De fietsaccu in het frame of op de bagagedrager?
Voordelen en nadelen van een ingebouwde fietsaccu
De fietsaccu zit allang niet meer standaard in of onder de bagagedrager. De trend is dat accu’s in de framebuis worden verwerkt. Onze fietsexperts krijgen veel vragen over deze zogeheten intube accu’s. We zetten de voors en tegens op een rijtje.
Veel merken bieden tegenwoordig vooral fietsen met ingebouwde accu’s aan. Reden voor enthousiaste fietsers om extra goed na te denken over hun nieuwe aankoop. Gaan ze voor de accu in het frame, die voor een betere gewichtsverdeling zorgt, of kiezen ze voor een e-bike met de accu op de conventionele plek, bij de bagagedrager? In veel gevallen is dat voordeliger. Maar er zijn meer afwegingen te maken.
Op welke plek kan de fietsaccu zitten?
-
Accu in de bagagedrager
De meeste e-bikes die je ziet rijden, hebben de accu nog op de klassieke plek: onder of in de bagagedrager. Doorgaans past erbovenop ook altijd nog wel een kinderzitje, of kun je nog een fietstas installeren, maar het is in beide gevallen even zoeken welke het best past.
-
Accu in het frame
De allereerste e-bikes, zoals bijvoorbeeld de Sparta i-on, hadden de accu in het frame. Pas daarna werd de accu onder/op/in de bagagedrager toonaangevend. Maar de intube accu is weer bezig met een grote opmars. Dit heeft veelal een esthetische reden; fabrikanten zouden van consumenten veel opmerkingen hebben ontvangen over die ‘ontsierende’ accu’s bij de bagagedrager. De meeste fietsfabrikanten die voor de intube accu kiezen, zetten ’m in de schuine framebuis. Om daar ruimte te maken en de stevigheid van de fiets te kunnen garanderen, worden de framebuizen veel breder ontworpen.
-
Accu voor/achter de zitbuis
Met name een aantal Duitse merken heeft ervoor gekozen de accu van de bagagedrager te verhuizen naar een plek dichter bij het midden van de fiets. Zij hebben omwille van een optimale gewichtsverdeling gekozen voor de zitbuis. Geen onlogische keuze, maar het is wel even wennen aan dat flinke ‘kastje’ vlak bij het zadel.
Hieronder schetsen we de voor- en nadelen van de verschillende plekken van de fietsaccu.
Accu in de bagagedrager
Zwaarder, maar wel gebruiksvriendelijk.
Voordelen
Groot voordeel is het gebruiksgemak. Een accu in of onder de bagagedrager is eenvoudig te verwijderen en, na het opladen, ook weer simpel te plaatsen.
Nadelen
Als we een nadeel zouden moeten noemen van de accu in de bagagedrager, dan gaat dat over het gewicht. Een accu weegt al snel 3 kilo, met houder vaak tot 3,5 kilo. We zijn het met z’n allen gewend geraakt, maar feit is dat je fiets net iets minder stabiel is door dat gewicht achterop. Zeker bij een damesmodel kan dat minder prettig aanvoelen. Ook is niet iedere bagagedrager met accu geschikt voor een kinderzitje. De drager kan afbreken door het extra gewicht. Informeer bij de fietsenmaker of dit is toegestaan.
Sommige fietsers vinden een accu achterop minder mooi staan. Dat-ie duidelijk zichtbaar is, zou ook uitnodigend kunnen zijn voor gauwdieven. Een speciale stalen beugel, met slot, zou voor extra zekerheid kunnen zorgen.
Accu in het frame
Lastig te verwijderen, maar wel een betere gewichtsverdeling.
Voordelen
Vanwege de centrale plek van de accu in het frame heeft een fiets met intube accu doorgaans een betere gewichtsverdeling. Dat komt de stabiliteit van de fiets ten goede.
Nadelen
Intube accu’s zijn wel duurder dan de ‘ouderwetse’ bagagedrager-accu’s. Om bovendien ruimte te maken voor de accu, en toch een stijf frame te garanderen, moeten fabrikanten meer materiaal voor hun fietsen gebruiken. Deze zijn daardoor fors zwaarder.
Maar het grootste nadeel van veel intube accu’s is toch dat ze vaak lastig te verwijderen zijn. Bij een aantal fietsmodellen zit de opening zelfs aan de onderkant van de framebuis en moet je diep door de knieën. En dat steeds weer als je gaat opladen. Omdat ook het terugplaatsen van de kwetsbare en zware accu secuur moet gebeuren, kan dit als een nadeel worden ervaren. Test het systeem dus goed uit als je een proefrit maakt.
Let op: de intube accu’s zijn vrijwel zonder uitzondering met een slotje vergrendeld, dit is echter zeker geen veiligheidsslot, eerder een vergrendelingspalletje. Er zijn nog geen extra beveiligingsopties, zoals beugels of sloten, verkrijgbaar om een intube accu extra te beschermen tegen diefstal.
Accu voor/achter de zitbuis
Soms een gepriegel, maar wel stabieler.
Voordelen
Ook in dit geval is de gewichtsverdeling prettig, zeker als de fiets een middenmotor heeft. Qua functionaliteit is een accu voor de zitbuis handig, je kunt er makkelijk bij.
Nadelen
Dat is voor een accu achter de zitbuis een ander verhaal; het is dan meestal juist een heel gepriegel om de accu te verwijderen. Bij zowel deze accu’s als de intube accu’s in de schuine framebuis geldt dat wanneer je de accu verwijdert om de fiets te vervoeren of de accu op te laden, er een openliggende uitsparing in het frame zit. Zorg voor een goede afdekking, met een bijpassend kapje, om negatieve weersinvloeden te voorkomen. Een dergelijke afdekking wordt niet meegeleverd, maar moet je apart bestellen.
Altijd belangrijk: beveilig je e-bike extra, het liefst met goedgekeurde en geteste fietssloten
Wat is de veiligste plek voor de fietsaccu?
Hoe stabieler de fiets, hoe veiliger je onderweg bent. Dat meer en meer fietsen van intube accu’s zijn voorzien, is in dat opzicht een verbetering; een accu achterop zorgt toch voor een minder ideale gewichtsverdeling.
Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schrijft in een rapport over fietsongevallen van 50-plussers dat de gewichtsverdeling bij een elektrische fiets van invloed is op de stabiliteit: ‘E-bikes zijn niet alleen 50 procent zwaarder dan gewone fietsen, door de locatie van de accu (veelal op de bagagedrager) en de motor (veelal in de wielas) zijn ze soms ook topzwaar.’ Wist je dat er een maximaal toegestaan gewicht voor e-bikes bestaat?
Oververhitting, superladers en een tip
De intube accu is nog volop in ontwikkeling. Er zijn gevallen bekend van accu’s die, bijvoorbeeld in de volle zon, behoorlijk warm worden. Deze warmte kunnen ze moeilijk kwijt, omdat ze in een stalen buis zitten. Tot veel incidenten heeft dat nog niet geleid, en fabrikanten hebben er vanzelfsprekend alle aandacht voor, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Er zijn al fietsen gesignaleerd met twee accu’s, een intube en een onder de bagagedrager; een slimme toepassing van nieuwe en oude mogelijkheden. Ook superladers, die jij of je buurman misschien al voor de auto gebruikt, zijn in de maak. Hoe gevaarlijk zijn fietsaccu's?
Tip: Fietsframes met intube accu’s zijn gemaakt van zwaarder materiaal. E-bikes zijn toch al zwaar en dit maakt ’m nóg zwaarder. Dat is niet direct prettig in het dagelijks gebruik of voor het vervoer op een fietsendrager. Controleer voor aankoop of jij het gewicht aankunt en of de fiets en de fietsendrager elkaar ‘verdragen’.
Deel deze pagina