Levensduur fietsaccu verlengen
Zo houd je de accu van je elektrische fiets in optimale conditie
Een fietsaccu is een belangrijk onderdeel van een elektrische fiets. Helaas is het ook een onderdeel dat minder lang meegaat dan de e-bike zelf. Het vervangen van een fietsaccu is een duur geintje en dus is het belangrijk om hem zo lang mogelijk in optimale conditie te houden. Doe je voordeel met deze vijftien tips.
Een e-bike biedt ondersteuning dankzij de fietsaccu. De batterij heeft een kortere levensduur dan je elektrische fiets zelf, maar gelukkig zijn er manieren om de levensduur van je fietsaccu te verlengen. Hoe gaat je e-bikebatterij zo lang mogelijk mee? We helpen je graag op weg met onze tips voor thuis en onderweg.
Levensduur fietsaccu verlengen tijdens het fietsen
Door vlak voor en tijdens je fietstocht rekening te houden met een aantal dingen kun je levensduur van je fietsaccu verlengen. Denk aan het volgende:
- Zorg dat je bandenspanning op orde is
Een lage bandenspanning betekent een hoge rolweerstand. Door je fietsbanden op maximale spanning te houden (3,5 tot 4 bar) verbruikt je accu zo weinig mogelijk onnodige extra energie. - Rijd niet met weg met trapondersteuning
Wegrijden met trapondersteuning vanuit stilstand vreet energie. Zet de trapondersteuning bij stilstand uit of kies voor de lichtste versnelling en minste trapondersteuning. In deze stand kun je vaak enorme afstanden overbruggen. Zet zeker aan het begin van je (lange) fietstocht de trapondersteuning uit of laag. Aan het eind van je toch heb je dan extra accuenergie. - Zet je versnelling niet te hoog
Bij ongeveer vijftig trapomwentelingen per minuut wordt het rendement van de aandrijfunit geoptimaliseerd. Langzaam trappen (te hoge versnelling bij een te lage snelheid) kost veel extra energie. - Schakel op tijd
Net als bij een auto kun je bij een stoplicht of aan het begin van een klim het beste naar een lichtere versnelling schakelen. Afhankelijk van het terrein en je gewenste snelheid schakel je daarna weer op naar een hogere versnelling. Probeer wel zo min mogelijk te schakelen. Een constante snelheid is het beste voor je accu. - Fiets je accu niet helemaal leeg
Op verschillende plekken in Nederland vind je oplaadpunten voor e-bikes. Vergeet dus niet je oplader mee te nemen en probeer tijdens een tussenstop je accu altijd even op te laden. - Droog de contactpunten voor plaatsen accu
Tijdens je fietstocht geschuild voor de regen en heb je daarbij je fietsaccu verwijderd uit de houder? Droog dan eerst de contactpunten voordat je de fietsaccu terugplaatst.
Fietsaccu bewaren
Het is niet verstandig om een fietsaccu 'zomaar ergens in een hoek' op te bergen. Zelfs niet als je hem voor langere tijd opbergt, zoals bijvoorbeeld in de winter. Het goed bewaren van je e-bike batterij is namelijk belangrijk voor een langere levensduur. Dat doe je als volgt:
- Lees de gebruiksaanwijzing
In de gebruiksaanwijzing van je fietsaccu staan aanwijzingen voor jouw specifieke accu. Neem die goed door en volg ze op. De fabrikant van je fietsaccu weet namelijk als de beste hoe 'zijn' accu zo lang mogelijk meegaat. - Label je oplader(s)
De meeste e-bike opladers lijken veel op elkaar. Zeker als er meerdere mensen in huis een elektrische fiets hebben, is het verstandig de opladers te labelen. Zo weet je zeker dat je de goede oplader bij de juiste accu gebruikt. De accu opladen met een verkeerde oplader kan schade aan de accu veroorzaken. - Vermijd extreme temperaturen
Temperatuur heeft een grote invloed op de gesteldheid van een fietsaccu. Bij temperaturen onder het vriespunt tot ongeveer -10 graden zal de capaciteit tijdelijk iets teruglopen, dit is overigens geen ramp. Extreem lage temperaturen voor langere tijd en blootstelling aan de volle zon zullen de accu echter geen goed doen. Je kunt overwegen een neopreen accuhoes aan te schaffen om de accu van je e-bike te beschermen tegen kou, stoten, en vocht. De hoes werkt isolerend en voorkomt dat de accu snel capaciteit verliest bij lage temperaturen. - Berg je fietsaccu nooit helemaal leeg op
Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen. Dit lees je in de garantievoorwaarden van je fietsaccu. We raden aan om de accu minimaal half opgeladen (50 procent) op te bergen. - Verwijder je fietsaccu van de fiets
Stal je je fiets de hele dag buiten, bijvoorbeeld bij je werk of op een station, verwijder dan je afneembare accu van de fiets. Doe dat ook als je je fiets vervoert op een fietsendrager op je auto. Leg de accu dan in de kofferbak. Op deze manier wordt hij niet blootgesteld aan kou, hitte of regen. Kun je je fietsaccu niet verwijderen? Probeer je fiets dan ergens binnen te stallen.
Fietsaccu opladen
Het volledig ontladen of opladen van een fietsaccu heet een laadcyclus. Iedere accu heeft een maximaal aantal laadcyclussen. Daarna moet je de accu vervangen. Het is belangrijk om het aantal laadcyclussen zo klein mogelijk te houden en tegelijkertijd diepontlading te voorkomen. Maar hoe doe je dat precies?
- Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand.
- Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
- Verwijder de oplader als de accu vol is, maar let op: sommige acculaders laden en ontladen de accu automatisch. Deze fietsaccu's moet je in de lader bewaren om hem zijn werk te kunnen laten doen. Of je een automatische acculader hebt, lees je in de gebruiksaanwijzing van je accu.
Opladen is niet moeilijk. Maar, om langer plezier van je accu te hebben, hebben we een aantal veelgestelde vragen en antwoorden over opladen en de acculader op een rij gezet.
Defecte fietsaccu (laten) reviseren
Als je de capaciteit van je accu ziet teruglopen of als je fietsaccu echt defect is, is het verleidelijk om je fietsaccu te (laten) reviseren. Een fietsaccu-revisie kost in eerste instantie minder geld dan je accu vervangen, maar uiteindelijk kan reviseren duurkoop worden. Een niet goed gereviseerde accu kan kapot gaan, zodat je alsnog een nieuwe moet kopen. Ook levert een niet goed uitgevoerde revisie een verhoogd brand-, en in extreme gevallen, ontploffingsgevaar op. We raden het reviseren van een fietsaccu daarom af. Is je fietsaccu aan vervanging toe, koop dan een nieuwe. We helpen je graag daarbij.
Deel deze pagina