Je elektrische fiets opladen
12 vragen over accu én lader
Als het gaat over je fietsaccu opladen, ligt de focus vaak op de accu, alom beschouwd als het meest cruciale onderdeel van de elektrische fiets. Maar als je problemen hebt met je acculáder, komt het ook niet van een prettig tochtje. Daarom zoomden we eens nader in op beide. Twaalf vragen en antwoorden.
1. Wanneer ik een accu koop voor mijn e-bike, zit er dan een oplader bij?
Als je een nieuwe fiets aanschaft, is deze compleet met accu én lader. Maar, koop je online een nieuwe, vervangende accu, dan moet je goed in de omschrijving van de verkoper kijken of daar ook een nieuwe lader bij geleverd wordt. Vaak niet, maar als je lader nog goed functioneert, is dat ook niet nodig. Zorg dat de lader er wel bij zit als je, via bijvoorbeeld Marktplaats, een tweedehands e-bike koopt. Bedenk je ook dat de kans erg groot is dat als je voor een aantrekkelijke prijs een e-bike zonder lader aangeboden krijgt, deze fiets gestolen is.
2. Kan ik iedere acculader gebruiken?
Nee, zeker niet. Bij ieder model accu hoort een lader. Doorgaans kun je aan de buitenkant van de lader niet zien voor welke accu deze is. Plak dan ook na aankoop direct een sticker op de lader zodat je weet bij welke fiets en welke accu deze hoort. De kans op verwisseling voorkomen is met name van belang omdat laders een verschillend voltage kunnen hebben. Gebruik je een niet-bijbehorende lader, dan bestaat de kans dat je de accu bijvoorbeeld te zwaar belast en er potentieel brandgevaar ontstaat. De meeste accu’s zijn 24 of 36 volt. Daar past dan een lader van respectievelijk 29 of 42 volt bij.
3. Wat moet ik doen als de fiets acculader niet goed lijkt te werken?
De meeste mensen weten dat het gevaarlijk is om met een accu te prutsen, maar sommigen willen nog weleens proberen een lader te repareren. Doe dat vooral niet. De kans dat je intern iets beschadigt, waardoor het laadproces verstoord raakt, is groot.
Het gebeurt nog geregeld dat laders tijdens het laadproces erg warm worden. We horen zelfs berichten over laders die zo heet worden dat je ze niet eens kunt oppakken. De levensduur van zo’n lader loopt vaak op zijn eind en we raden aan die te vervangen. Soms brandt een lader intern door en weigert deze nog langer dienst. Voor € 50 à € 100 koop je een nieuwe. Ook bij ANWB vind je opladers.
Wanneer is je fietsaccu aan vervanging toe?
4. Waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe lader?
Let op dat je een lader aanschaft die past op de accu die je hebt (zie vraag 2). Gespecialiseerde verkopers geven duidelijk aan welk model lader bij welk model accu past. Niet alle originele laders zijn nog bij te bestellen, maar in de meeste gevallen zijn wel alternatieven voorradig. Neem in geval van twijfel contact op met de aanbieder, een fietsenmaker of specialist in accu’s en laders, zoals Zuidewind fietsaccuservice. Zij hebben +/- 200 verschillende laders op voorraad en kunnen je goed advies geven.
5. Wanneer is het tijd om de accu weer op te laden?
Bij oude modellen was het nog weleens de vraag hoe leeg je accu moest zijn voor het tijd was om te laden. Maar met de huidige lithiumcellen – het overgrote merendeel van de accu’s heeft deze tegenwoordig – maakt dat niets uit. Of je batterij nu nog voor 40, 60 of 80 procent vol is, je kunt zonder zorgen gewoon bijladen. En dat kan ook gewoon tot 100 procent.
Accu’s met lithiumcellen lopen overigens niet terug als ze stilstaan. Dit is wel het geval met de nikkel metaalhydride accu’s die bijvoorbeeld bij de verouderde Sparta ION zitten.
6. Hoelang moet een fietsaccu aan de lader?
Reken in de regel op ongeveer een uur laden voor 100 Wh. Heb je dus een accu van 400 Wh die bijna leeg is, dan moet je op vier uur rekenen. Plan het opladen van je e-bike zo dat je thuis bent als de accu volledig is opgeladen, dan kun je deze namelijk direct weer afkoppelen. Het is altijd verstandig om het onderhoudsboekje dat bij de fiets zit goed door te nemen, de fabrikant heeft misschien specifieke laadtips voor jouw model elektrische fiets.
Ook kan het handig zijn om na te gaan of je een 2, 4 of 6 ampère-lader hebt (deze gegevens staan onder op de lader). De laadtijd hiervan verschilt tussen de zesenhalf en tweeënhalf uur. Als je je fiets veel gebruikt en een grote accu hebt, zul je veel laden en dan is enige laadsnelheid prettig.
7. Kan het kwaad om de accu lang aan de lader te laten liggen?
Wanneer je lader aangeeft dat de accu vol is – doorgaans wordt het rode lampje dan groen – is het belangrijk deze zo snel mogelijk af te koppelen. Je wilt niet dat de lader de accu nog langer belast als je e-bike volledig is opgeladen.
8. Kan slim laden je geld besparen?
Jazeker. Maar dan moet je wel een aanbieder van stroom hebben die dynamische energieprijzen rekent. Dan kun je zien welk uur van de dag het goedkoper laden is; meestal is dat ’s nachts. Het advies van de brandweer is echter om je accu altijd overdag op te laden. Mocht de accu oververhit raken, dan kan je snel de lader van het stroom halen.
9. Hoe werkt het laden met een zogeheten powerstation?
Een powerstation is een draagbare unit met lithiumcellen. Je kunt het opladen met een scherm met zonnecellen, zodat je gratis energie tankt bij de zon. Het powerstation heeft allerlei uitgangen, waaronder 230 volt. Dit is een goedkope manier van laden en aangezien een powerstation draagbaar is, werkt het ook op locatie!
10. Kan ik binnenshuis laden?
We adviseren om een accu nooit binnenshuis op te laden. Juist vanwege de – kleine, maar toch aanwezige – kans op ontbranding van de accu is het niet verstandig de lader in huis in het stopcontact te steken. Het is veel beter om dat te doen in bijvoorbeeld een schuur of onder een afdakje. Kun je niet buitenshuis of op een balkon laden, laad de accu sowieso nooit in een trappenhuis en blokkeer nooit je eigen vluchtweg. Laad je (bijvoorbeeld) in de keuken, hou de accu dan ondertussen in de gaten. Zorg ervoor dat de omgeving hoe dan ook niet vochtig is. Mocht er iets misgaan, alarmeer dan de hulpdiensten. Voorkom dat je giftige rook inademt.
11. Is er goed nieuws te melden over acculaders?
Jazeker, al is het nog toekomstmuziek. Nu zijn er nog veel verschillende, eenpolige en meerpolige stekkers, maar in Europees verband wordt gewerkt aan een eenduidige, universele stekker voor acculaders. De verwachting is dat er rond 2025 een eind komt aan de grote verscheidenheid aan opladers. Overigens blijft het dan ook nog opletten, omdat laders dan nog wel een ander voltage kunnen hebben.
12. Kan ik m’n lader meenemen op vakantie?
Natuurlijk. Maar controleer als je je elektrische fiets meeneemt naar het buitenland vooraf wat voor stopcontacten ze daar hebben. De meeste Europese landen hebben tegenwoordig dezelfde stekkers en stopcontacten, maar in Engeland heb je toch echt een speciale reis/wereldstekker nodig.
Verleng de levensduur van je accu tijdens het fietsen
Deel deze pagina