Waarom zijn er zoveel verschillende fietsaccu's?
In de (batte)rij!
Waarom is de batterij-business in e-bikeland zo’n onoverzichtelijke jungle? Veel fietsers zien door de bomen het bos niet meer en áls ze al weten welke fietsaccu ze willen, is deze vaak niet leverbaar. Wanneer komt de one size fits all-versie? Ofwel: alles wat je altijd al wilde weten over de e-batterij, maar nooit durfde te vragen.
Hoeveel accu’s zijn er eigenlijk?
Dat zijn er echt schrikbarend veel. Hónderden.
Waarom zijn het er zoveel?
Ongeveer tien jaar geleden begon de e-bike aan z’n opmars en de vraag nam zo snel toe waardoor er in de markt een welig tierende handel in accu’s ontstond. Gazelle liet een accu maken bij een fabrikant maar andere merken deden dat ook: bij andere fabrikanten. De reden? Waarschijnlijk de prijs, of de kwaliteit, of de beschikbaarheid. Vergelijk het met mobiele telefoons: vroeger had elk type telefoon een eigen oplader. Nu werken ze bijna allemaal op het USB-C systeem.
Dus in de toekomst komt er één systeem, zoals vroeger VHS de markt veroverde in videoland?
Er ontstaat sowieso meer standaardisatie. Maar wat je nu nog ziet, is dat er steeds nieuwe e-bike-systemen op de markt verschijnen. In hoog tempo maakten achtereenvolgens 26 volt-, 36 volt-, 43 volt- en 48 voltmotoren hun opwachting in het straatbeeld. De accu-fabrikanten veranderden driftig mee in deze nog jonge branche. Ook Sparta levert bij zijn E-motion-fietsen verschillende accu’s. Een monopoly voor één systeem lijkt fijn voor de consument maar valt niet te verwachten en is ook niet wenselijk, qua innovatie. Maar het is allemaal al een stuk minder uitgebreid dan het was. Je ziet dat de grote vier merken – Bosch, Panasonic, Bafang en Shimano – terrein winnen.
Er zijn ook verschillende soorten accu-typen: NiMh, Li-Ion, LiPo, Life… welke moet je als fietser in hemelsnaam kiezen?
Dat is tegenwoordig een stuk overzichtelijker. Je kunt inmiddels rustig uitgaan van één techniek. NiMH (Nikkel-metaalhydride) is de voorloper van de lithium accu (Li-Ion) en wordt niet meer gebruikt. De andere twee systemen worden nog wel ingezet voor andere doeleinden maar zijn al een tijdje niet meer in gebruik bij e-bikes.
Waarom doen fietsfabrikanten eigenlijk mee aan de onoverzichtelijkheid?
Dat heeft vooral te maken met de motorsystemen. Gazelle levert fietsen met vier verschillende merken motoren: Bafang, Bosch, Shimano en Panasonic. Die hebben allemaal een andere accu die volgens de fabrikant van het motorsysteem het beste past bij het totale systeem van de e-bike.
Eigenlijk zou je als consument gewoon meteen twee accu’s bij de aankoop van een e-bike moeten aanschaffen. Zit je toch geramd?
Dat is geen goed idee. Een accu wordt immers slechter naar mate hij ouder wordt. Ook als hij stil ligt, slijt een batterij. En in dit geval moet je nu dus twee accu’s onderhouden om de duur te verlengen. Wat je als consument wel moet doen is er rekening mee houden dat de accu na ongeveer vijf jaar vervangen moet worden. Bij de aankoop van je fiets moet je niet het risico lopen dat de accu na een paar jaar niet meer wordt geleverd. Die kans is vrijwel nihil als je kiest voor een bekend merk.
Zo kies je de juiste nieuwe fietsaccu
Tot slot: heeft de ANWB de meeste accu’s op voorraad?
Nee, er is geen bedrijf dat alle accu’s op voorraad heeft. Van de grote merken zijn er al ongeveer 100 types op de markt. Tel daar de kleine merken bij op en je hebt een veelvoud hiervan. Maar er wordt door de ANWB hard gewerkt om het assortiment op de plank stevig uit te breiden.
(Bron: CLS, partner en leverancier ANWB op het gebied auto- en fietsaccu’s.)
Deel deze pagina