Thuisbatterij: alles wat je wil weten
Thuis je eigen stroom opslaan voor gebruik op een later moment
Met een thuisbatterij kan je stroom opslaan om op een later moment te gebruiken. Dan heb je op dat moment dus geen stroom nodig van je energieleverancier. Klinkt goed! Maar hoe interessant is dat nu al? En wat betekent dat voor de toekomst? Lees alles over thuisaccu’s.
Wat is een thuisbatterij?
Een thuisbatterij (ook wel thuisaccu genoemd) is eigenlijk niet anders dan een grote oplaadbare batterij. Daarmee kan je de opgewekte stroom van je zonnepanelen opslaan om op een later moment te gebruiken. Gemiddeld gebruik je 30 tot 50 procent van die stroom zelf. Met een thuisbatterij is dat 60 tot 80 procent.
Het ligt aan je stroomverbruik en de grootte van de thuisaccu hoe lang je zonder stroom van het energienet kan. Bij sommige thuisbatterijen is dat uren, maar er zijn ook thuisaccu’s die je zelfs dagen van stroom voorzien.
Wat kost een thuisbatterij?
Ook de kosten hangen af van de specifieke accu: welk type en hoe groot. Een vuistregel voor kosten van een thuisaccu is € 750 per 1 kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit. Een thuisbatterij van 5 kWh kost dus zo’n € 3.750. Daar komen nog wel installatiekosten bij. Bij de aanschaf van een thuisbatterij kun je, net als bij zonnepanelen, de btw terugkrijgen. Een verkapte korting van 21%, al adverteren veel aanbieders al met die ex. BTW-prijs.
Thuisbatterij opladen zonder zonnepanelen
Wil je je thuisbatterij met zonnepanelen opladen, dan heb je natuurlijk zon nodig. Dat is in Nederland niet vanzelfsprekend! Met ‘n beetje geluk gebruik je een groot deel van de lente en zomer zelf opgewekte stroom dankzij een thuisaccu.
Wat als de zon niet schijnt óf als je geen zonnepanelen hebt? Je kan je thuisbatterij opladen als de stroom van het energienet het goedkoopst is. Bij een vast of variabel contract kan dat het dal-of nachttarief zijn. Dat scheelt vaak niet zo veel.
Zie ook: het verdienmodel van een thuisbatterij met zonnepanelen
Met een dynamisch energiecontract kan dat wel veel schelen! Bij zo’n contract is de stroomprijs die jij betaalt gekoppeld aan de inkoopprijs van stroom. Je stelt (bij laag tarief) per uur in wanneer je de thuisbatterij oplaadt. Je gebruikt je thuisaccu als de stroomprijs hoog is.
Nu al een thuisbatterij kopen?
Ja en nee. Wil je duurzaam leven, dan is een thuisbatterij mooi. Stroom uit zonnepanelen opslaan en gebruiken vanuit je thuisbatterij. Helaas bespaar je er nog geen geld mee. Dat komt door de salderingsregeling voor zonnepanelen.
Het is voor de zonnepaneelbezitter steeds interessanter om stroom in een thuisbatterij op te slaan. Hoewel de salderingsregeling nog bestaat, rekenen veel energiemaatschappijen terugleverkosten voor zonnepanelen. Je betraalt dan om stroom terug te leveren aan het net. Het wordt daardoor interessanter om zoveel mogelijk of het liefst zelfs al je zonnestroom zelf te verbruiken.
Daarnaaast wil het kabinet tussen 2024 en 2030 een steeds lagere vergoeding geven voor het terugleveren van stroom. Dat betekent mogelijk dat er wél gunstige regelingen komen voor thuisbatterijen. Vergelijkbaar met buurlanden die helemaal geen salderingsregeling kennen en wel subsidie geven voor thuisaccu’s. In België koop je een thuisbatterij ‘gewoon’ bij Ikea.
Stijgende energietarieven, terugleverkosten en de kabinetsplannen maken opslaan van stroom in een thuisbatterij steeds interessanter als besparing. Toch lijken de kosten op dit moment nog niet op te wegen tegen de baten, de meeste thuisbatterijen leveren minder besparing gedurende hun levensduur dan wat ze kosten in aanschaf.
Je elektrische auto als thuisbatterij
Dan is er nog de elektrische auto, dat is een batterij op wielen. De batterij van een normale elektrische auto is minstens 5 keer groter dan een thuisbatterij van 10 kWh. Een Nissan LEAF is er bijvoorbeeld met een batterij van 62 kWh. Met zo’n thuisbatterij heeft een huishouden bijna een week stroom.
Helaas: de auto’s en laadpalen die zogenaamd bidirectioneel laden zijn er nog maar in heel beperkte aantallen. Al nemen de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6 al een voorschot op. Maar de elektrische auto is binnenkort zeker een mooi alternatief voor de thuisbatterij: mobiliteit en stroomvoorziening in één.