgens onze normen, te hoog. De beperking is dan ook dat we deze band alleen aanraden voor mensen die niet zo veel kilometers per jaar op zomerbanden rijden.
De keuze voor een band met 4 sterren kan eigenlijk niet fout, maar er zijn wel degelijk (los van de prijs) verschillen. De geheel nieuwe Continental PremiumContact 7 is goed tot zeer goed op droog en op nat wegdek. Vooral de remprestaties van deze band op droog én op nat wegdek zijn fenomenaal, hier wordt een nieuwe maatstaf gezet. De Michelin Primacy 4+ is de enige band uit de test die goed scoort op zowel het blok rijeigenschappen en veiligheid als op het blok milieu-eigenschappen. Ten opzichte van de Continental is deze band zuiniger, iets stiller en er komen (nog) minder slijtage deeltjes vrij. De prestaties op droog en nat zijn maar ietsje minder.
De derde topper is de Kumho Ecsta HS52. Op rijeigenschappen en veiligheid doet deze band eigenlijk niet of nauwelijks onder voor de andere twee; alleen op milieu-eigenschappen is de score iets lager. Maar dat geldt dan weer niet voor de slijtvastheid, want die is het beste van alle banden uit de test. Deze band heeft dus een zeer lange levensduur (verwachting) in kilometers. Ook de twee andere toppers, Continental en Michelin, hebben een zeer goede slijtvastheid en een (ver) bovengemiddelde levensduurverwachting in kilometers. Kumho is een zogenaamd kwaliteitsmerk, aanmerkelijk goedkoper dan de premium merken. Zeker bij deze Ecsta HS52 is er sprake van een heel goede prijs-kwaliteit verhouding.
Als je doorklikt op een van de specifieke banden, dan zie je daar de score op de sub-onderdelen (zoals remmen droog of aquaplaning). We hebben daar dit jaar ook weer de gemeten levensduur in kilometers opgenomen en nog een groot aantal andere meetwaarden voor meer inzicht. Een voorbeeld: op basis van aanschafprijs zijn de Linglong of de Sailun de voordeligste keuzes. Maar als we een prijs per km uitrekenen op basis van aanschaf, levensduur en verbruik, dan heeft de Kumho de laagste kilometerkosten, gevolgd door de Sailun, de Hankook en de Semperit.
De banden met 3 sterren hebben (lichte) tekortkomingen op enkele testonderdelen. Afhankelijk van de eigen eisen aan en verwachtingen van een band, kunnen daar heel interessante kandidaten bij zitten. De Hankook op plek 8 heeft lage kilometerkosten (maar net iets boven de Kumho). De Dunlop is goed op droog wegdek. Voor mensen die nat wat minder belangrijk vinden (omdat ze dan toch al de snelheid en rijstijl aanpassen), kan dit een goede optie zijn. Voor mensen die prestaties op nat wegdek juist heel belangrijk vinden, kunnen de Falken of de Goodyear een optie zijn. Deze behoren na de drie toppers tot de beste van de klas op nat. De Vredestein behoort zowel op droog als op nat tot de besten. Wij hebben deze band vanwege een te hoge slijtage afgewaardeerd, maar als je niet te veel kilometers maakt, is dit een prima optie.
We hadden al aangegeven dat de Continental PremiumContact 7 ronduit indrukwekkende remprestaties neerzet. Bij een noodstop op nat asfalt vanaf 80 km/h staat de testauto met deze banden na 28,5 meter stil. Dat is echt heel, heel goed. Zelfs de nummer twee op dit testonderdeel (de Michelin Primacy 4+) heeft al bijna 3 meter meer nodig. Dat lijkt misschien niet heel veel, maar de auto met Michelins heeft nog een snelheid van 23 km/h als de auto met Continentals al stilstaat. En die Michelin is dus ook al echt goed! Het gemiddelde van alle banden uit de test is 33 meter. Bij die remweg heb je het over een restsnelheid van 30 km/h als de auto met de PremiumContact 7 al staat.
Ook op het testonderdeel slijtvastheid vinden we grote verschillen. De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km. Aan de onderkant van het spectrum vinden we de Vredestein met 27.200 km, deze wijkt wel erg af van de norm of standaardverwachting van zo’n 40.000 km. De op één na hoogste slijtage zien we bij de Goodride, die zit op 35.600 km. Daarna komt de Linglong met 37.400 km.
Banden zijn de afgelopen jaren aanmerkelijk duurder geworden. Ook de kosten van balanceren en monteren zijn gestegen. We zien verder dat er steeds meer budget en low budget banden verkocht worden, dat zal daarmee te maken hebben. In onze test hebben we behalve budget banden natuurlijk ook de premium- en de kwaliteitsmerken vertegenwoordigd. Daarmee hebben we dan ook het hele prijsspectrum afgedekt in de test, van duur tot echt goedkoop.
Wat deze test ook weer laat zien, is dat zomaar kiezen voor reputatie van een merk of juist op basis van prijs of het bandenlabel niet altijd verstandig is. We hebben premiummerken in de test die teleurstellen en budgetmerken die het juist erg goed doen. En zowel de band met de kortste remweg op nat (de Continental met 28,5 meter) als de langste remweg op nat (de Goodride met meer dan 35 meter) hebben een A-label voor remmen nat wegdek.
Kies banden dan ook op basis van testresultaten en doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die goed scoren en veilig zijn, maar gebruik wel testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.
In de tabellen zijn de testresultaten samengevat. Bekijk de tabel met in het achterhoofd de eigen eisen aan en verwachtingen van een band. Voor mensen die maar 5.000 km per jaar rijden, zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. Voor sportieve rijders zullen juist de prestaties op droog wegdek prioriteit hebben. Kijk hiervoor naar de extra uitgebreide tabel met de scores op de subonderdelen zoals remmen of rijeigenschappen. De subonderdelen vindt je na het doorklikken op een band in de tabel. Daar vind je per band ook een uitgebreide testbeoordeling.
Tips bandenmaat 215/55 R17W
- Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor één van de banden met 4-sterrenbeoordeling.
- Wie een wat hogere slijtage voor lief wil nemen, is goed af met de Vredestein.
- Wie optimale prestaties onder droge omstandigheden wil, moet de Continental, Michelin, Kumho of Dunlop hebben.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Kumho of de Debica.
- De meest duurzame band uit de test is de Goodyear, met vlak daarachter de Michelin. Daarachter komen de Semperit, de Hankook en de Bridgestone.
- De banden met de beste slijtvastheid uit de test zijn de Kumho en de Goodyear, maar ook de Continental en de Michelin scoren heel erg goed en gaan dus lang mee.
- Als we een prijs per kilometer berekenen op basis van aanschafprijs, levensduurverwachting in kilometer en brandstofverbruik, dan zijn de Kumho, daarna de Sailun en dan de Hankook de voordeligste opties.
- Let er bij aanschaf op dat alle vier de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT-code) hebben, zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
- Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn. De DOT-code geeft de productiedatum van een band aan in de code ww/jj (dus 0623 in de ovalen cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023).
- Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
- Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model en type.
- Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
- Wissel de positie van de banden iedere 10.000 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee.
De ANWB Experts beantwoorden jouw vragen:
Twee weken terug mijn hagelnieuwe auto bij de dealer opgehaald. Af-fabriek was deze voorzien van Michelin Energy Saver (zomer) banden 205/55R16. Ik heb echter Dunlop winterbanden laten monteren en het setje zomerbanden mee naar huis genomen. Na thuiskomst (55 km op de teller) bleken bij meting de Michelin zomerbanden slechts 6,5 mm profieldiepte te hebben (alle 4), terwijl de Dunlop winterbanden een keurige 9 mm lieten zien... Lees de volledige vraag en het antwoord van de ANWB
Achter is 1 (zomer) band aan vervanging toe, de (zomer)banden voor voldoen ruim aan de norm. Kan ik nu de voorbanden achter gaan gebruiken en voor all season banden laten plaatsen?... Lees de volledige vraag en het antwoord van de ANWB
Ik heb een BMW 320d coupé (2007). Mijn zomerbanden achteren zijn versleten. Op dit moment heb ik runflat zomerbanden (Bridgestone Potenza 255/35/R18). Nu ben ik aan het denken of ik weer runflat zomerbanden pak of gewone zomerbanden. Ik heb gehoord dat runflat banden veiliger zijn dan gewone banden op het moment dat ze lek gaan... Lees de volledige vraag en het antwoord van de ANWB
Ik ga 4 nieuwe zomerbanden laten plaatsen. Met de huidige winterbanden gaat het stuur wat trillen bij ca 125km. Bij hogere snelheid (tot 160 km) is dat weer weg. Is uitlijnen gewenst ?... Lees de volledige vraag en het antwoord van de ANWB
Waarom testen we banden?
Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of reviews) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.
Dit is hoe we testen:
De hele bekende premium merken met een groot marktaandeel, waar dus veel leden om vragen, worden vrijwel altijd getest. Verder vertegenwoordigen we het hele prijsspectrum – van premium aanbieder tot low budget-product – in de test. B-merken en low budget producten worden gekozen op basis van de volgende criteria: laagste prijs op internet, aantal advertenties, vertegenwoordiging op vakbeurzen en overige marketinginspanningen en zoekvragen van consumenten/leden op de internetsites van de testpartners. Ook wordt er gekeken naar zaken als wanneer een bepaalde band voor het laatst getest is en of een band, sinds een vorige test, gewijzigd of gemodificeerd is.
Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) een hele stapel banden en slaan aan het uitproberen. Uniek aan onze test is dat alle testbanden worden gekocht bij bandenhandelaren. Zo voorkomen we dat we “geprepareerde of speciale” banden krijgen. De geteste banden zijn dus identiek aan de exemplaren die een consument koopt. Per geteste band kopen we - in drie fasen - minstens 32 exemplaren. Voor ieder testonderdeel wordt een nieuwe set gebruikt en we hebben extra sets achter de hand om te verifiëren of de kwaliteit van de series gekochte testbanden consistent is.
We testen op afgesloten circuits alle prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Op droog wegdek wordt bijvoorbeeld de koersvastheid, de nauwkeurigheid van (en respons op) sturen en de gelijkmatigheid van sturen beoordeeld. Dan op hoge snelheid het gedrag bij spoorwisseling, achtereenvolgende bochten (slalom), het gedrag in het grensbereik van de banden, stabiliteit van de achteras en de bochtvastheid. Uiteraard testen we ook de remweg en de noodstop vanaf 100 km/h. Ook op nat wegdek doen we rijproeven en tests die we beoordelen in 5 onderdelen:
- Remmen
- Weerstand tegen aquaplaning bij rechtuitrijden
- Weerstand tegen aquaplaning in bochten
- Wegligging op een circuit (rondetijd en subjectieve beoordeling)
- Zijdelingse grip op een cirkelbaan
Wij testen het hele scala van prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Voor zomerbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek. Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten) en wegligging en zijdelingse grip, zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties.
De milieu-eigenschappen, of eigenlijk de milieu-impact van banden, wordt steeds belangrijker:
- De slijtvastheid van een band (hoeveel kilometer gaat hij mee) valt onder de milieuaspecten.
- Daar hoort ook de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes bij (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Deze hoeveelheid meten we exact. Dit wordt uitgedrukt in mg/km/t: milligram per kilometer per 1.000 kg voertuigmassa. Dit staat gelijk aan een gram per 1.000 km, dit maakt het wellicht beter voor te stellen om hoeveel deeltjes het gaat. Slijtagedeeltjes ontstaan door het contact van de band met het wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). Ofwel tyre and road wear particles afgekort 'TRWP'.
- Ook het gewicht en het verbruik van de band vallen onder het blok milieu-eigenschappen. Een lichte band is een groot voordeel vanwege het verbruik, het materiaalgebruik en de productie.
- We beoordelen het afrolgeluid.
- Tenslotte wordt gekeken naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Zo kijken we of de band geen schadelijke stoffen bevat en of er bijvoorbeeld nog uitsteekseltjes of haartjes aan de band zitten. Dat is residu van het productieproces dat verder geen functie heeft, maar wel in het milieu terechtkomt als ze niet voor uitlevering verwijderd worden.
Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu-eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.
Klik hier voor meer informatie over hoe we testen.
Profieldiepte
Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte, wat ten gunste komt aan de vermindering van de hoeveelheid slijtagedeeltjes. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben.
Zomerbanden én all seasonbanden getest
Vorig jaar, met het 50-jarig bestaan van het bandentest programma, hadden we iets bijzonders: 50 banden in één bandenmaat in de test. Dit jaar hebben we weer iets bijzonders: we hebben én zomerbanden én all seasonbanden getest.
De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. De all seasonbandentest is nog niet helemaal afgerond, want deze banden draaien na het zomerbandentestprogramma ook mee in het winterbandentestprogramma. Maar ook die test nadert zijn einde en op 25 juni a.s. publiceren we de nieuwste all seasonbandentest.
Dus twijfel je tussen nieuwe zomerbanden of toch all seasonbanden, dan moet je nog even geduld hebben. Weet je al dat je zomerbanden wilt, dan hebben we nu een hoop nieuw advies en informatie voor je. De winterbandentest volgt eind september weer.