Kia EV6 opladen
Alles over het opladen van de Kia EV6
Met de Kia EV6 gaf Kia het startschot voor een nieuwe generatie elektrische auto waarbij het mogelijk wordt bidirectioneel te laden. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Kia EV6.
Batterijpakketten Kia EV6
De Kia EV6 kent twee verschillende batterijpakketten.
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
58 kWh | 310 km | 5,3 km |
77,4 kWh | 400 km | 5,2 km |
Dezelfde batterijen zijn ook gebruikt op de Hyundai IONIQ 5, waar Kia nauwe banden mee heeft.
Hoelang duurt het opladen van een Kia EV6?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Kia EV6 tussen de 16 minuten (snelladen) 38 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8 uur.
Aan een reguliere laadpaal (thuis of onderweg) kan de Kia EV6 met maximaal 11 kW laden. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. De EV6 van Kia kan met maximaal 233 kWh per uur snelladen. De Kia EV6 heeft voor DC-snelladen een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden is mogelijk met de EV6.
55 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 27 uur en 45 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 6 uur |
Snelladen (10-80%) | 175 kW | 17 minuten |
77.4 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 38 uur |
3 fase 25A | 11 kW | 8 uur |
Snelladen (10-80%) | 233 kW | 16 minuten |
Wat kost het opladen van een Kia EV6?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
58 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 49
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 26.68 | € 1.307,32 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 26,18 | € 1.282,82 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 25,65 | € 1.256,85 |
Dynamisch | € 23,59 | € 1.155,91 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 23,18 | € 1.135,82 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 10,46 | € 512,54 |
77.4 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 38
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 35,60 | € 1.352,80 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 34,95 | € 1.328,10 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 34,58 | € 1.314,04 |
Dynamisch | € 31,49 | € 1.196,62 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 30,95 | € 1.176,10 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 17,82 | € 677,16 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina