Nieuwe fietshelm kopen
Tips voor de juiste aanschaf
Met een fietshelm bescherm je een kostbaar bezit: je brein. Voor een paar tientjes heb je al een goedgekeurde fietshelm. Waar moet je op letten als je een fietshelm koopt?
De helm is gemaakt om een harde klap op te vangen. Na het incasseren van een harde klap is het binnenwerk (eps-schuim) ingedeukt en kan het een tweede klap niet meer absorberen. Koop daarom altijd een nieuwe helm na een flinke klap. Het advies is om een helm sowieso na enkele jaren te vervangen omdat uv-straling van de zon het materiaal aantast. Koop nooit een tweedehands helm. Schade in het binnenwerk is niet zichtbaar.
Soorten fietshelmen
Als je op zoek gaat naar een geschikte fietshelm, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Er zijn veel verschillende soorten en vormen helmen – regulier of speedpedelec, dicht of 'luchtig' – en verschillende technieken – MIPS en Wavecel. Wat zijn de verschillen?
Omdat deze vergelijking gericht is op de recreatieve fietser en forens, laten we racefietshelmen en BMX-helmen buiten beschouwing.
1. De gewone fietshelm
De reguliere fietshelm is de meest geziene fietshelm. Het is een lichte helm met ventilerende sleuven aan de bovenkant, waardoor je hoofd koel blijft tijdens het fietsen. Door de sleuven is deze helm in de winter te koud, je hebt namelijk geen oorbedekking. Ook vormt deze helm geen goede combinatie met 'gewone' mutsen. De helm zit dan niet strak genoeg meer op je hoofd. Let op: kies je voor een ‘gewone’ fietshelm, controleer dan of de helm voldoet aan de Europese norm voor veilige fietshelmen (EN-1078).
+ Betaalbaar
+ Licht
+ Verkoelend bij hoge temperaturen
+ Makkelijk op- en afzetten
+ Grote keuze aan modellen, kleuren en stijlen
- Biedt de minste bescherming van alle typen fietshelmen
- Koud bij lage temperaturen*
- Kinvel kan tussen de clip van de kinband komen
- Kinbandjes vaak van oncomfortabel, snijdend materiaal
- Niet altijd comfortabel, weinig zacht materiaal aan de binnenkant
- Geen vizier
Een dichte fietshelm lijkt op een skatehelm en omsluit je hoofd helemaal. Dat is lekker warm in de winter, de helm fungeert dan ook als een soort muts. Zeker als je een model koopt met (al dan niet afneembare) oorstukken. In de zomer is de ventilatie nul en daarom is deze helm al snel te warm. Let op: kies je voor een ‘dichte’ fietshelm, controleer dan ook of de helm voldoet aan de Europese norm voor veilige fietshelmen (EN-1078).
+ Warm in de winter
+ Sommige modellen hebben afneembare oorstukken
+ Bedekt je hele hoofd, daarom veiliger dan een helm met sleuven
+ Minder kans om de helm verkeerd te dragen
- Groot en zwaar
- Pasvorm is erg belangrijk
- Te warm bij hoge temperaturen
- Gemiddeld duurder dan een gewone fietshelm
- Beperkte keuze in vergelijking met gewone fietshelmen
- Je kinvel kan bij veel modellen tussen de clips van de kinband komen
Het grootste nadeel van een fietshelm: waar moet je hem kwijt? Dat probleem omzeil je met een opvouwbare helm. Ze zijn van meerdere merken verkrijgbaar, maar het merk Closca is de pionier op dit gebied. Een Closca helm vouw je zo plat op dat hij vrijwel in iedere rugtas, fietstas of zelfs handtas past. De modellen van Closca voldoen aan de EN-1078 norm. Kies je voor een opvouwbare fietshelm van een ander merk, controleer dan of de helm voldoet aan het keurmerk voor veilige fietshelmen.
+ Licht en compact, past daarom makkelijk in een tas of rugzak
+ In- en uitvouwen gaat makkelijk
+ Ongeveer de helft kleiner wanneer de helm is ingevouwen
+ Voldoet aan de EN-1078 veiligheidsnormen voor fietshelmen
- Koud in de winter door de sleuven, oren niet bedekt*
- Je kinvel kan tussen de clips van de kinband komen
- Geen vizier
- Weinig ventilatie, kan warm worden bij hoge temperaturen
De meeste speedpedelec helmen verschillen qua looks niet zoveel van normale fietshelmen. Het grootste verschil is dat de helm aan strengere eisen moet voldoen (de NTA-8776 norm). Dit heeft te maken met de hoge snelheid van een speedpedelec (45 km/h) waarvoor dit type helmen ontwikkeld zijn. Op een speedpedelec is het dragen van een goedgekeurde helm verplicht. Ook zijn ze vaak voorzien van een vizier, waardoor insecten en regendruppels niet in je ogen komen.
+ Veiliger dan een gewone fietshelm
+ Vaak voorzien van een (afneembaar) vizier
+ Vaak voorzien van bescherming voor je kinvel
+ Sommige merken bieden een dichte plastic (warme) winterschaal aan
+ Kinbandjes bij duurdere modellen vaak van comfortabel, zacht materiaal
- Gemiddeld duurder dan een gewone fietshelm
- Modellen met sleuven zijn koud in de winter*
- Lastig op te bergen
- Vaak niet erg comfortabel
- Vizier kan je bril in de weg zitten of op je neus knellen
MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection. Een fietshelm met MIPS heeft een dikkere dempende laag aan de binnenkant van de helm. Die extra laag vangt klappen niet alleen beter op, maar óók vanuit meerdere richtingen. Ook is de helm door deze laag iets comfortabeler dan een reguliere helm. Helmen met MIPS zijn er voor zowel speedpedelecs (NTA 8776) als voor (elektrische) fietsen (EN 1078) en worden door meerdere merken aangeboden. De speedpedelec helmen zijn uiteraard het veiligst.
Bekijk een MIPS-helm in de ANWB Webwinkel
+ Veiliger dan helmen zonder MIPS
+ Iets comfortabeler dan helmen zonder MIPS
+ Verkrijgbaar van meerdere merken
+ Vaak voorzien van (afneembaar) vizier
- Gemiddeld duurder dan helmen zonder MIPS
- Slechts van een beperkt aantal merken verkrijgbaar
- Meeste MIPS-helmen zijn koud in de winter*
Kies je voor een fietshelm met Wavecel-techniek, dan speel je helemaal op safe. De techniek is door wetenschappers ontwikkeld, in opdracht van het merk Bontrager. Wavecel is een binnenlaag in de helm die de impact van een val of klap veel beter opvangt dan een reguliere helm. En zelfs nóg beter dan het MIPS-systeem. Volgens onderzoek zou je met een Wavecel helm zelfs 48 keer minder kans hebben op een hersenschudding dan bij een reguliere fietshelm.
+ Veilig: volgens onderzoek 48 keer minder kans op hersenschudding dan bij een gewone fietshelm
+ Licht
+ Comfortabel
- Slechts van 1 merk verkrijgbaar
- Duur (€ 100 tot ca. € 300)
- Lastig opbergen/meenemen
- Koud in de winter (geen modellen met oorstukken verkrijgbaar)*
Een e-bike-helm heeft een speciaal ontwerp waardoor je slapen en achterhoofd goed beschermd worden. De meest veilige is de MIPS-helm. Die biedt een betere bescherming bij klappen op het hoofd vanuit verschillende hoeken. En dat verkleint de kans op hersen- en nekletsel. De e-bike-helm heeft vaak wat minder ventilatiegaten waardoor er meer materiaal is gebruikt dat de veiligheid ten goede komt.
* ABUS heeft een speciale ‘winterkit’ voor zowel volwassenen als kinderen. Deze strakke muts is speciaal ontworpen om onder een speedpedelec- of fietshelm te kunnen dragen. Zo blijft je helm strak en veilig zitten én worden je hoofd en oren bedekt. Handig, want zo fiets je in de winter toch comfortabel en warm met een helm. En bovenal: zo hoef je geen speciale ‘winterhelm’ te kopen.
Keurmerk fietshelm
Kies een helm die voldoet aan de Europese norm voor veilige fietshelmen: EN 1078 (voor volwassenen) of EN 1080 (voor kinderen). Een fietshelm voor een snelle speed pedelec moet aan strengere eisen voldoen, daarvoor is keurmerk NTA 8776 nodig. Fietshelmen met een keurmerk zijn doorgaans herkenbaar aan stickers op de helm. Dit type helm is veilig, ongeacht de prijs.
Koop nóóit een helm zonder norm of goedkeuring via buitenlandse sites. Ook raden we aan om een helm altijd te passen in de winkel.
Bekijk het assortiment goedgekeurde fietshelmen bij ANWB
Verschil dure en goedkope fietshelm
Het verschil in een dure en een goedkope fietshelm zit in de kwaliteit van de gebruikte materialen. Qua valbescherming moet elke helm aan het bovengenoemde keurmerk voldoen, maar bij een goedkope helm wordt deze norm minimaal behaald.
De duurdere helmen bevatten vaak meer of de laatste technologieën en opties voor accessoires. Ook speelt het gewicht en de grote van een helm een rol in de prijs. Een goedkope helm is vaak veel groter, zwaarder en vaak minder modieus dan een duurdere helm.
Kies de juiste fietshelm maat
Een goede pasvorm is heel belangrijk voor de beschermende werking van een helm. Te groot of te klein? Niet doen. Je fietshelm maat meten, doe je zo:
- Meet de omtrek van je hoofd ongeveer 2,5 centimeter boven de wenkbrauwen. Kijk in welke maat (S - XL) je uitkomt. Bijvoorbeeld: maat S is 52 t/m 56 cm. Een goedzittende helm kun je niet makkelijk op je hoofd heen en weer schuiven. Zelfs niet als de riempjes los zijn.
- Om de fietshelm maat bij kinderen te bepalen, meet je de omtrek van het hoofd ongeveer 2 centimeter boven de wenkbrauwen. Deze omtrek is de maat die je moet kopen. Koop voor kinderen in de groei een verstelbare helm, zodat je de pasvorm kunt aanpassen.
- Draag je een bril of paardenstaart? Draag die dan ook als je de helm past. Doe de paardenstaart of vlecht laag, in je nek.
- Neem bij het passen de houding aan zoals op de fiets zit. Op een sportieve fiets zit je voorovergebogen, met je hoofd iets naar achteren gekanteld zodat je vooruit kunt kijken. Ook dan moet een helm goed zitten.
In de video leggen we uit hoe je de omtrek van je hoofd meet en de maat voor je helm bepaalt.
Ook handig
- Krijg je het snel warm? Kies een helm met voldoende luchtopeningen voor ventilatie.
- Een insectennet voor de luchtopeningen houdt vliegend gespuis buiten de helm.
- Er zijn helmen waarvan je de pasvorm strakker of losser kunt maken. Handig, bijvoorbeeld als je in de winter een mutsje wilt dragen.
- Met of zonder vizier? Dat is een kwestie van smaak. Een vizier (klep) mag het zicht niet belemmeren als je voorover gebogen op je fiets zit. Voordeel: de klep houdt de zon uit je ogen.
Fietshelm voor kind en baby
Hersenen ontwikkelen zich tot het 25ste levensjaar. Mocht er in die tijd hersenletsel ontstaan, heelt dit nooit meer goed, volgens Kinder- en traumachirurg William Kramer. Elke jaar belanden er zo'n 450 kinderen op de spoedeisende hulp met een hersenletsel. Belangrijk dus dat je kind een goede fietshelm draagt. Want een fietshelm vangt 70% van de klap op en verdeelt de krachten van zo'n val over de schedel. Maar waar moet je precies opletten bij de aanschaf van een fietshelm voor een kind of een baby?
Begin in ieder geval op jonge leeftijd. Vanaf acht maanden is er al een babyfietshelm met een extra beschermingsrand bij de slaapjes. Zo raakt je kind gewend en tegen de tijd dat het vier jaar is, weet het niet beter dan een fietshelm te dragen. Je hebt verschillende soorten kinderfietshelmen: voor de normale fiets, racefiets en mountainbike. Voor zo'n € 20 heb je al een goede kinder- of babyfietshelm.
- Laat je altijd adviseren door de specialist bij het aanmeten van een fietshelm voor je kind en baby.
- Koop een kinderfietshelm nooit op de groei. Je kunt de helm verstellen met een draaiknop achterop.
- De kinder- en babyfietshelm moet genoeg ventilatiegaten hebben, de oortjes zitten vrij en de bandjes mogen niet knellen.
- Zorg dat de helm het Europese EN 1080-keurmerk heeft.
- Naast goed en lekker zitten, mag de helm natuurlijk ook gewoon leuk zijn. Pimp 'm op met leuke stickers of een toffe cover.
- Geef het goede voorbeeld als ouder; draag zelf ook een fietshelm.
Vervang de kinderfietshelm elke vijf jaar en altijd na een val of harde klap, ook als je geen schade ziet. De schokdemping van de helm kan dan afgenomen zijn waardoor het hoofdje onvoldoende wordt beschermd.
Vallen is vervangen!
De helm is gemaakt om een harde klap op te vangen. Na het incasseren van een harde klap is het binnenwerk (eps-schuim) ingedeukt en kan het een tweede klap niet meer absorberen. De schokdemping van de helm kan afgenomen zijn waardoor je hoofd of dat van je kind onvoldoende wordt beschermd. Koop daarom altijd een nieuwe helm na een flinke klap, ook als je geen schade ziet.
Het advies is om een helm sowieso na enkele jaren te vervangen omdat uv-straling van de zon het materiaal aantast. Koop nooit een tweedehands helm. Schade in het binnenwerk is niet zichtbaar.
Deel deze pagina