Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op Duitse occasion?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 februari 2019

In Januari kochten wij een tweedehands elektrische auto bij een handelaar in Duitsland. Wij hebben deze auto vervolgens zelf geimporteerd. Invoer, APK, verzekering en acculease zijn geregeld. De auto heeft nu een Nederlands kenteken.
Al vanaf de eerste rit blijkt de auto ernstige problemen te geven (valt af en toe volkomen uit); wij dachten dat dat wel te verhelpen zou zijn maar de merkdealer zegt dat dit alleen te repareren valt door het vervangen van de elektromotor.

Kunnen wij volgens de Duitse wet verhaal halen bij de verkoper?
Hij heeft ons de auto verkocht als 'goed rijdend'. In het koopcontract staat dat de auto gekocht is 'zoals gezien', en dat er geen garantie op zit, maar volgens artikelen die we gelezen hebben is dat strijdig met de wet en daarom nietig: we hebben de indruk dat bedrijven verplicht zijn om een jaar garantie te geven op verborgen gebreken.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In januari 2019 heeft u als consument een gebruikte elektrische auto gekocht bij een autobedrijf in Duitsland. Na levering van de auto vertoont de auto diverse storingen. De Duitse verkoper geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Wettelijke garantie
Op grond van de Europese richtlijn Consumentenkoop geniet u als consument ook in Duitsland eveneens bescherming bij aankoop van bijvoorbeeld een auto.

In Duitsland kunt u als consument tot een jaar na aankoop van een gebruikte zaak, een beroep doen op de wettelijke garantie doen. Net als in Nederland geldt in Duitsland de regel, wanneer sprake van een consumentenkoop, dat de zes maanden na levering er een omgekeerde bewijslast geldt. Ofwel; indien er zich binnen zes maanden zich een gebrek openbaart, dan is het aan de verkoper aan te tonen, dat het gebrek op het moment van levering niet aanwezig was.

Deze regels zijn ook in Duitsland van dwingend recht, ofwel; de verkoper mag hier in géén beding ten nadele van de consument van afwijken.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen, het gebrek binnen een redelijke termijn (waarbij u als consument zo beperkt mogelijk hinder van ondervindt) de gebreken te herstellen. De kosten voor herstel komen volledig voor rekening en risico voor rekening van de verkoper, tenzij het gebrek is veroorzaakt is door onheil van buitenaf, of door ondeskundig gebruik van de zaak.

Verdere remedies
Mocht de verkoper niet thuis geven, dan heeft u de keuze om de auto door een derde te laten herstellen op kosten van de verkoper, dan wel het recht de koop te ontbinden.

ECC
Komt u er niet uit met de verkoper, check dan of u de hulp kan inroepen van uw eventueel beschikbare rechtsbijstand. Voorts kunt u als consument een beroep doen op de hulp van het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende consumenten geschillen). Aan deze dienstverlening bent u geen kosten verschuldigd.
Succes!

NB: Graag verneem ik t.z.t. de uitkomst in deze zaak.